Høringssvar vedrørende Tidlig indsats- og inklusionspakke

Oprettet: 30. september 2011
Svarnummer:
32

Indsendt af

Signe Tved

Virksomhed / organisation

Fensmarkskolen

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Høringssvar vedr. de dele af specialreformen der berører Fensmarkskolen. Fensmarkskolen er et 5 år gammelt helhedstilbud for børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser, heraf ca. 80 % med diagnose inden for autismespektrumforstyrrelser. Skolen udbygges august 2012. Fensmarkskolen har åbent alle dage fra 7.00-17.00, og der er lærere og pædagoger til stede i hele åbningstiden. I en klasse med 12 elever er der tilknyttet 6 lærere og 6 pædagoger, hvilket er nødvendigt, for at kunne have den strukturerede hverdag med vekselvirkning mellem undervisning og fritid, som er helt nødvendig for vor målgruppe. Vi, som lærere på Fensmarkskolen, ser god mening i at arbejde tæt sammen med pædagoger, da vi netop kan bidrage med hver vores kompetencer og på den måde skabe den mest optimale ramme for netop vores elever. Men hvis der veksles 10 % lærerstillingerne i 2013/14 og 20 % i 2014/15 til pædagoger/ social- og sundhedsassistenter, er det en direkte trussel mod Fensmarkskolens ligeværdighedsbaserede udviklingsprincip i forhold til kerneydelsen, idet en ligelig fordeling, stillingerne imellem, er afgørende for helhedstankegangen. Konsekvensen af dette forslag bliver, at vi, som lærere, ikke har mulighed for at give eleverne den undervisning, de har krav på. I folkeskolelovens § 28 står der, at alle elever har krav på at blive undervist af uddannede folkeskolelærere. Folkeskoleloven bør i vores øjne gælde alle elever - også elever indenfor den vidtgående specialundervisning. Realiseres specialreformen version 2,0, vil vores elever og deres forældre møde et stærkt forringet undervisningstilbud, hvor lærere bliver skiftet ud med ikke-læreruddannet personale i undervisningen. Når eleverne hos os, og på de andre specialskoler, ikke modtager den undervisning de har krav på, må de ansvarlige melde ud til elevernes forældre og forklare, at deres børn ikke har de samme rettigheder som alle andre og forklare hvorfor. I vores øjne er der tale om en forringelse og en besparelse som med Specialreform 2,0 får en pædagogisk indpakning. Vi frygter, at vi vil miste vores nuværende udviklingsperspektiv til et mere omsorgsorienteret perspektiv. Vi mener, at mange af vores elever kan nå langt med en målrettet og differentieret undervisning, der netop tager udgangspunkt i deres særlige behov. Dette kræver en undervisning, der didaktisk og indholdsmæssigt har en høj kvalitet. Kan det være rigtigt, at eleverne på Fensmarkskolen skal have færre af disse lærerfaglige kompetencer? Vi håber at beslutningstagerne i København er villige til at lave en forbedring af specialreformen, således at vores elever får den undervisning og den fremtid, de har krav på. På vegne af lærerne på Fensmarkskolen Heidi Hansen (Tillidsrepræsentant-suppleant) og Signe Tved (Tillidsrepræsentant)