Høringssvar vedrørende Skoledistriktsændringer 2013-14

Oprettet: 25. juni 2012
Svarnummer:
34

Indsendt af

Johanne Mygind

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

At skabe socio-økonomisk og etnisk blandede skoler har længe været højt på de københavnske politikeres dagsorden særligt i Ø,SF, S og R. Netop derfor har det undret mig, at man tilsyneladende har valgt at se bort fra sin egen politik, når det kommer til skolerne i SV. Heller ikke i år ligges der op til distriktsændringer, som gør noget ved det forhold, at et af de mest ressourcestærke skoledistrikter (Sydhavn skolen) ligger klods op af et af Københavns allermest ressourcesvage (Ellebjerg skolen). Skoledistrikterne cementerer derimod at det nye og det gamle Sydhavn skilles ad socialt og mentalt. Det er meget uheldigt, særligt for børnene i Ellebjerg disktrikt, som i øjeblikket flygter ud af deres skoledistrikt. Kun 40% af børnene i kvarteret bruger deres distriktskole. Ellebjerg skole kæmper derfor både med lav søgning og en elevgruppe med massive sociale problemer. Som et forsøg på at lappe på denne problematik valgte man sidste år at flytte Sjælørboulevard fra Bavnehøj skole til Sydhavn skolen. Dette skete under henvising til at denne rode var den eneste rode i SV, som er klassificeret som "ghetto" og havde en høj andel af tosprogede børn. At man valgte at flytte denne rode har betydet at børnene her fra har fået en urimelig lang skolevej over nogle af Københavns mest trafikere gader. Det er ikke underligt at kun 7 af forældrene fra denne rode har valgt at benytte sig af "tilbuddet" og distriktsændringerne dermed ikke fået nogen reel effekt. Jeg mener, at man i stedet bør se på roderne 194, 195 i Ellebjergs distrikt, som ligger langt tættere på Sydhavn skolen og hvor børnene kun skal krydse en enkelt befærdet vej. Disse roder består hovedsagligt af almennyttigt boligbyggeri. Disse roder har ikke en særlig høj andel af børn fra etnisk minoriteter, men til gengæld mange beboere med meget lav tilknytning til arbejdsmarkedet, eneforsøgere, misbrugsproblemer osv. Som også Kongens Enghaves lokaludvalg understreger er det meget forsimpelt kun at bruge etnicitet, som en parameter, når man laver skoledistrikter. Også etnisk danske børn kan have udfordringer, som betyder meget for deres skolegang. At flytte rode 194,195 over på Sydhavn skolen vil derfor betyde en mere blandet social sammensætning på Sydhavn skolen, samtidig med at det vil binde det nye og gamle Sydhavn langt bedre sammen, På længere sigt ville man kunne gøre denne effekt endnu mere markant ved at ligge nogle af roderne fra det nye Sydhavn på Sluseholmen og Teglholmen til Ellebjerg skole, så man i Sydhavn får den bredt socialt sammensatte folkeskole, som politikerne taler så meget om.