Oprettet: 25. september 2012
Svarnummer:
4

Indsendt af

Tom Manczak

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Se nedenfor eller vedlagte pdf. Høringsvar til Lokalplan Nørrebro runddels stationsplads Ved etablering af Metrostationen på Nørrebros runddel skal det indtænkes I planerne at området engang har været kirkegård, og nu får status som park. Det betyder naturligvis at der skal være en del begrønning, og at området primært skal være et grønt område med park funktion. Det bærer lokalplansforslaget desværre ikke præg af. Det er glædeligt, at der kun er ét ovenlys, som er skjult bag graverboligen. Optimalt vil dog være at alt ovenlys fjernes fuldstændigt, således at det eneste der egentlig indikerer at der er en metrostation bør være metroskiltet. Området skal ikke have æstetisk indtryk som station, men et grønt byrum med et minimalt æstetisk indtryk, med en diskret, men vigtig underliggende praktisk funktion. Graverboligen skal være I fokus, da det er en historisk vigtig bygning. Elevatorens planlagte placering foran graverboligens vil desværre ødelægge synet af graverboligen. Alternativt skal elevatoren rykkes bagud og integreres I graverboligen, hvorved den nødvendige elevator bliver en diskret del af området. Graverboligen er fredet og skal bestå, derfor vil elevatorens placering skæmme indtrykket af området som historisk. Udformningen af københavnske metrostationer har præg af at store pladser skal være identificerbart som metrostation. Det er dog imidlertid ikke nødvendigt at store områder skal være genkendelige som metrostation, da det runde metroskilt med “M” og linieinfo er tilstrækkeligt for at kunne finde vej til metrostationen. Fra S-toget ved vi at det store “S” er synligt på lang afstand og der er ingen tvivl om hvilken retning stationen er. Metrostationer bør evt have flere af disse skilte, og evt højere, større, så de kan genkendes på længere afstand, og fra flere retninger. Mange af de eksisterende metrostationer bidrager ikke til at aflede regnvand, tværtimod. Der skal flere græsbelagte arealer ind samt større træer for bedre at kunne opfylde behovet for lokalafledning af regnvand (LAR). Godt nok bliver græsset slidt, men der bør skrues væsentlig ned for de påtænkte beton/granitarealer. Metroforpladserne har tidligere været kendt for at være grå beton og glasørkener. Dette kan vi ændre nu ved at indtænke områdets forhenværende status og karakter af park så vi kan få lavet en rigtig fin grøn oase på Nørrebro, et bydel som fortjener langt mere grønt areal end hvad der eksisterer på nuværende tidspunkt. Tidligere stod en masse meget gamle og flotte træer på området, og meget af jordoverfladen var græsareal. Det historiske indtryk skal forsøges genoprettet så godt som muligt. Så vidt muligt bør træer placeres I samme placering som de oprindelige træer og være af samme art. Samtidig bør nogle af de “nye” træer være ældre træer som flyttes til området. Godt nok kan det virke som om at gamle træer ikke kan overleve en flytning, men erfaringsmæssigt lader det sig fint gøre hvis det gøres korrekt (fx. www. Treemover.com). Treemover har bl.a. plejet, flyttet og bevaret det gamle træ som overlevede World Trade Centers kollaps I New York I 2001, skønt det stod ligeved siden af bygningerne. Fordi det var nødvendigt at fjerne rigtig mange gamle træer, vil stationens overflade I mange år frem virke som et barberet område, som ødelægger Kirkegårdens helhedsindtryk. Nogle få, flyttede voksne træer vil mindske den nuværende “skamfering” af parkens helhed. Den større udgift vil hurtigt være givet godt ud, da de flyttede træer vil hurtigere kunne vokse sig til en størrelse som kan sammenlignes med et voksent stort træ (eller, de træer som tidligere stod I al deres pragt), og gøre overgangen fra station/nyt byggeri til park meget mindre markant. Disse punkter lægger egentlig op til, at Nørrebro Lokaludvalgs forslag hvor der etableres en concours/arkade nedenunder krydset Jagtvej/Nørrebrogade hvor adgang til stationen bliver med tre indgange modsat indgangen til parken. Flere argumenter taler herfor, bl.a. understøttes det af ovenstående punkter samt bibeholder områdets funktion som park I sin helhed. Området bør helst ikke blive transitområde, hvilket reelt udelukker adgang til stationen inden for den gule kirkegårdsmur. Derudover er det trafikmæssigt mest forsvarligt idet man ikke skal krydse Jagtvej eller Nørrebrogade for at få adgang til metroen, man skal blot finde det nærmeste hjørne. Desuden kan nedgang til stationen inden for muren medføre nogle flaskehalsproblemer I spidsperioder. Cykelproblemet er desværre kommet for at bliver og jeg tror at det kan være rigtig svært hvis ikke umuligt at finde løsninger som fungerer godt. Ifm. concoursløsningen kan cykelparkering således deles I 3 eller 4, en for hver trappenedgang. Området er I forvejen benyttet, bla. Som parkering til buspassagerer som stiller deres cykel. Det vil dog kræve at elevator adgang todeles, så man først når concoursen og derefter skal man skifte for at nå ned på perronen, men det er formentlig overkommeligt for de som er afhængige af den elevator. Nede I Concoursen kunne der fx. Være en kiosk, et madsted fx. Med kaffe og morgenbrød, samt en blomsterhandel. MVH Tom Manczak, Nordbanegade 4, 2200 København N.