Høringssvar vedrørende Rigshospitalet III - lokalplan 493

Oprettet: 25. januar 2013
Svarnummer:
2

Indsendt af

lars barfred

Virksomhed / organisation

Cykelrepublikken

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Bygningen er ikke nogen arkitektonisk perle, men har 107 gode tidsvarende lejligheder i første række til Fælledparken. Lejlighederne udlejes fortrinsvist til medarbejdere på Riget, der er i en presset situation for 2 år af gangen, derfor bor der bl.a. mange enlige mødre. Nu skal ejendommen rives ned på grund af Københavns Kommunes helt unikke krav til Rigshospitalet om at skulle bygge 600 nye p-pladser i forbindelse med nedrivning og opførelse af en række bygninger, som led i modernisering af hospitalet. 600 p-pladser er en vækst på 150% ift. det eksisterende niveau, så det bliver jo spændende med alle de nye arbejdspladser, sygehusafsnit med 150% flere senge, og…. NEJ, det er ikke helt sådan det hænger sammen. ”Rigshospitalets samlede behandlingsaktivitet vil ikke ændre sig markant efter nybyggeriet, men behovet for mere plads skyldestil dels ændrede arealstandarder til f.eks. operationsstuer, undersøgelsesrum, sengestuer m.m.”. Det kommunen gerne vil have, er at 150% flere af de nuværende medarbejdere skal kunne kører i bil til arbejde, i stedet for at cykle eller tage kollektiv transport. Hvis kommunen kiggede på sin egen parkeringsstatistik, ville de vide at der er masser af ledig parkering døgnet rundt på Nørre Allé, der flankere Rigshospitalets campus, så at der skulle mangle parkering i dag er blot en myte., skabt af bilister der vil kunne holde lige udenfor indgangene, men bilisterne kan vel gå lige så langt, som de der skal med bussen. Parkeringshuset, skal udover de 600 nye p-pladser også huse 400, som man bebygger andet sted på Rigshospitalet. Det koster omkring 350 millioner, dertil skal lægges værdien af 107 lejligheder på gennemsnitligt 84 m2 og en skønsmæssig værdi af 2.5 mill. pr stk, eller samlet pris på 267 mill, I alt 617 mill. En pris per p-plads på 600.000,- som kunne have været sparet eller alternativt kunne have været brugt til at bygge bedre forhold for patienter og medarbejdere. Nu får bilerne i stedet udsigten til Fælledparken i 5 etager. Man kunne også alternativt have bygget p-kældre under de øvrige nye bygninger, det vil være dyrere end p-huset, men samme pris som p-huset plus tabet af de 107 nedrevne boliger. Man spørger sig selv, hvorfor Københavns Kommune har anlagt 3 metrolinjer, uden at én af dem betjener Rigshospitalet, som er Københavns største arbejdsplads, med 8.100 ansatte or dertil et vist flow af patienter som følge af 350.000 sengedage om året, 50.000 operationer og 430.000 ambulante behandlinger. Med ansatte og patienter i det omfang er det ret ligegyldigt om man har 600 parkeringspladser mere eller mindre, der et kollektiv transport af høj kvalitet og frekvens, der er behov for. Naboen er heller ikke en hvem som helst, Panum med yderligere 4.700 medarbejdere og 8.000 studerende. I alt er der 30.000 studerende på Nørre Campus. På same måde ikke langt derfra , kan man se hvordan biler prioriteres højere end boliger. Slots og ejendomsstyrelsen lavede i forbindelse med planlægningen af Nørre Campus udvidelsen Niels Bohr Science Park en analyse af behovet for p-pladser på Nørre Campus, trods veldokumenteret behov, underkendte Københavns kommune analysen og rettede den 30% op i den P-norm de pålagde byggeriet, uden at kommunen kunne dokumentere behovet for flere p-pladser end Slots & Bygninsstyrelsen var kommet frem til. Uden Kommunen ville forholde sig til at der i kvarteret er ledig offentlig tilgængelig parkering døgnet rundt. De P-pladser skal pine død bare bygges, så der kommer mere biltrafik DTU kan tilgengæld dokumentere at gratis parkering ved studie/arbejdsplads øger bilpendling med 100%. I den ideelle verden forlangte en kommune måske at et universitet byggede et vist antal kollegieværelser når de udvidede i stedet for parkeringspladser i anlæg, prisen er nogenlunde den samme, hver gang der bygge en p-plads, kunne man i stedet have bygget et kollegieværelse. Hvis man vil spørge politikkerne om denne vanvittige bilforherligende menneskefjendske politik, skal man rette spørgsmålene til Frank Jensen og Socialdemokraterne i København, vær sød aldrig at stemme på dem så længde de fører deres ”bilerne skal også være her” politik.