Oprettet: 10. december 2012
Svarnummer:
67

Indsendt af

Christian Herskind

Virksomhed / organisation

Refshaleøens Ejendomsselskab A/S

Postnr.

1432

By

København K

Høringssvar

Til Københavns Kommune, Center for Bydesign, Att.: Jesper Thorkildsen Refshaleøens Ejendomsselskab har med tilfredshed noteret sig Borgerrepræsentationens beslutning den 10. marts 2011 om at igangsætte en proces for udarbejdelse af et tillæg til lokalplan nr. 331 ”Holmen II”, og at resultatet heraf ”Forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 331 Holmen II”, der netop nu er i offentlig høring, muliggør nedlæggelse af den mekaniske spærring på Danneskiold-Samsøes Allé (busslusen på Holmen) samt den nuværende spærring af Refshalevej. Refshaleøens Ejendomsselskab A/S ejer 51 hektar bynært havneareal og 70.000 etagekvadratmeter eksisterende bygninger på Refshaleøen, og det er selskabets ønske, at der på sigt skal foregå en egentlig byudvikling af området. Med status af perspektivområde i den nuværende Kommuneplan 2011 kan en byudvikling af området dog tidligst finde sted fra 2023. Kommuneplan 2011 åbner imidlertid op for en bredere kreativ og rekreativ midlertidig anvendelse end den i kommuneplanen umiddelbart fastlagte hovedanvendelse, hvilket Refshaleøens Ejendomsselskab arbejder målrettet med at kvalificere som et eksempelprojekt på midlertidig anvendelse af international kvalitet. Som et led i denne proces undergår området i disse år en udvikling, hvor nye lejere og aktiviteter flytter ind på området, og dermed understøtter den kreative og rekreative udvikling af arealerne som kommuneplanen ligger op til, og som selskabet ønsker at understøtte. En væsentlig hindring for denne proces er den trafikale tilgængelighed til området, hvor busslusen på Holmen og spærringen af Refshalevej gør det vanskeligt at tiltrække og fastholde de lejere og aktiviteter til området, som kan understøtte selskabets arbejde med midlertidighed og en kreativ/ rekreativ omstilling af området. Med en beslutning om at nedlægge busslusen på Holmen samt den nuværende spærring af Refshalevej vil afstanden for biler og lastbiler, der via Torvegade skal til Refshaleøen, kunne nedbringes med ca. 30 %, hvilket vil have stor betydning for selskabet i arbejdet med at efterleve Kommuneplan 2011s intentioner. Selskabets arealer er i dag ekstensivt udnyttet med en bebyggelsesprocent på 14 %, hvorfor en beslutning om at gennemføre de ovenfor nævnte tiltag kun vil have en lille betydning for trafikken på Prinsessegade, mens det til gengæld vil have en afgørende betydning for aktiviteterne på Refshaleøen. Dertil kommer at tiltaget vil betyde et mindre fald i trafikbelastningen i vejkrydset ved Christmas Møllers Plads, som i dag har kapacitetsmæssige udfordringer. Refshaleøens Ejendomsselskab A/S imødeser derfor en endelige vedtagelse af lokalplanforslaget ”Forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 331 Holmen II”, der netop nu er i offentlig høring, og den dertilhørende beslutning om at nedlægge den mekaniske spærring på Danneskiold-Samsøes Allé (busslusen på Holmen) samt spærringen af Refshalevej. Med venlig hilsen Christian Herskind, Administrerende direktør, Refshaleøens Ejendomsselskab A/S