Høringssvar vedrørende Skoledistriktsændringer 2013-14

Oprettet: 27. juni 2012
Svarnummer:
52

Indsendt af

Heidi Damgaard

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Ang. rodeflytninger fra Guldberg Skole til Blårgård Skole Jeg mener det er fuldstændigt absurd, at man vil skille Peter Fabers gade, Møllegade, Elmegade, Birkegade og Fælledvej fra Guldbergs Skole. Det er SÅ hjernedødt, at de folk der har arbejdet for dette, må stilles til offentlig skue og argumentere ordentlig for det. Hvis argumentet er at Guldberg Skole ikke har plads de kommende år, bør det vel følges op af konkret statistisk. Det siges jo flere steder, at børnetallet er 'stabilt' på Nørrebro i modsætning til andre bydele i København, hvor det stiger kraftigt. Men med den manglende boligpolitik i København er det ‘oplagt' at misbruge de overordnede Københavnertal til, at få skabt 'ligeværdige' folkeskoler på Nørrebro med folkeskolen og børnene som gidsler. Man har ovenikøbet en forældreorganisation, til at bakke de vanvittige planer op - i 'integrationens' hellige navn. (og så er det jo smart ikke at oplyse, alt hvad man ved i forvaltningen, så man kan få løst 'problemet'). Udover at jeg har boet på Indre Nørrebro i snart 30 år, har jeg arbejdet frivilligt med børn og foreningsliv i området I 10 år og har oplevet mange ting på tværs af distrikterne - og jeg kan bare sige, at der ER en stor forskel, som jeg ikke tror på kan udjævnes/udvandes via kunstige rodeændringer. Nørrebro er en meget tætbefolket bydel og folk har, her ekstra behov for at føle nærhed og tætte fællesskaber oveni i en hverdag, hvor man er omringet af mange fremmede mennesker. Det er et faktum, der især gælder de mere ressourcesvage familier, men jeg kan sige, at når man har boet her så længe, som jeg har, at det så sandelig også gælder almindelige ressourejævne famlier. Alle har travlt med at skulle tjene penge til det dyre boligområde, man bor i - og derfor ER der ikke altid overskud til så meget transport af børn. Man lader (i længden) børnene lege med dem, der bor tæt på eller venter til de er større, med selv at kunne transportere sig. Det er ganske banalt. Og derfor man valgte folkeskolen. Jeg hørte om et møde i går med ca. 30 fremmødte af de familier, dette forslag rammer i Guldberg Skoledistrikt. (Man har tilsyneladende fundet hinanden via denne høring og sedler i kvarteret, som jeg iøvrigt startede med at lave, da jeg mente at folk skulle informeres). Brug Folkeskolens repræsentanter mødte selvfølgelig op med forældre fra Blågårdskole og så her en fantastisk chance for at reklamere for sin skole. Det blev tilsyneladende sagt af nogle fremmødte, at distriktsændringerne ER vedtaget og at man ligeså godt kan indstille sig på Blågård Skole. DET er et stjernegodt eksempel på, at mange forældre ikke fatter, hvad rigtig politik er. Rigtig politik er NETOP denne gruppe af vælgere. De er en BOMBE under politikere i snarlig valgkamp. Men det blev selvfølgelig ikke sagt. Man fik udrarderet oprøret og lagt mundkurv på sagesløse forældre, der er ekstra følsomme over ikke, at skulle stå i en situation, hvor man bliver uvenner med evt. kommende folkeskolevenner eller blot ikke deler (økonomiske) holdninger med. (BF respekterer ikke tanken om distrikter - man går ind for at bryde den 'usynlige' mur Nørrebrogade. Som om at al trafik blev fjernet fra den i fremtiden! Det er iøvrigt også en meget rentabel holdning, hvis man bor i et billigere distrikt ) Hele sagen er jo, at man i Guldbergsgade/Skt HansTorv kvarteret ikke har været hørt i snart årtier. Man har fået fjernet det ene offentlige, kulturelle tilbud efter det andet i kvarteret og man har ikke ét fælles samlingspunkt i dette tætbefolkede område. (derfor mødtes forældrene på en legeplads i Skt Hansgade i regnvejr). Guldberg skole er blevet renoveret og fået ny attraktiv skolegård, som så udgør et samlingssted for især skolebørn og deres familier og det har selvfølgelig hjulpet gevaldigt på en vis sammenhængskraft og almen oplysning i kvarteret. Det er fantastisk at opleve at familierne, man kender fra diverse baggårde og sammenhænge i kvarteret mødes på denne store legeplads. Det har givet en ekstra glæde og entutiasme i at ville endnu mere for kvarteret og for skolen. Tænk at det endelig ser ud til, at man kan oparbejde et fælleskab, som de har i Rabarberlandet'! Her kan børnene mødes med dem man kender - på tværs i kvarteret -fremfor at skulle spotte efter legekammerater på Blågårds Plads, Hans Tausen Park, eller Wesselsgade legeplads eller til de arrangementer, der er i Støberiet, Korsgadehallen eller biblioteket. Nu har vi endelig (10 år efter) fået vores eget attraktive område og der er Så meget potentiale her til, at få skabt et unikt kvarter med en unik folkeskole. Jeg glædes hver dag over, at íntegration' og '2-sprogede' og 'muslimer' ikke rigtigt er et tema på Guldberg Skole. Der er ekstra sprogundervisning ja - Der er masser af kulør på Guldberg Skole men man oplever IKKE grupperinger i farver, som nogle steder, hvor der er massiv opdeling og hvor man derfor er tvunget til hele tiden, at skulle fremhæve den ene kultur fremfor den anden. Det er så dræbende for børnenes naturlige forhold til hinanden, at skulle gøres opmærksom på denne forskel (og høre de voksne tale om det). Men denne ting skyldes selvfølgelig en fordeling, der afspejler området - og DEN ting skal man ihvertfald ikke regne med at kunne beholde. Det er asocialt ikke at ville fordele sig med områder med 'ghettoer' med ‘2-sprogede’. Men realiten er, at Guldberg distriktet har mange etniske danskere på ‘overførselsindkomst’ og med tunge sociale problemer i området fra skolen og op til Guldberg Plads op mod Tagensvej. Mange af disse mennesker har en omgangsradius på ca. 300 meter. (det er nygligt bevist). UDOVER vores 'Sjællandsgadebande', (som I DEN grad har et ‘hood’) og som har været forsømt i årevis fordi vi ikke er dygtige nok, i dette område til, at profilere os selv I kommunal regi. Det skyldes det manglende fællesskab på tværs og en selvforståelse som distrikt . Da alting på Nørrebro har handlet om kulturforskelle og farver og og ikke om reelle 'socioøkonomiske' forskelle og ligheder. Således har Guldberg skole også tidligere spildt en del kræfter på at fokusere på Nørrebro temaet 'Integration' og glemt, at tale om de problemer, der faktisk var mindst ligeså store i kvarteret, end denne farve (og sprog) 'detalje' - selvfølgelig til frustration for de mange, mere ressourcestærke eller bevidste 'farvede' i kvarteret, som så har valgt DIA skolen. Ja Guldberg Skole fik vendt ‘bøtten’, ved at tiltrække hvide fra hele Nørrebro, som havde børn på samme institution – men man skubbede mange tætte naboer væk. (jeg ville også trække mig fra dette klichéfyldte tema, hvis jeg var under lup på denne negative måde -som har taget SÅ meget fokus på udvikling. Ja vi har fået en mere hvid skole – men spørgsmålet er netop nu, om det har været bæredygtigt. Man mistede mange af sine distriktsbørn til privatskole – og nu ser det ud til at naboskaberne splittes HELT). Det hele er udtænkt af politkikere og skoleledere, der hellere ville have været politikere – og så en betalt skare af forældre til at bakke sig op. (men al respekt for dem (Jeanne J.), som fik vendt Guldberg Skole) Men jeg mener at man skal begynde FORFRA og droppe klichéerne og tænke MEGET mere i naturlige distrikter igen. Ellers skaber vi alligevel eliteskoler – blot fordelt efter dem, der har været dygtigst til, at profittere sig på offerrollen. (den som nu er oppe i medierne) Tiden er nu (igen) til det nære og det trygge - UANSET kulturer og vi skal på den konto igen have en boligforvaltning til at løse boligproblemerne, så vi reelt får løst problemerne med ghettofolkeskoler. Der skal fokus på en KLAR børnepolitik OG en strammere privatskolepolitik, som ikke kun bliver ved snakken. Indtil da KAN man ikke tvinge følsomme nye forældre til, at sende deres børn over i 'fremmede' områder, hvor der ER en hård adfærd og tone og generel manglende fokus på småbørn (og derfor billigere boliger). Jeg har masser af eksempler på, at man ikke prioriterer småbørn i Blågårdsområdet. Se bare på Folkets Park. Hvad gavner en stor jernbro børnefamlier, der har brug for tryghed og interessante legeområder, der kunne samle andet end hashhandlere - eller en sportshal, der ansætter x kriminelle, der så bliver skudt på af rockere, mens der er børnegymnastik. (jeg var selv tilstede og vi måtte gå i fosterstilling over vores børn). Det er IKKE godt nok - at man påberåber sig offerrollen og på den konto, med høj pande tvinger folkeskolevenlige forældre på den anden side af Nørrebrogade til, at være sociale med disse problemer. LØS DEM FØRST! jeg har siddet i områdeløftgruppen af Guldberg Skole i 4 år og har arbejdet aktivt for sjove og kreative legeredskaber til skolen - OG arbejdet aktiv for 'ByOasen i De Gamles by. DET er børne'politik', der virker (der er massiv efterspørgsel efter institutionspladser) - men for at tingene skal være 'bæredygtige' i fremtiden, kræver det sammenhold og naturlige netværk. Det er Alpha & Omega for ikke at ende som et bistandskontor med uinteressante, mainstreamede tilbud og med kommunale plattenslagere som ledere. Hvis naturlige netværk bliver brudt og der er dødt i kvarterene efter lukketid vil det IKKE løfte nogetsomhelst andet end, det man nu oplever i Guldberg distriktet: En massakre i udnyttelse af det manglende sammenhold, som dog ER på vej via skolen og også via bl.a oprøret over bygge-og trafikplanerne i De Gamles by. Blågårdsområdet har MASSER af kultur, gode tilbud og kræfter, der har løftet dette fantastiske område - men det var ALDRIG sket, hvis ikke det var pga. af et godt og sammentømret, historisk naboskab i DETTE distrikt. Det kan ikke nytte noget, at nægte andre en ligende udvikling med henvisning til, at Nørrebrogade er 'usynlig' og at alle de spændende tilbud i Blågårdsområdet er for alle. Det er simpelthen for tykt og for røbende overfor den 'integrations' professionalisme, der hersker i dette område, når det handler om at forsvare sine goder (interesser)- og ville have endnu mere. (de fleste ledere i området tager hjem efter 'lukketid'). jeg ser ALDRIG reklame på noget der sker i Rabarberlandet på Guldberg Skole - udover en plakat på biblioteket fra Blårgård Bibliotek i ny og næ - so ctc. Boligområdet ved den bagerste ende af Guldbergsgade vil man nu overlade til en lille tilbageværende ressourcestærk trekant ved Skt Hans Torv og De Gamles by til at få løftet tingene med i fremtiden, også i udskolingen ved Stevnsgade/Guldbergs Plads. (resten af området er ikke børnetungt). Flere forældre fra Ravnsborggade plæderer for Blågårds Skole, da de ikke kan identificere sig med Guldbergsgade/Sjællandsgade delen (ja klart -hvem kan iøvrig det, af os der skriver her?). Man er jo på den rigtige side af politisk korrekthed overfor de‘2-sprogede’. - og det er jo også nemmere, når man har en underjordisk cykelvej over Nørrebrogade lige ved siden af. Her kan man godt sende sine børn afsted i en rimelig tidlig alder - i modsætning til folk på den anden side af Fælledvej. Få nu noget sund fornuft ind i denne rodeændring! Ellers er det udelukkende en sportskamp om hvilken skole, der overlever og har flest aktive repræsentanter. Man skaber ikke andet end professionelle 'shopping' forældre, som udhuler et velfærdsystem og en folkeskole, der altså HAR sine rødder, som man ikke blot fjerner uden at det er FULDSTÆNDIG gennemtænkt. (Hvem vil ikke hellere gå i en spraglet, farvet skole med MASSER af ressourcer end i en skole præget af etnisk danske misbrugsbørn, og resterne af de ‘2-sprogede’, som overlades til sig selv i udskolingen?) Nørrebrogade ER stadig farlig og nu meget 'utroværdig' og usikker med den gennemkørende, ulovlige trafik og de massivt mange cykler, der heller ikke er til at stole på. RESPEKTER de GODE forskelle i kvarterene og lad være med at lytte til folk, der ikke taler hårde fakta. For tingene bliver misbrugt og fordrejet i stor stil. Blågårdsområdet har deres egne ressourstærke ved både søbreden og Hans Tausens Park 'breden', som man ligeså godt kan tvinge - fremfor at tvinge folkeskolevenlige fra et andet kvarter og dermed ødelægge en naturlig og vigtig sammenhængskraft i dette område, som NETOP er ved at vise rollemodeller og eksempler på rigtig god integration (men især glade børn) i folkeskoleregi. jeg er overbevist om, at børnene fra de nærliggende gader til Guldberg skole KAN være på skolen med noget god vilje i de kommende år. For pludselig vil der mangle elever og man kan blive tvunget til at lukke en udskoling - og var det det man ville? Så hellere rykke sammen i et par år, for i det hele taget, at bevare skolen. 'Socialakademikernes' løsningsmodeller til integration via sådanne rodeændringer er IKKE bæredygtige- De skaber KUN elitegrupper, der tager hjem igen, når de har fået en flot dosis 'farvelade' og kultur i et ‘differentieret’ undervisningsmiljø, så deres børn kan få et højt fagligt niveau, som de farvede sørger for at skaffe penge til. Det holder ikke. Vi skal tilbage til almindelig omsorg for vores nærmeste og ikke lege falske røde storpolitikere. Måske skulle man på den konto også overveje søskendegarantien i de ‘shoppede’, proppede folkeskoler, så de tætte naboer blev prioriteret istedet, så de gode skoler reelt blev bevaret. (Men jeg tror ikke det bliver nødvendigt).