Høringssvar vedrørende Tidlig indsats- og inklusionspakke

Oprettet: 30. september 2011
Svarnummer:
27

Indsendt af

Margrethe Frausing

Virksomhed / organisation

Valby Skole

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Skolebestyrelsen ved Valby Skole vil hermed gerne tilkendegive sin opbakning til grundtankerne bag materialet "Tidlig indsats og inklusion". Der er beskrevet mange gode tiltag i materialet, og vi kan kun støtte op om, at de tilstedeværende ressourcer anvendes bedst muligt i forhold til vores børns skolegang. Vi har da også et par bemærkninger i forhold til nogle af de elementer, materialet indeholder: Når det pointeres, at inklusion derejer sig om alle børn, er det påfaldende så meget materialet omhandler børn, der har særlige behov og børn fra specialområdet. Man kunne let få den tanke, at inklusion handler om specialområdet, og så kunne man lige så godt have beholdt overskriften "Specialreformen". På Valby Skole har vi allerede et forholdsvis veletableret ressourcecenter , hvor alle vores ressourcepersoner har tilknytning. For langt de fleste personers vedkommende er det lærere, der gennem årene har fået uddannelse til at varetage særlige funktioner på skolen. Derfor er de en ressorce! I materialet fremgår det, at denne ressourcekreds skal udvides med endnu flere personer. Det kan give god mening; men vi vil gerne holde fast i, at det må være op til den enkelte skole at prioritere, hvilke ressourcepersoner, de ønsker. Vi ønsker at fastholde den grundliggende tanke, at ressourcepersonerne også har den faglige lærerbaggrund, så vejledningen af kollegerne tager afsæt i en grundlæggende forståelse for undervisning. En lærers faglighed omfatter også evnen til at give omsorg og udvikle elevernes sociale og personlige kompetencer. Endelig undrer det os, at løntilskudsmedarbejdere optræder som en ekstra ressource i denne sammenhæng. Skolen er på nuværende tidspunkt forpligtet til at have 9 løntilskudsmedarbejdere. Det er vores erfaring, at der er en del administrativt og personalemæssigt arbejde forbundet med at have løntilskudsmedarbejdere, så umiddelbart ser vi ikke en naturgiven ekstraressource i disse personer, da de har vidt forskellig uddannelsesbaggrund. Vi modtager dem gerne; men det er en bekymring, hvis man forestiller sig, at disse personer "bare" falder ind i medarbejderstaben. Der skal bruges ressourcer til disse medarbejdere, og de ressourcer kunne tænkes at medføre et "ressourcetab" for vores børn.