Oprettet: 7. februar 2010
Svarnummer:
20

Indsendt af

Ole Rasmussen

Virksomhed / organisation

Nordique Design

Postnr.

1429

By

København K

Høringssvar

Indsigelse mod projektet ’Broer over Inderhavnen’. Oprindelig skulle en tunnel mellem Skuespilhuset på Kvæsthusbroen og Operaen på Dokøen udgøre den faste forbindelse, men det lykkedes ikke, og så kom en bro på tale. Med den optegnede broforbindelse i lokalplanforslaget fra Stadsgraven ved Mælkebøtten, som er ført videre over trangraven, så er tunnelen i dag afløst af 5 og ikke kun 4 broer. En tunnel er den optimale løsning, for en tunnel løser Operaens problem, Holmen og Margretheholmens problemer, og den løser et problem for dele af Christianshavn og Amager om en udfaldsvej nord ud af byen mod Østerbro. En tunnel i kombination med en Havnetunnel, metro cityringen (selvom kommunen ukendt af hvilken grund fastholder Marmorkirken skal være cykelskur), og Havnetunnelgruppens snusfornuftigt forslåede underjordiske trafikterminal, kan lede rigtig meget trafik udenom Indre By, og nu Havnetunnelen er en realitet, bør dette forslag genovervejes. Indtil en tunnel står færdig kan pendulfærger sikre Christianshavnerruten, som for i øvrigt ikke bør anlægges på det rekreative areal på Arsenaløen. Dette areal burde i stedet, sammen med arealet langs Refshalevej på den modsatte side, udnyttes rekreativt og indgå i planerne for udbygningen af Christiania. Med en cykelrute ligger det ny sportsmekka på Kløvermarken mere centralt for de fleste end Arsenaløen. I myldretiden løste en pendulfart fra Nordre Toldbod i årevis B+Ws problem, og megen trafik mellem S-tog og Holmen blev dengang ført helt udenom Knippelsbro, så hvorfor skulle en pendulfærge til cykler ikke også kunne gøre det samme indtil en tunnel er en realitet, for broerne gør det ikke? To stoppesteder på hver side fx Kvæsthusbroen og Nordre Toldbod eller Nordhavn, og så Holmen Nord og Syd. Ritt Bjerregaard og Klaus Bondam ville slet ikke diskutere denne løsning, for de var fikserede på trafikken i Indre By, og de ville ikke have p-pladser på Kvæsthusbroen. De annullerede den indgåede aftale med Staten om en fast forbindelse mellem de to kulturhuse, og ingen har rigtig vidst hvad de ville. Jo, Klaus Bondam ville have sin egen cykelrute langs med søerne og fik det. Hvordan går det egentlig med den? Den gennemkørende trafik til og fra Amager har ligesom ikke andre muligheder end Store Kongensgade og Bredgade, og nu kommer p-pladserne på Kvæsthusbroen så alligevel, og måske der kommer dobbelt så mange, for underjordiske p-pladser kan fjerne flere hundrede biler fra de små gader, hvilket er logik for de fleste. Selve tunnelprojektet blev i første omgang erstattet af Real Danias broprojekt, men den løsning ville A.P. Møller ikke gå med til, så derfor opfandt man den mystiske broforbindelse fra Grønlandske Handels Plads til Gammelholm, som så kan knyttes til cykelruten i Inderhavnen, og det vil selvfølgelig i sær gå udover Nordatlantens Brygge og Krøyers Plads, til dels Nyhavn, for ikke uvæsentligt vil broen spærre for udsigten fra begge sider af Havnen. De 4 broer, som skal supplere broen over Inderhavnen, er at lægge gift for sejlerlivet i kanalen, og det historiske miljø på Christianshavn risikerer at lide ubodelig skade. Derfor, om en cykelrute slutter ved en bro på Gammel Holm eller en pendulfærge på Nordre Toldbod kommer vel ud på et, ja det kunne vise sig, at en pendulfærge vil blive en gevinst for det liv kommunen forsøger at fremtrylle på Kvæsthusbroen, og da ingen for alvor synes at vide noget om, hvilke behov disse broer egentlig opfylder, det fremgår af COWIs notat, burde broprojektet sættes i bero. Det er vel de færreste, som i det daglige har Gammel Holm eller Kongens Nytorv som endemål for en cykeltur, så den strøm af cyklister som forventes vil altovervejende være en gennemkørende trafikstrøm, og det er vel næppe det Nyhavn har brug for! For de lokale på Christianshavn går vejen til centrum primært via Højbro Plads og Nytorv, og ikke via Kongens Nytorv. Cykelfolket sidder heller ikke og drikker bajere i Nyhavn 24/24 på vejen hjem, og der vil næppe være tilstrækkelig med cykelparkering ved metrostationen Magasin, eller hvad man nu har i tankerne. Afstanden til fods fra Kongens Nytorv til Operaen er via Gammel Holm samtidig alt for lang til den løser Operaens problem med gæster, så alt i alt synes det at være et prestige projekt for turisterne i juli måned, mere end broprojektet har nogen praktisk værdi. Projektet er efter min bedste overbevisning, og det efter i 50 år at have færdedes dagligt i Havnen, Store Kongensgade og på Christianshavn, ikke en gennemtænkt løsning, og projektet burde droppes, for at give plads for observationer af trafikstrømme gennem brug af de omtalte pendulfærger, som kan afhjælpe problemet indtil Havnetunnelen snart er en realitet.