Oprettet: 2. december 2012
Svarnummer:
23

Indsendt af

Jens Hauerbach

Postnr.

1416

By

København

Høringssvar

Angående høringssvar i forbindelse med trafikreguleringsplaner for Prinsessegade, har jeg følgende betragtninger: Min familie og jeg bor i Sankt Annæ Gade lige ved Lille Mølle. Jeg har to børn i Christianshavns skole, en på Christianshavns Gymnasium og yderligere en dreng der bor hjemme til han finder egen lejlighed. Jeg har siden 1994 dagligt fulgt en eller flere af børnene til vuggestue, børnehave eller skole. Siden 1999 har jeg hver dag gået med en flok af unger fra vores gård til skolen, for at være sikker på, at de kom godt over Prinsessegade. Jeg kan på alle måder være sandhedsvidne for hvordan trafikken og trængslen påvirker den ”sikre” skolevej, - både fra kl. 7.45 til 8 15 og igen om eftermiddagen, når vinden vender. Trafikudvalget burde ved selvsyn danne sig et indtryk af trafikken i Prinsessegade, ved at iagttage trafikken fra hjørnet af Sankt Annæ Gade og Prinsessegade en skoledag, og opleve den overbefolkning der er. Gaden og cykelstierne er simpelthen ikke store nok til at alle kan være der på en forsvarlig måde. Tilsvarende kan trafikken studeres i løbet af dagen og aftenen. Prinsessegade kan kun svært sammenlignes med andre gader i København eller Århus. Prinsessegade er og bliver hovedfærdselsåren til Christiania, og mange af kunderne har en non-trafikkultur, der gør, at der bliver kørt ræs (>100 km/t), kørt på cykelstier og kørt op på fortove. Denne trafik starter sidst på eftermiddagen og fortsætter til ud på natten. Gaden benyttes ligeledes af busser og taxaer. Mange taxaer. Dette liberale erhverv er særdeles liberalt når der tales om på- og afsætning af passagerer. Det sker hvor det passer kunden og ikke med hensyn til øvrige hårde- eller især bløde trafikanter. Det hører også med til gadebilledet, at der er en stor belastning fra Lastbiler og varevogne. Midt på eftermiddagen går trafikken i stå i Prinsessegade. Mange skal ud af Prinsessegade og op i Torvegade og mange skal en tur ind i Prinsessegade enten for at handle eller hjem fra arbejde. Desværre falder dette sammen med, at de fleste børn skal hjem fra Fritidshjem. Klub, Børnehave eller vuggestue. Der opstår i dette mylder dagligt mange farlige situationer, når stress over ikke at kunne komme frem eller tilbage tilskynder til at tage dumme chancer. En åbning af busslusen og en medfølgende trafiksanering af Prinsessegade vil være katastrofal for os på Christianshavn. Det voldsomme mylder der er i dag vil blive forøget, så der nærmest vil være en stående kø ud og ind af Prinsessegade – med al den forurening dette medfører, i et byrum der i forvejen er belastet. Udover mylderet vil de foreslåede fart- og trafikhæmmende foranstaltninger desværre medføre helt ukontrollerbare farlige stress situationer, hvor bilerne tvinges til at passere ensidige spærringer med skiftevis passage. Disse uafprøvede og eksperimenterende spærringer er simpelthen ikke velegnet i Prinsessegade, hvor vi ved, at der er et stort antal fartidioter der ikke respekterer hverken fartgrænser eller færdselsregler. Der vil for mange fodgængere opstå nye farlige situationer, hvor trafikken kommer fra både højre og venstre i en ”hvem kommer først” konkurrence. COWI har udarbejdet en rapport for Københavns Kommune: ”Trafiksanering af Prinsessegade”. Af denne rapport fremgår det bl.a.: • Hvis busslusen nedlægges og der gennemføres en trafiksanering af Prinsessegade, medfører det en trafikstigning på 300 biler pr. døgn (side 2 sidste afsnit). • Trafiksaneringen vil være CO2 neutral – læs: det der spares ved en korter transportvej mistes ved køkørsel (Side 8 1. afsnit) • Der vil ske en stigning af giftige luftarter i Prinsessegade (tæt beboelse, mange bløde trafikanter, mange børne og børneinstitutioner og mange ældreboliger) (Side 8 3. afsnit) • Det vurderes, at Prinsessegade er et mere følsomt område end Kløvermarksvej, med et snævert gaderum med stor befolkningskoncentration (side 8 4. afsnit) • Trafiksstøjen vurderes og beregnes og forventes ikke at være hørbar. (side 8 afs. 5 Trafikstøj) Dog tages der ikke stilling til start og stop- og tomgangsstøj i kø. Ikke mindst problematisk ved Lilleskolen (Christianshavns Skole Filial med undervisningslokaler direkte ud til Prinsessegade og krydset ved Sankt Annæ Gade) • Trafiksikkerheden i trafiksaneringen vurderes til at blive forbedret med 28% (side 9 afsnit 6 Trafiksikkerhed). Det er dog en særdeles usikker beregning som ikke burde anføres præcist, men som et forventet interval. Langt værre er det dog, at vurderingen baseres på en vurdering af de trafikdæmpende tiltag på mindre befærdede veje og ikke på trafiktække bygader. Direkte adspurgt på borgermødet den 24. oktober i Christianshavns Beboerhus, svarede KK Teknisk forvaltning, at de anvendte dæmpningsmetoder (enkeltsporet forsætning) ville være et forsøg, som aldrig er prøvet andre steder og som ikke følger de anvisninger der normalt sikrer denne type vejdæmpende foranstaltninger. I tillæg hertil havde Morten Lind (Lokalrådet?) fået en uafhængig trafikforsker fra AUC til at se på Lokalplansforslaget for, at vurderes de tiltag der var indarbejdet – og han gjorde opmærksom på, at der ville opstå nye ukontrollerede og særdeles farlige situationer ved anvendelse af enkeltsporede forsætning i så smal og trafiktæt gade som Prinsessegade!!! Konklusionen på COWIs Miljøvurdering kan dermed vendes 360 grader og være et absolut argument for ikke at lukke busslusen: • Gavner kun KUN 300 biler pr døgn • Busslusen nedlægges med store miljømæssige konsekvenser (CO2, Emmisioner og støj) for Christianshavn • Blivende og stigende økonomiske konsekvenser (Movia 2,0 mio kr. i tilskud) • Konstant og stående trafikkaos gennem hele Prinsessegade og tilstødende områder Hvis Trafikudvalget ser bort fra de forhold, der kan vurderes lige nu, - som enten taler for at nedlægge busslusen eller taler for at bevare denne, så er der en række ”nye” forhold, der ikke på nogen måde er medtaget i udviklingen af trafikken og vurderingen af denne: • Hvordan bliver trafikbelastningen ved Refshalevej, når der bygges en ny institution med plads til 620 børn. Er der afsat parkeringspladser – hvornår vil der være spidsbelastning – falder denne sammen med gades øvrige peaks? • Den nye cykelvej over havnen. De stort anlagte broer skal føre store mængder cykelister over Christianshavn til Amager. Cykelvejen føres ind i Prinsessegade præcist hvor der ikke er cykelstier. Der er i lokalplanen ikke taget hensyn til dette eller taget stilling til den nye ”cykelmotorvej” • Nye boliger på Papirøen. Hvordan påvirker dette trafikken i gaden. Hvordan påvirker det trafikken til og fra institutioner • Nye Boliger på Krøyers plads. • Ny Multihal på Holmen. Hallen er projekteret til 2.000 personer. Der er ikke vurderet på peakbelastninger ved dette (positive) projekt. • Trafikudviklingen og trafikregulering på Holmen Jeg vil klart anbefale, med henvisning til usikkerheden for den ”rigtige” løsning, at Københavns Kommune vælger, at udskyde lukningen af busslusen. Lukningen vil være en negativ påvirkning af Prinsessegade og Christianshavn på et tidspunkt, hvor der er rigtigt mange initiativer og byggerier i gang, som ikke er konsekvensvurderet. Der er ingen tvivl om, at der er behov for en reel trafiksanering på Christianshavn, - denne skal blot ikke være for snævert defineret, - men tage udgangspunkt i en god sammenhængende løsning. Der er stort behov for trafikregulerende tiltag – men det skal ikke være som et bytte for lukning af busslusen. Med venlig hilsen Jens Hauerbach Sankt Annæ Gade 51 4 1416 København K