Høringssvar vedrørende Klubfællesskaber

Oprettet: 10. oktober 2012
Svarnummer:
20

Indsendt af

Camilla Dolores Berg Holstener

Virksomhed / organisation

Teaterbutikken

Postnr.

1699

By

København V

Høringssvar

Hermed følger Teaterbutikken høringssvar på det fremsendte materiale vedrørende Klubfællesskaber. Som vi læser det ud af det tilsendte materiale, er der et ønske om at klubberne i fællesskab drages til ansvar, for de mere udsatte unge i vores område. Det vil vi gerne være med til at løfte og vi mener også at vi har nogle kompetencer der i en eller anden form kan bruges. Som en klub der til dagligt fungerer som teaterskole har klubfællesskabsideen både fordele og ulemper. Fordelene er at vi med vores teatermæssige tilgang til dannelse, benytter os af andre værktøjer og derfor har mulighed for at nå børn og unge, af andre veje end de gængse. Dette har mange børn og unge glæde af. Både børn der har valgt at gå i Teaterbutikken og være en del af et ensemble, men også børn og unge der kommer via vores Klasseprojekter, som udbydes til hele Storkøbenhavn. Den teaterpædagogiske proces er både for eleverne og deres klasselærere! Det er samtidig en uvurderlig mulighed for at observere og opdage sig selv og hinanden. Man har her en unik mulighed for at gå ind i en klasse og påvirke klassens dynamik på et socialt plan, f.eks. få opløst dysfunktionelle hierarkier. På ganske få dage kan et klasseprojekt påvirke enkelte elevers selvforståelse og flytte hele klasser et nyt og bedre sted hen. At dette kan lade sig gøre skyldes i høj grad de faste og mere ressource stærke elever og det forum de skaber og udvikler i fælleskab med Teaterbutikkens personale. Teaterbutikken favner derfor bredt og har daglig kontakt med børn og unge, fra mange forskellige samfundslag. Eksisterende netværk Rent geografisk er vi placeret i et andet netværk, som også tæller Musikskolen og Billedskolen. Samarbejdet er i vækst og som vores største satsning, med alle tre institutioners deltagelse, i foråret 2015, er der planlagt en stor abstrakt musical performance. Udover dette har vi fælles kurser, julefrokost, temadage og kulturnatten vi samarbejder om. Vores netværk har som omdrejningspunkt ønske, om at udbyde undervisning til børn og unge der udvikler og eksperimenterer, indenfor de kreative fag og æstetiske læringsprocesser. Styrken ligger i vores forskellige tilgange til den kreative proces, som folkeskoler har stor glæde af, i vores samarbejdsprojekter Arbejdspladsen Som arbejdsplads, er Teaterbutikken karakteriseret ved at have solid faglig viden indenfor vores kernekompetence. Vi ansætter af samme årsag, kun personale uddannet indenfor teaterfaglige og kunstneriske fag. Metode Vores dramapædagogiske tilgang bygger på en opbygget metode, der gennem generationer er rettet til, så den støtter det enkelte barn og unge, i at begå sig blandt andre mennesker. At skabe i fordybelsesrummet, kræver at man bliver styrket i at arbejde alene, såvel som at kunne arbejde i grupper. Vores metode er en lang dannelsesrejse. Metoden er den samme, uanset om vi arbejder med vores faste børn og unge ensemble, eller med børn og unge udefra. Vi møder de unge hvor de er og bruger det de har på hjertet og det de kan, til at fortælle en fælles historie. Hver bidrager med deres historie, som en brik til det fælles ”puslespil”. Vi tror på at alle har noget på hjerte, en historie som endnu ikke er fortalt, en ide som bare må afprøves. Et stykke musik de gerne vil dele. I teaterverdenen er sandheden altid til forhandling, den ene ide kan være ligeså god som den anden. Alt kan som udgangspunkt bruges. Ulemperne ved klubfællesskab Ulemperne ved klubfællesskab ideen, er at vi som beskrevet i praksis, fungerer som teaterskole. Vores dagligdag ligner ikke en almindelig klub. Vi udbyder helt andre og flere produkter end en almindelig klub. Struktur • Formiddage kl. 9 – 13. 30. Klasseprojekter a klasser på 20-30 børn, modtager daglig undervisning, som udbydes som workshop •Teaterbutikken åbner kl. 13 for børnegruppen, frugt mv. og egen forberedelse til dagens undervisning.. •Eftermiddage kl. 14.30 -15.30 Teaterbutikkens børnegruppe undervises dagligt på vores temahold, hvor man fordyber sig i en disciplin. •16 - 18. er der teaterhold hvor vores forestillinger skabes. Hver onsdag mellem 18 – 21 øver ungdomsholdet, samt I fastlagte weekender hen over året. Vi udbyder også teaterworkshops til lærer og pædagog studerende. Vores repertoire består af tre store forestillinger om året, med 30 til 50 børn og unge på scenen. Vores klub er indrettet som teater – sammen løfter vi den kæmpe opgave det er at skabe kvalitets teater for, med og af børn. Vores forestillinger er rettet mod et bredt publikum. Skabt af børns drømme, tanker og holdninger. Vi arbejder ofte med temaer, som ellers kan være svære at tale om, men som i teaterrummet får helt sit eget liv og platform. Vi har holdvisninger og åbent hus en gang om året, hvor udefra kommende, har mulighed for at få et indblik i vores arbejde. Dagen afsluttes med en børneteaterforestilling hvor Musikskolen og Billedskolen og deres elever er indbudt. Dette for at få skabt bindeleddet til den professionelle teaterverden. Udover dette deltager vi på teaterfestivaler både i ind og udland. Ungdomsholdet tager hvert år til Berlin hvor de møder andre unge på teaterworkshop. Vi deltager i dette skoleår med børneholdet i et internationalt projekt der bliver søsat i Paris. Teaterbutikken har 5 ansatte, samt enkelte projektansatte klasselærer for at imødekomme den store efterspørgsel der er på vores klasseprojekter og for at kunne udbyde så varieret et program som muligt. Det vil være os fysik umuligt at løfte de mange tilbud Teaterbutikken rummer ved færre medarbejdere på gulv, såvel som administrativt. Vi har følgende forslag til hvordan Teaterbutikken kan bidrage. 1.Ved at tilføje ekstra økonomiske midler til to teaterlærere vil vi kunne udvide med endnu et ungdomshold. Antal pladser vil være afhængig af hvilken ballast de unge kommer med. 2.Man kunne vælge at forbeholde et par pladser til mere udsatte unge på vores eksisterende ungdomshold. Vi besidder en faglig kompetence indenfor vores felt og vi har et godt og bredt netværk, indenfor den kreative verden, den vil vi meget gerne dele ud af. Kan vi sammen finde en form, der bevarer vores styrke og struktur som Tema klub / teaterskole og kan I finde de økonomiske midler, til to ekstra lærer eller har andre lignende idéer, ser vi helt klart muligheder, for at være med til at løfte fællesopgave om at få unge med i brugbare fællesskaber. Vi håber på at vores bidrag til denne runde, kan være med til at sætte fokus på nogen af de muligheder der er, men også kan være med til at belyse det væsentlige, i at værne om det der allerede er sat i gang og som virker. Vi ønsker også at I har for øje at sikre at der tænkes i det allerede eksisterende netværk: Musikskolen, Billedskolen, Teaterskolen Teaterbutikken også kaldet ”Det børnekulturelle område” Vi glæder os til at følge det videre forløb. De bedste hilsner Teaterbutikken / Camilla Dolores Berg Holstener Som bilag er vedlagt: -Kommentar fra Teaterbutikkens bestyrelse -Side 1 + 2 klasseprojekt evaluering.