Oprettet: 9. december 2012
Svarnummer:
41

Indsendt af

Sanne Olsen

Postnr.

1422

By

Kbh K

Høringssvar

Kom til julemarkedet i den Grå Hal og få en lille forsmag på trafikproblemerne i Prinsessegade! (høringssvar vedr. Holmen II - tillæg 3) Forslaget om at åbne bussluserne på Holmen må være stillet af folk, som ikke har deres daglige gang i Prinsessegade. Ellers kunne man ikke finde på at gøre det. Jeg er dybt bekymret over udsigterne til en markant øget trafik, støj og forurening i et tæt beboet område, som i forvejen er meget belastet. Heldigvis er der ikke lang tid til jul, så kære beslutningstagere: Kom til julemarked i den Grå Hal og tag endelig bilen med. Det er godt nok umuligt at parkere (også for os der bor der), men det kan give en lille forsmag på de problemer, som I nu foreslår at gøre permanente. Kaos, kø-kørsel, biler i tomgang og folk der tuder i hornet er en del af den evigt tilbagevendende julestemning på Christianshavn. Dog har vi oplevet en lille bedring omkring jul efter flere er begyndt at tage metroen, da det har været helt håbløst – så tak for den (selvom der ikke kom en station i vores ende af bydelen). Jeg har boet i Prinsessegade i over 20 år og kender gaden på ondt og godt – både som fodgænger, cyklist og bilist. Jeg husker udmærket, hvordan operagæsterne holdt i kø uden for vores vinduer sidste gang, busslusen var åben (både før og efter forestillingen), og jeg har oplevet nok koncerter i den Grå Hal, fødselsdagsfester for Christiania osv. til at vide, hvordan her ser ud, når der er ”gang i trafikken”. Selv på en almindelig travl hverdag kan der opstå kaos, og det er ikke usædvanligt, at det kan tage 10-15 minutter at komme fra Bodenhoffs Plads til krydset ved Torvegade – en strækning på mindre end 1 km. Jeg tager naturligvis helst cyklen, men det er ikke hver gang, at den slår til. Selv uden busslusen bliver åbnet, er der udsigt til, at trafikken blot bliver værre i Prinsessegade. Ny multihal, hvor der også skal holdes koncerter, byggeri/beboelse/erhverv på Papirøen og Danmarks største institution med plads til over 600 børn. Regn ikke med, at de kommer cyklende alle sammen. Mærkelig nok synes mange, at det er langt at gå 1 km fra Metroen eller koldt at stå og vente på bussen. Derfor tager en del naturligvis bilen. Især når den lille skal afleveres, og far/mor skal videre på arbejde – det ser vi jo også i dag. Som sagt er jeg også cyklist i Prinsessegade. Jeg cykler der hver dag hele året rundt, og det er en af de farlige gader i København. Påvirkede og aggressive bilister, frække taxier, intetanende turister, fremturende busser, skæve fodgængere og hurtige cyklister i en skøn blanding med skolebørn, dårligt gående pensionister og løse hunde. Det kræver en stor opmærksomhed, hvis det ikke skal gå galt. Gaden kan dårligt håndtere flere trafikanter, end den allerede gør nu – også selvom man gennemfører en trafiksanering. Og så er der den øgede forurening. Så vidt jeg ved, har man kun beregnet miljøeffekten ved flere gennemkørende biler ved lav hastighed. Men biler i kø-kørsel med hyppige accelerationer forurener jo langt mere end en jævnt kørende trafik. Desværre har trafikken det jo med at regulere sig selv til den maksimale mulige belastningsgrad – ellers havde operagæsterne vel kørt en anden vej dengang, de både havde muligheden for at køre ad Prinsessegade og ad Kløvermarken. Skal vi bare acceptere øget kraftigt forurening i Prinsessegade, som er tæt beboet og hvor i hundredevis af børn og unge har deres daglige gang? Kan vi sammenlignes med græsplænerne på Kløvermarken og R98? Og støjen er jeg slet ikke kommet ind på. Jeg mener, at det er tæt på en lille katastrofe at åbne busslusen på Holmen og slippe trafikken løs i Prinsessegade. Og for hvis skyld? Dem der bor på den anden side af slusen, ønsker det jo heller ikke (hvornår kommer det egentlig frem i lyset, hvem der reelt ønsker busslusen nedlagt?). Hvis det alligevel sker – hvilket jeg gør kraftigt indsigelse imod – vil jeg gerne vide, hvor meget vi skal finde os i, før bussluserne og trafiksaneringen bliver igen rullet tilbage, og hvordan Kommune vil følge op på og måle effekterne af omlægningerne: - Hvordan og hvornår planlægger Kommunen at følge op på udviklingen i Prinsessegade? - Hvor stor en trafikforøgelse er (u)acceptabel? - Hvilket mål for øget forurening anser politikerne for (u)acceptabelt? - Hvor meget og i hvor lang tid om dagen må støjen maksimalt blive forøget på de forskellige strækninger af gaden? - Hvor lang tid må det tage at køre igennem Prinsessegade i almindelig myldretid? - Hvor mange gange om året må der opstå trafikkaos i forbindelse med koncerter, forestillinger, arrangementer mv.? - Hvor meget ekstra trafik må den nye, store institution, multihallen og Papirøen generere? - Hvad er målet for antallet af trafikuheld? - Planlægger man efterfølgende at høre beboerne, institutionerne og deres brugere om, hvad de mener om omlægningerne, og hvordan de reelt fungerer i praksis? Ønsker man at an lytte til deres mening? Jeg håber, at de mange bekymrede stemmer i debatten giver stof til eftertanke, så vi sammen kan skabe en by, vi alle ønsker at bo i. Høringssvaret sendes til borgerrepræsentationen og til Christianshavneren.