Høringssvar vedrørende Tidlig indsats- og inklusionspakke

Oprettet: 30. september 2011
Svarnummer:
44

Indsendt af

Skolebestyrelsen ved Strandparkskolen

Virksomhed / organisation

Strandparkskolen

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Hørringssvar vedr.: Tidlig indsats og inklusion Bestyrelsen anbefaler forslaget til tidlig indsats og inklusion, og bestyrelsen roser tiltaget for en udvidelse af klubtilbudet for de 18 - 25 årige med udviklingshæmning. Vi kan dog se, at ressourcerne der skal finansiere dette forbedrede tilbud, gives til én type elever og tages fra en anden bl. a. Strandparkskolens, som får færre ressourcer ved at erstatte lærere med andet pædagogisk personale. Ansættelse af andet pædagogisk personale på specialskolerne forudsætter at en stor del af undervisningstiden på vores skole vil bestå af omsorgsarbejde og socialtræning, som i forvejen foregår på fritidshjemmet. Det er en del af arbejdet på en specialskole, men alt arbejde foregår i undervisningsarrangerede forløb. Undervisningen foregår sjældent som klasseundervisning, da lærerressourcerne er delt ud på små grupper, hvor undervisningen er meget differentieret. I alle situationer i skoledagen foregår der undervisning, hvilket vil sige, at man ikke kan dele omsorgsarbejde og undervisning hver for sig. Det er et paradoks, at vores elever skal i skole i et minimumstimetal, hvor man forventer undervisning, når man samtidig vil udskifte lærere med andet pædagogisk personale, der ikke har erfaring eller uddannelse i at undervise. Dette vil give eleverne et dårligere udbytte af ”undervisningen”, da deres læringspotentiale ikke kan blive afdækket af andet pædagogisk personale. Vi kan derfor ikke leve op til kommunens formål om, at eleverne bliver værdige deltagere i de fællesskaber, de er en del af, og skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, der sikrer alle elever faglig og social udvikling, og skabe fleksible tilbud, der imødekommer elevernes forskellige behov. Vi mener ikke, at vore elever får samme muligheder som elever i andre folkeskoler, hvis lærerne her udskiftes med andet pædagogisk personale, da vi mener, at læring og uddannelse bør være skolens kernekompetence i forhold til vore elever. I folkeskolelovens § 28 står der, at alle elever har krav på at blive undervist af uddannede folkeskolelærere. Folkeskoleloven bør i vores øjne gælde alle elever - også elever indenfor den vidtgående specialundervisning. Ellers vil der i vores øjne være en forskelsbehandling mellem vores elever og elever i et normalt skoletilbud. Specialskolernes elever vil ikke modtage den undervisning de har krav på. De ansvarlige politikere og embedsmænd må melde ud til elevernes forældre og forklare, at deres børn ikke har de samme rettigheder som alle andre elever i Danmark og forklare hvorfor. Vi er meget enige i, at den tidlige indsats kan give positive muligheder for børn med vanskeligheder en bedre start i livet. Det giver bedre muligheder for det forebyggende arbejde i institutionerne, men ressourcen må ikke tages fra specialskolernes svageste elever under dække af det positive begreb:Tidlig indsats og inklusion. De dårligst stillede elever i Københavns Kommune har ikke mulighed for at bliver inkluderet andre steder. Det er uværdigt, at Københavns Kommune med forslaget lægger op til, at de dårligst stillede børn får andre og dårligere undervisningsmuligheder end børn i et normalt skoletilbud. Vi håber derfor, at beslutningstagerne i København er villige til at lave en forbedring af specialreformen, således at vores elever får den undervisning og den fremtid, de har krav på.