Høringssvar vedrørende Omstrukturering af læseklasserækker

Oprettet: 27. november 2012
Svarnummer:
1

Indsendt af

Ole Munk

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Citater hentet fra Information d. 27. nov. 2012. http://www.information.dk/318216 Jeg er fuldstændig enig og kunne ikke have formuleret det anderledes. "Sociale kompetencer får man bedst, når man er en del af klassen" "Den seneste PISA-undersøgelse fra 2009 viser, at de tosprogede elever generelt er fagligt svagere end deres kammerater. Og en ny undersøgelse, som PISA har lavet for DR P4 og Politiken, viser samtidig, at op mod 55 procent af de tosprogede københavnerdrenge forlader skolen som funktionelle analfabeter. »De tosprogede elever kan ikke følge med på samme måde som resten af eleverne. Hverken fagligt, socialt eller sprogligt. Derfor skal vi reformere vores uddannelsessystem,« mener Bergthóra Kristjánsdóttir, der er lektor ved professionshøjskolen UCC og har skrevet ph.d.-afhandling om statens uddannelsespolitik i forhold til tosprogede elever. Det har negative faglige konsekvenser for tosprogede elever, når de tages ud af den almindelige klasseundervisning for at blive undervist i dansk som andetsprog. Det konkluderer en rapport fra SFI"