Høringssvar vedrørende Handlingsplan for Grøn Mobilitet

Oprettet: 15. juni 2012
Svarnummer:
9

Indsendt af

Kjeld A. Larsen

Virksomhed / organisation

Rådet for Bæredygtig Trafik

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Opsummering: Handlingsplan for Grøn Mobilitet er et gennemarbejdet dokument, som omfatter en lang række udmærkede initiativer med fokus på at gøre trafikken i København mere ”grøn”, hvorved forstås at alle andre transportformer end biltrafik baseret på fossile brændsler skal fremmes. Men såfremt de opstillede målsætninger for øget andel af fodgængere, cyklister og kollektive trafikanter skal realiseres, samtidig med at biltrafikken fortsat får lov at vokse og dominere bylivet, således som de af kommunen benyttede prognoser peger på, så kan man opfatte de mange investeringer i cyklistfremme og kollektiv trafik som spildte i den forstand, at de ikke fører i retning af de opstillede målsætninger hvad angår løsning af trængselsproblemet, mindskelse af luft- og støjforureningen såvel som reduktion af klimabelastningen. Trafikpolitikken skal med andre ord være meget mere offensiv end de udmærkede initiativer, som Grøn Mobilitet lægger op til. En egentlig trafikplan for København med offensive tiltag kunne omfatte nogle af følgende elementer: en hastighedsgrænse på 30 km/t, letbaner i gaderne, byudviklingsområder med delebilsordninger, strammere parkeringsnormer, introduktion af cykel/kollektiv trafik gader, bilfri skoleveje, så forældrene tør lade deres børn cykle til skole, begrænsning af bilkørsel på udvalgte veje på fastsatte tider af døgnet og ugen, opgravning af Ladegårdsåen. Kort sagt: trafikpolitikken skal løses på overfladen til gavn for byens borgere, forretningslivet og bylivet i det hele taget, ikke ved fortsat at bringe de bløde trafikanter og brugere af den kollektive trafik ned under jorden. Det overordnede problem er, at en sådan udviklingsretning kræver politisk vilje. Er dén tilstede på Rådhuset? Som de indledende citater fra 1988 af nuværende klimakommissær Connie Hedegaard viser, så er det fortsat de samme problemer, vi diskuterer i dag – uden at have nærmet os reelle løsninger. Det bliver interessant at se, hvad Københavns Kommune har med i posen til arbejdet i Trængselskommis¬sionen, hvor kommissoriet er, at byens trængsel skal reduceres.