Oprettet: 16. november 2012
Svarnummer:
42

Indsendt af

Britt Vorgod Pedersern

Virksomhed / organisation

Holbergskolen

Postnr.

2400

By

København NV

Høringssvar

Høringssvar vedrørende styrket samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber (2012-765113) Holbergskolen giver her sit høringssvar vedrørende mål for forpligtende samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber, samt implementeringsplanen for det styrkede samarbejde. Holbergskolen ønsker at sikre, at alle børn og unge bliver anskuet som de hele mennesker, de er, på tværs af de sammenhænge de indgår i. Ligeledes finder vi det værdifuldt og udviklende, at lærere og pædagoger i et ligeværdigt samarbejde bringer deres forskellige kompetencer i spil. Derfor bakker skolen varmt op om et øget samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber. Målene er beskrevet som kommunale minimumsforventninger og har til hensigt at give plads til at vælge forskellige metoder lokalt. Dette åbner muligheden for at etablere samarbejder, der giver mening i den lokale kontekst, sådan at der skabes god trivsel og udvikling for de børn og unge, der er i vores lokalområde. Vi finder det meget relevant at samarbejde omkring overgange, børn med særlige behov, sproglig udvikling, uddannelsesvalg og meningsfulde fællesskaber. Vi bifalder tanken om at bryde op med, at de pædagogiske kerneopgaver behøver at være fysisk forankret på de fagprofessionelles ansættelsessted. Det er fornuftigt, at implementeringen skal foregå gennem ledelsesstrengen i form af samarbejdsaftaler med en ét-årig kadence, der sikrer, at forventningerne til samarbejdet er ens. Vi bifalder den tydeligere struktur omkring dette samarbejde. Nærværende forslag indebærer, at ”samtænkningen”, som vi kender den i dag bortfalder, men at resurserne, der tidligere er blevet anvendt, fremover skal bruges til implementeringen og realiseringen af målene. Vi mener, der er brug for at være mere specifik omkring, hvad dette indebærer. Herunder om det fremover bliver muligt at give lærerne tid til samarbejdet ud af disse resurser. Det er vores erfaring, at den største barriere for samarbejdet i den nuværende ordning er mødetiden. På vegne af skolebestyrelsen Britt Vorgod Pedersen