Oprettet: 29. september 2011
Svarnummer:
6

Indsendt af

Martin H. Markussen og Morten Hougaard

Postnr.

1700

By

København K.

Høringssvar

Høringssvar om København H Metro station I forbindelse med etableringen af København H Metro Station, indsendes følgende høringssvar med henblik på genovervejelse af parkeringsforholdene for cykler. Københavns Kommune og Metro selskabet har meldt ud at de ikke vil bruge penge på at lave underjordisk cykelparkering, til trods for at mange beboere har udtrykt stor bekymring for at lokalområdet ender som en ”cykel -losseplads” som der ses ved f.eks. Hovedbanegården og Frederiksberg Centeret. Det eneste løsningsforslag der er blevet fremlagt fra de 2 parter er at placere flere cykelparkeringer enten som 2 etages parkering der vil skæmme området endnu mere end de allerede eksisterende planer, eller placere cykelparkering længere væk fra metropladsen. Cykelparkeringer, der ikke er i umiddelbar forbindelse med en metrostation, vil intet formål have, hvis man kigger på de eksisterende metrostationer. Folk vil parkere så tæt på metroen som de kan og hvis der ikke er cykelstartiver lige ved, smider de gerne deres cykler op ad alle nærliggende flader (facader, træer, gelændere og lign.). For at sikre en fornuftig løsning, bør Københavns Kommune – i samarbejde med Metroselskabet – finde de nødvendige midler. Københavns Kommune bryster sig af at være cykelby, men for at fuldende dette billede, bør der også findes løsninger til cykelparkeringen. Vores forslag er, at der laves underjordiske parkeringskældre med let tilgang – eventuelt med lang nedkørselssliske eller lignende. Disse bør være fuldt oplyste og med kameraovervågning. Metroselskabet eller Københavns Kommune kan indrette specielle bure til cyklister, der ønsker at betale for at få deres cykel låst inde når de benytter Metroen – i lighed med de cykelskure som DSB har ved deres stationer. Uanset hvilken løsning der findes, bør følgende sikres: Københavns Kommune skal sikre at lokalområdet ikke bliver et hvilested for skrotmetal. En løsning på dette problem er at cykler, der bliver parkeret uden for de markerede områder bliver fjernet og placeret et sted i passende afstand fra Metrostationen, for på den måde at lære cyklisterne at parkere deres cykler. Derudover skal Københavns Kommune sikre, at cykler jævnligt bliver fjernet fra cykelstativerne, så efterladte cykler ikke fylder pladser op. Derudover foreslår vi at cykelparkeringspladserne bliver så lidt synlig som muligt, ved at dække dem med grønt, som træer og/eller slyngplanter der kan vokse op af afskærmningshegn. Vi håber at Københavns Kommune for engang skyld lytter til borgerne og især dem der bor i lokalområdet, så endnu et byrum ikke bliver ødelagt.