Oprettet: 25. september 2012
Svarnummer:
10

Indsendt af

Ulla-Britt Sabroe

Virksomhed / organisation

Sølvgades Skole

Postnr.

1307

By

København K

Høringssvar

Høring vedrørende Fleksible tilbud på almenskolerne og nedlæggelse af gruppeordningerne Skolebestyrelsen ved Sølvgades Skole støtter principielt Københavns Kommunes indsats for størst mulig inklusion af børn på de almene skoler. Vi er også af den opfattelse, at der altid vil være elever, som kan have så vidtgående behov, at det vil være meningsfuldt socialt og fagligt for det enkelte barn at få et særligt tilrettelagt tilbud uden for almenskolens regi. Vi støtter, at tilbud bør gives så nært på barnets lokalmiljø som muligt, men vi har på Sølvgades Skole erfaring for - via vores ordblindeprojekt - at det kræver en meget stor ekspertise og økonomisk ressource at give elever med særlige udfordringer den rette udredning og støtte. Vi kan som skolebestyrelse slet ikke acceptere den økonomiske fordelingsmodel for udlægning af ressourcer, som det er foreslået i høringsoplægget, hvor der dels gives midler i forhold til antal elever på en skole samt sociale kriterier. Skolebestyrelsen anerkender, at en stor del af ressourcerne til driften af de almene københavnske skoler skævvrides efter sociale kriterier for at give alle børn lige muligheder, men der er ikke fagligt belæg for, at elever med fysiske eller psykiske skader optræder hyppigere på skoler i udsatte bykvarterer, derfor skal enkeltintegrationsmidlerne alene tildeles ud fra elevantallet på de enkelte skoler. Enkeltintegrationsmidlerne gives til fysisk handicappede elever, elever med infantil autisme, OCD, ADHD mm, altså elever med svære skader, der ikke kan forklares ud fra sociale eller opdragelsesmæssig forudsætninger. Sølvgades Skole er en inkluderende skole, og vi har pt. en enkeltintegrations ressource på ca. 486.000 kr. Med den foreslåede model vil vi få 357.000 kr. Skulle ressourcerne uddeles retfærdigt og alene på antallet af elever, ville vi få et beløb svarende til ca. 560.000 kr.! Vores elever bliver ikke mere seende eller mindre autistiske i de kommende år, hvorfor vi ikke kan se retfærdighed eller rimelighed i en reduktion af midler til netop enkeltintegration på den enkelte almene skole. Signe Christensen Formand for skolebestyrelsen ved Sølvgades Skole