Oprettet: 14. august 2012
Svarnummer:
36

Indsendt af

Husum menighedsvuggestue "Korsagergård"

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Først vil vi gerne sige, at vi har stor forståelse for, at der bliver kigget på de store forskelle på budgetfordelingen til dette område. Vi foreslår, at man undlader besparelsen og holder sig til en ny fordelingsmodel. Det er meget vigtigt at holde en god rengøringsstandard i vores institutioner, så de ikke ender som mange skoler. ANGÅENDE RENGØRINGSFORDELINGEN: Vi bor i et meget gammelt hus og på 1.sal. Derfor er det relativt meget tidskrævende at holde rent og vi vil bo rent med vores små vuggestuebørn. • Vi foreslår, at man bør skelne om et hus er nyt, 10år gammelt, 20år gammelt eller som vores, hvor der har været institution i 65 år. Vi foreslår hermed en graduering i rengøringsfordelingen. Rengøringsbehovet er jo forskelligt. Jeg kan nævne at vores vuggestue ligger på 1. sal og vores vaskekælder og dermed al vasketøjet( – hagesmækker, sengetøj håndklæder o.s.v.) og maddepot ligger i kælderen. Det er tidskrævende og derfor gør vores rengøringsdame dette arbejde. Det pædagogiske personale har ikke mulighed for at tage vuggestuebørn med 2 etager ned og ordne dette. • Vi mener at indendørs rengøring er meget vigtigt i en vuggestue. Ikke kun gulve og toiletter. Mange vuggestuebørn gør at det er direkte uhygiejnisk, såfremt døre og paneler, vægge og møbler ikke hyppigt sæbes af for madrester og snot ect. Vores rengørings- gårdmandsbudget er skåret med 61 %. Det er ikke realistisk. Vi har en rengøringsdame der har været her i over 40 år og vi planlægger at gå over til et rengøringsfirma når Helle holder op. Ikke fordi det er bedre, men fordi det er billigere. Såfremt Helle skal opsiges dækker det ½års indfasningstid IKKE. Vi foreslår derfor, at man i sådanne tilfælde kan få dispensation for hele opsigelsesperioden inkl. høringstid, varsel og feriegodtgørelser fra 2 forskellige ferie-år – såfremt man kan dokumentere udgiften. Det beder vi jer tage op til overvejelse. ANGÅENDE GÅRDMANDSTIMERNE: Specifikt for os: Vi er nævnt under usikkerhed om gårdmandsbudget i bilag A Men vi er en selvstændig institution under samme Institutionsbestyrelse som børnehaven i samme hus. Vi har begge tostrengede bestyrelser med hver vores forældrebestyrelse. Institutionen har vores egen gårdmand og egne gårdmandsforpligtigelser. Vi ønsker og ser frem til fornyet opmåling og kvalitetssikring af nøgletallene og at man genovervejer den for vores vedkommende urealistiske besparelse på 61% på rengørings og gårdmandsområdet. Generelt mener vi: En gårdmand laver, som andre har nævnt og som også gårdmandkorpset egen hjemmeside beskriver både udendørs arbejde OG mange indendørs opgaver/reparationer. Det vil virkelig være uklogt, hvis institutionerne fremover skal bruge dyre håndværkerpenge på dette – penge som vi ikke har og derfor igen må tage fra børnene. Se venligst de indvendige serviceydelser/opgaver på gårdmandskorpset hjemmeside. Vi mener, at større børn slider mere på legepladser/udendørsarealer end små vuggestuebørn. Vi mener, at der bør tages hensyn til dette generelt. Vi beder jer se på problematikken i at nogle lejere har begrænset (i forskellig form) vedligeholdelse af udendørsarealer. Hvordan med alle legepladsgodkendelserne? Hvem er ansvarlig? Hvad med den gamle gynge eller rutsjebane – hvem vedligeholder og hvem nyanskaffer? Ellers kan man frygte sikkerheden og nedslidning al la de kommunale skoletoiletter. En problematik som kræver overvejelser på forhånd. Afslutningsvis skal gentages at det ikke er muligt, at varetage opgaverne omkring rengøring og gårdmandsopgaver, såfremt vores budget bliver skåret fra 417.000kr til 160.000kr – d.v.s med 61%. Med venlig hilsen Leder Pia Mackeldey Institutionsnr. 35248