Oprettet: 24. oktober 2011
Svarnummer:
1

Indsendt af

John Colerick

Virksomhed / organisation

Lavuk.

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar Høringssvar vedr. Revideret budgetmodel for specialfritidshjem, - klubber og basisgrupper. Udfærdiget af Lavuks bestyrelse - Borgervænget 19. 2100 Kbh. Ø. Indledning I revideret budgetmodel for specialfritidshjem, - klubber og basisgrupper fremlagt af Børne- og Unge forvaltningen er målsætningen en ny pladsprisstruktur for specialfritidshjem, - klubber og basisgrupper med henblik på at sikre en større gennemsigtighed, ensartethed og retfærdighed i budgettildelingen. Lavuk anerkender forvaltningens store arbejde og ser frem til en ny og mere retfærdig ressourcetildeling. Indenfor rammerne af denne målsætning er den gennemsnitlige budgettildeling for Lavuk blevet løftet 25,5 %, fuldt indfaset i 2014, ud fra det kendskab der udstilles i modellen. Dette er en vigtig og nødvendig forudsætning for vores fremadrettede eksistens og det er vi naturligvis meget glade for. Imidlertid er der forsat en række problemfelter, som Lavuks Fritids- og Ungdomsklub, med dette høringssvar ønsker at påpege. Formålet med en revidering af budgetmodellen opstilles i punktform som værende følgende. 1. Der skal være en mere entydig sammenhæng mellem barnets behov og den støtte, som barnet møder i sit fritidstilbud 2. Ressourcefordelingen mellem de forskellige typer specialtilbud er hensigtsmæssigt indrettet 3. Øge gennemskueligheden og ensartetheden i budgetmodellerne Problemfelterne 1 - 2 - 3 1. Ugennemsigtighed vedr. kriterier for fastlæggelse af belastningsgrader for de enkelte tilbud. Påstand: Gennemsigtigheden er ikke på plads for Lavuk, idet den gennemsnitlige belastningsgrad i henhold til udspillet til den nye model ligger på 3,66 for Lavuk FUK. Det skal her påpeges at stort set alle medlemmer, visiteret til Lavuks fritidsklub af ”Specialområdet”, kommer fra tilbud med følgende belastningsgrader Vi får medlemmer fra Øresundsskolen gennemsnitlig belastningsgrad 1,59 Vi får medlemmer fra Strandparkskolen gennemsnitlig belastningsgrad 1,59 Vi får medlemmer fra Skolen i Ryparken gennemsnitlig belastningsgrad 1,59 Vi får medlemmer fra Friluftsskolen gennemsnitlig belastningsgrad 2,64 Vi får medlemmer fra Rughave gennemsnitlig belastningsgrad 2,7 Så mellem de pågældende fritidshjem og Lavuk, forudsættes det fortsat fremadrettet at de unges funktionsniveau bliver betydeligt bedre i skiftet fra fritidshjem til fritidsklub. Argumentation: I den forbindelse skal det påpeges at Dyvekeskolens fritidshjem kategori 1, som er for børn med lettere udviklingshæmning (i tabel 1. side 3 / Belastningsgrad 3.75 = Pladspris 97.105 kr.) har en pladspris i den ny model som ligger højere end Lavuks. (tabel 2, side 4 / Belastningsgrad 3.66=Pladspris 95.130 kr.). Den af forvaltningen påtænkte visitationspræmis og Lavuks økonomitildeling er dermed fortsat underlagt en historisk betinget skævvridning. Det er ligeledes vigtigt at have for øje at virkelighedens pasningsbehov, qua effekten af specialreformen og inklusionspolitikken, kan betyde, at belastningsgraden og pasningsbehovet ændres og at der indenfor rammerne af denne reviderede budgetmodel ikke er garanti for, at denne ændring slår igennem i Lavuk FUKs økonomitildeling. Det er overladt til et ikke formaliseret forhandlings rum og en ikke tilstrækkeligt defineret visitationspræmis at løfte dette. 2. Finansiering: Det fremhæves at det økonomiske løft til Lavuks fritids- og ungdomsklub er delvist finansieret via en stigning i pladsprisen for udenbys medlemmer. Påstand: Det er vigtigt for Lavuk i denne sammenhæng at understrege, at tendensen efter kommune sammenlægningen har været, at omegnskommunerne i stadigt stigende omfang vælger enten at trække deres betalingstilsagn tilbage eller undlader at visitere, idet de vurderer at Lavuk tilbuddet bliver for dyrt. Denne tendens rammer særligt Ungdomsklubben som er et ”kan” tilbud for unge over 18 år. Det er derfor forsat et problem, at Lavuk indenfor rammerne af en åbningstid på 50 timer ikke kan tilbyde fuldtidsstillinger, Dette gør det på sigt problematisk at tiltrække og fastholde kvalificeret pædagogisk personale. Argumentation: Indenfor de sidste 4 år er vores medlemstal for udenbys medlemmer faldet fra 81 medlemmer i 2007 (hvoraf de 7 brugte fritidsklubben og de 71 brugte ungdomsklubben) til at være 39 medlemmer i 2011 (hvoraf de 10 bruger fritidsklubben og de 29 bruger ungdomsklubben), dvs. et fald på over 50 % i de udenbys medlemmer og et fald i brugen af ungdomsklubbben for udenbys medlemmer på ca. 60 %. 3. Gennemskuelighed og ensartethed i budgetmodeller og koblingen til visitationsprocessen. Påstand: Ønsket om en fremadrettet gennemskuelighed og ensartethed i budgetmodeller på specialområdet er et vigtigt skridt på vejen til et arbejde med at sikre at ressourcefordelingen på området er hensigtsmæssigt afbalanceret. Herunder er målsætningen om belastningsgrader som et visitationsværktøj en vigtig faktor for at sikre at såvel forvaltning, som politikere har en viden om og et grundlag for at sikre at de økonomiske ressourcer i videst mulige udstrækning følger barnets behov. Det er derfor meget vigtigt at der fra politisk side er klarhed over visitationspræmisser og præmisser for tildeling af belastningsgrader for såvel den enkelte unge, som de tilbud den unge indforskrives i. Argumentation: Gennemsigtigheden og sammenhængskraften imellem belastningsgrad og ressourcetildeling kan sikres ved at den enkelte unge indplaceres i en kategoriseringsramme, som derefter v. visitation medtages som en del af en diskussion af hvilket pasningsbehov den enkelte unge måtte have behov for fremadrettet. Opsummering og konklusion Denne reviderede budgetmodel repræsenterer et anvendeligt og velovervejet økonomisk styringsredskab, men de bærende principper (Herunder fastlæggelse af belastningsgrad) er ikke tilstrækkeligt gennemsigtige til at modellen også kan tjene som et styringsredskab i henhold til at sikre, at der fremadrettet sker en afbalancering af ressourcer, som kvalitativt dækker de unges reelle pasningsbehov med afsæt i den enkelte unges belastningsgrad. Citat/problemstilling - revideret budgetmodel, ”Klubbørn modtager desuden væsentligt færre midler end fritidshjembørn med samme behov, selvom behovet hos klubbørnene minder meget om behovet hos fritidshjembørnene” – Jævnfør at medlemstilgangen til Lavuk for 70 % vedkommende kommer fra kategori 4 tilbud m. belastningsgrad 1.59 og pladspris 225.858 kr. bilag 1/tabel 1 og de fremadrettet vil skulle overgå til Lavuks fritids- og ungdomsklub tilbud med en belastningsgrad på 3.66 og en pladspris på 95.106 kr. bilag 1/tabel 2. Det vil sige at når der fra politisk side er ytret et ønske om at bryde med den historisk betingede skævvridning i økonomitildelingen på specialområdet, så er dette en opgave, som det indenfor rammerne af en nulløsning ikke har været muligt til fulde at løfte. Imidlertid vil etableringen af et mellemtilbud målrettet den gruppe af unge, hvis pasningsbehov pt. ligger i en belastningskategori som ikke tilgodeses indenfor rammerne af de 3.66 som modellen tildeler Lavuk FUK i belastningsgrad, være med til fremadrettet at kunne afhjælpe dette behov og det er en opgave som Lavuk ser frem til at medvirke til at løfte. De venligste hilsner På vegne af Lavuks bestyrelse, ledelse og medarbejdere. Lis Ahrenius / Bestyrelsesformand.