Oprettet: 15. november 2012
Svarnummer:
16

Indsendt af

Skolebestyrelsen Blågård Skole

Postnr.

2200

By

København

Høringssvar

Høringssvar: Styrket samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber Skolebestyrelsen er positiv overfor målet med indstillingen. Vi er meget tilfredse med at der fokuseres på overgange og helhed i børnenes liv, det er nødvendigt at gøre det bedre. Vi har imidlertid følgende kommentarer: Der er fire fritidshjem og to klubber tilknyttet Blågård Skole, vi ser en del udfordringer på mange niveauer for samarbejdet som skal afklares. Eksempelvis ser vi klare fordele ved at der tænkes i fælles forældremøder. Men samtidig har vi vanskeligt ved at se, hvordan det rent praktisk kan lade sig gøre med fire fritidshjem tilknyttet skole og de enkelte klasser, og at der er børn fra andre skoler på vores fritidshjem og klubber, herunder fra private skoler, som ikke er inkluderet af styrelsesvedtægten. Fælles aktiviteter der inddrager forældre ser vi større muligheder for og også mange fordele ved. Det er dog vigtigt at der er klare linier omkring finansiering af og personaletimer til disse fælles projekter. Det er skolebestyrelsen, der har kompetencen til at fastsætte principper for skole-hjem samarbejdet, herunder forældremøder og skole- hjem samtaler. Skolebestyrelsen har ikke kompetencer til at beslutte hvordan møder skal afvikles på fritidshjem og klubber. Her kan modsætninger nemt opstå. Hvordan håndteres de og hvem har i sidste ende beslutningskompetencen? Bestyrelsen ønsker ikke give afkald på sine kompetencer på dette vigtige felt. Vi savner i øvrigt i forslaget generelt tydelighed omkring hvorledes skolebestyrelsen inddrages i opstart og implementering, så der ikke opstår modsætninger med bestyrelsernes kompetencer til at fastsætte principper og mål. Vi ønsker at bestyrelserne ikke blot inddrages i realiseringen af målene, men ligeledes i målfastlæggelsen. Venlig hilsen Skolebestyrelsen på Blågård Skole