Oprettet: 15. november 2012
Svarnummer:
18

Indsendt af

Pia Bah

Virksomhed / organisation

Klynge Ve6

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Klynge Ve6 Vi er stedet hvor børnelivet dannes igennem en undersøgende og kreativ tilgang. Høringssvar – Styrket samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber. Forældrebestyrelsen i Klynge Ve6 har med stor interesse læst oplægget om et styrket samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber. Vi finder det meget positivt: 1) At der udarbejdes mål for et forpligtende samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber. 2) At ”samtænkningen” som omdrejningspunkt for samarbejdet mellem skole og fritidsinstitutioner bortfalder. 3) At der skal udvikles lokale samarbejdsaftaler mellem parterne. Klynge Ve6 uddybende kommentar: At der skal udarbejdes mål for et forpligtende samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber. Som udgangspunkt synes vi at det omtalte samarbejde mellem de 3 parter og derved styrke det helhedsorienteret pædagogiske blik på barnets / børnenes liv, at de forskellige aktører der deltager i denne dannelses proces, med hver deres kompetencer og faglighed. Synes vi er en rigtig tanke gang, og vi er ikke uenig i de mange fine hensigter i høringsmaterialet. Hvis vi skal komme med et forbehold, så kunne vi frygte at det ikke vil være ”ligeværdighed” mellem de 3 parter. Som oftest har samarbejdet været kendetegnet ved at Skolen er ”den store” i forholdt og institutionerne ikke rigtigt har haft noget valg end at følge ”storbror”. I forhold til Vidensoverdragelse på alle børn, som der står i oplæg. Er vi i Ve6 ikke enige, det er vores opfattelse, at man kun bør gøre det på de børn hvor det er relevant og giver barnet en bedre skolestart. At ”samtænkningen” som omdrejningspunkt for samarbejdet mellem skole og fritidsinstitutioner bortfalder. Klynge Ve6 er vi 2 institutioner der begge har fritidshjemsbørn og derved har vi været i samtænkning med de 2 folkeskoler vi er tilknyttet. Det har langt hen ad vejen virket godt. Men i løbet af det sidste år, har vi også udvidet vores samarbejde med skolerne omkring børnehavebørnene. Det er i sin spæde start og vi har skabt et lokalt pædagogisk fællesskab, som handlet om samarbejdet mellem børnehaverne og skolerne. I forhold dette forslag som jo, peger ind i det samarbejder vi i Kgs. Enghave har i gang, har det været ejendommeligt, at Samtænkning kun har handlet om indskolingsbørnene og det er omkring dem som samtænkningens ressourcerne har været. I klynge bestyrelsen har vi haft drøftet, at de medarbejder ressourcer vi har leveret til samtænkningen med skolerne, har vi godt kunne bruge i egen organisation til også at samarbejde med skolerne omkring børnehavebørnene og klub børnene / de unge. Med dette forslag læser vi det som at det kan lade sig gøre i fremtiden. Derudover har de sidste år i samtænkningen været præget af, at det er fritidshjemmene der skal leverede ressourcer til skolerne og skolerne har ikke ”skulle” bidrage, da de ikke har få tilført ressourcer til arbejdet af forvaltningen. I materialet står, at når pædagogen fra fritidshjemmet følger børn i skole om morgen, så kan der være en overdragelse af børnene til skolelærer. Den opfatter vi lidt tidskrævende, men den kan indgå i den lokale aftale, om hvordan gør det. At der skal udvikles lokale samarbejdsaftaler mellem parterne. Det bliver spændende at få udformet lokale samarbejdsaftaler der beskriver fælles den fælles opgave ud fra de forskellige organer pædagogiske principper, kompetencer og faglighed, med det udgangspunkt det skal bidrage til det fælles bedste for de børn og unge der skal skabe helhedsløsninger omkring. Men de erfaringer vi har fra det samarbejder vi har i dag, må denne bemærkning tilføjes: At de lokale samarbejdsaftaler skal tage højde for de 3 parters vilkår for samarbejdet. Men det mener vi at, i dag kan skolerne oftest kunne holde planlægningsmøder om eftermiddagen, da deres kerneopgave er afsluttet, men for institutionerne betyder det at man skal mødes på et tidspunkt hvor deres kerneopgave enden har færre ressourcer eller for fritidshjem og klub lige er gået i gang. Vi har ikke forældrebestyrelsen kunne få øje på, hvorfor man skal tilstræbe at holde fælles forældremøder mellem institutioner og skoler, da det er hver deres opgave man holder møder om og skolen gør det oftest i klassevis. Men det at have fælles forældrekonsultationer er meget stræk tilhænger af. PVA. Forældrebestyrelsen Klyngeleder Pia Bah