Høringssvar vedrørende Skoledistriktsændringer 2013-14

Oprettet: 25. juni 2012
Svarnummer:
37

Indsendt af

Joan Raun

Postnr.

2200

By

København

Høringssvar

Høringssvar ang. ændring af skoledistrikt ved Jagtvej, Husumgade, Stefansgade og Nørrebrogade. Vi er uforstående overfor valget om at ændre skoledistrikt på ovenstående område. Ændringen vil medfører store konsekvenser for de berørte familier og også for Nørrebro Park Skole som helhed. 1) De familier, som vil blive berørt af ændringerne vil 'betale prisen'. Nogle har måske købt lejlighed i netop dette område, fordi de troede, deres børn var sikret plads på NPS. 2) Familierne vil opleve at de venskaber børnene har knyttet i børnehaver og i lokalområdet rives op med rod, når børnene ikke kommer på samme skole. Det betyder at de nye klasser for meget svære ved at skabe nye stærke og trygge relationer både mellem børnene imellem og mellem forældrene. Dette er meget vigtigt for at skabe et godt læringsmiljø i klassen. Trivslen er alfa omega for indlæringen, hvilket netop er NPS's mantra. 3) Generelt på kommuneplan kan siges at hvis man gerne vil beholde ressourcestærke familier på Nørrebro, så nytter det ikke noget at skabe så stor en usikkerhed ved at ændre skoledistrikter som forgodtbefindende. Det er vigtigt at man som familie føler en sikkerhed omkring sine børns skolegang og at man kan stole på, hvor man skal gå i skole. Hvis dette ændres uden videre, vil flere familier vælge at flytte ud af byen. 4) For det ramte kvarter betyder det at den lokale forankring svækkes markant. Børnene og forældrene får ikke samme tilknytning til lokalmiljøet, som det nu er tilfældet. Det er ærgerligt for de mennesker det berører og for selve kvarteret. 5) Vi forstår naturligvis at der i dette tilfælde er et problem, der skal løses. Det er bare ærgerligt at man 'løser' et problem ved at lave et nyt! NPS har efter flere års hårdt arbejde fået en rigtig stærk og positiv profil. Dette er man åbenbart parat til at smide på jorden. Distriktændringen vil betyde at skolen skal starte forfra på at arbejde med trivsel, tryghed, profil osv. Man bør værdsætte det store arbejde skolen har gjort og lade være med at ødelægge noget, der fungerer! 6) Brug hellere ressourcerne på at få Rådmandsgade Skole til at blive en bedre skole. (Løs et problem i stedet for at lave et nyt. Ellers er der 2 problemer, der skal løses!) Det vil betyde at man skal fokusere sine kræfter på 1 skole i stedet for på 2! Med håb om at ændringen alligevel ikke bliver en ændring!