Oprettet: 16. november 2012
Svarnummer:
25

Indsendt af

Tommy Hagel Jensen

Virksomhed / organisation

Skolebestyrelsen ved Korsager Skole

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Målet med at styrke det forpligtende samarbejde mellem skole, institutioner og klubber hilser vi meget velkommen. Det er ligeledes godt at afskaffe samtænkningen, der ikke har kunnet bringes til at fungere optimalt. Det er som nævnt i høringsbrevet væsentligt, at der afsættes rigeligt med tid til rammesætning af det øgede fokus på samarbejde. Det er i denne sammenhæng væsentligt, at forvaltningen også bidrager med at melde ud til de enkelte institutioner og klubber om, at dette samarbejde er obligatorisk – og at dette således ikke blot lægges ud til den enkelte skoleleder at få etableret. De forskellige værdigrundlag der til tider eksisterer mellem skoler og institutioner skal håndteres, ligesom der skal opnås enighed om arbejdsfeltet. Der skal etableres en helt ny fælles forståelse for samarbejdet med det hele barn frem for at fokusere på hhv. skole,- og fritidspædagogik. Skolerne har som bekendt måttet afholde alle udgifter til samarbejdet med institutioner og klubber af egen lomme, hvorimod institutionerne har fået timer til dette. Det bør der tages højde for i tildeling af økonomien. Den samlede ressource ses derfor ikke at være stor. Spørgsmålet er om den er tilstrækkelig til afsættelse af yderligere ressourcer til planlægning og koordination. Der vil med indførelse af dette være behov for mere fælles planlægning og koordination – ligesom der skal bruges tid til mange afklarende debatter. Der bør således være klare linier med hvor meget tid der skal afsættes, antal af møder m.v.. Arbejdet med at styrke chancelighed ligger lige for, når der kommer øget fokus på det helhedsorienterede samarbejde mellem lærere og pædagoger – herunder bl.a. en styrket lektielæsningsindsats på institutionerne. Vi ser det som en styrke i forslaget, at skoler og institutioner forpligtes til både hver især – men også sammen – at skulle reflektere og redegøre for, hvordan god trivsel og udvikling sikres. Ligesom det forpligtende samarbejde om understøttelse af børns sprogudvikling er en kæmpe fordel. Samarbejdet om udsatte børn og unge og arbejdet med overgange er også fornuftige emner at samarbejde om. Vi er således allerede nået langt med dette. Vi har som skole taget initiativ til opstilling af fælles forventninger til skolestartere samt en forbedret og udvidet videnformidling i forbindelse med skolestart - emner som vi har udviklet i tæt samarbejde med børnehaver og fritidsinstitutioner. Det er klart, at der er behov for et generelt øget samarbejde samt fælles fokus og fælles sprog. Der vil for mange skoler være tale om et særdeles stort antal institutioner at skulle forholde sig til – og for mange af institutionerne vil der være tale om, at de afleverer børn til flere skoler. I denne virkelighed bliver det meget svært at koordinere værdier, sprog m.,v.. Den logiske konsekvens af dette er, at der bør tages skridt til etablering af deciderede fast tilknyttede institutioner omkring den enkelte skole – ligesom vi gerne ser en udbygning af KKFO til at omfatte fritidshjem og klubber.