Høringssvar vedrørende Rigshospitalet III - lokalplan 493

Oprettet: 21. januar 2013
Svarnummer:
1

Indsendt af

Ivan Lund Pedersen

Virksomhed / organisation

Rådet for bæredygtig trafik

Postnr.

2200

By

København N.

Høringssvar

Rådet for Bæredygtig Trafik Kbh 21. januar 2013 107 gode menneskeboliger ved Rigshospitalet ønskes nedrevet for at bygge 1000 ”bilboliger” i et kæmpestort parkeringshus på stedet. Det er miljømæssigt helt vanvittigt, at Københavns Kommune tilsyneladende vil gå med til det. Sådanne beslutninger undergraver effektivt alle de smukke ord om en grøn- og bæredygtig by. Vedr. Forslag til lokalplan Rigshospitalet i høring til 14. februar. Se det her: http://www.blivhoert.kk.dk/hoering/rigshospitalet-iii Rigshospitalet skal moderniseres. Det kan der være god mening i, men ikke at forøge trafikbelastningen ved at bygge et parkeringshus med 1000 p-pladser. Der skal tilsyneladende ikke være mere personale, men altså flere der kører i bil til arbejdet. Herunder formentlig en pæn af dem der mister deres lejlighed på grund af nedrivning for at give plads til P-huset. Desværre vil Region Hovedstaden altså nedrive 107 gode lejligheder ned. De ligger smukt ud til fælledparken og giver kortest mulige transportafstand til arbejdet på Rigshospitalet. De skal nedrives for at give plads til et parkeringshus. Bilerne får en pragtfuld udsigt og de ansatte må så flytte væk og pendle til arbejdet. De 107 lejligheder, der er gode og tidssvarende består af sådanne: 82 lejligheder der udlejes til fastansatte medarbejdere på Rigshospitalet. 15 lejligheder der anvendes til pårørende (gæsteværelser) og 10 anvendes til udenlandske forskere. Ufatteligt at Københavns Kommune, der er ved at svømme over af selvros for sine miljøaktiviteter, alligevel vil gå med til en sådan skandaløs prioritering af biltrafik frem for boliger og miljø. Det samlede antal parkeringspladser ved Rigshospitalet forøges med 603 stk. Dette til trods for at der som der står:”Rigshospitalets samlede behandlingsaktivitet vil ikke ændre sig markant efter nybyggeriet, men behovet for mere plads skyldestil dels ændrede arealstandarder til f.eks. operationsstuer, undersøgelsesrum, sengestuer m.m.” Altså mere biltrafik til samme aktivitet. I stedet for, at Region Hovedstaden formentlig vil bruge omkring 300 millioner kr. på et parkeringshus skulle man bruge pengene på at gøre den kollektive trafik på stedet bedre til gavn for alle ansatte og borgere. De mange ekstra parkeringspladser vil med de mange ekstra bilture de genererer lægge yderligere pres på vejnettet til skade for miljøet og i udpræget grad forringe fremkommeligheden for bustrafikken, der i forvejen lider under den kraftige biltrafik. Med venlig hilsen Ivan Lund Pedersen 3116 0082