Oprettet: 29. september 2011
Svarnummer:
10

Indsendt af

Mette Bacher

Virksomhed / organisation

Roning, Københavnskredsen

Postnr.

2880

By

Bagsværd

Høringssvar

Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Bydesign Postbox 447 1505 København V 29. september 2011 Høringssvar til Forslag til Kommuneplantillæg og lokalplan - Århusgadekvarteret i Nordhavn Høringssvar afgivet af: Dansk Forening for Rosport, Københavnskredsen og Dansk Kano og Kajakforbund Ovennævnte Ro- og Kajakforbund afgiver hermed i fællesskab følgende svar til høring. (herefter benævnt Ro-og kajak). Resumé Ro- og kajaksporten hilser forslaget i høring velkomment og vil gerne bidrage til at gøre Københavns Havn, specielt Århusgadekvarteret i Nordhavn til et attraktivt sted for beboere, erhverv og oplevelsesturisme ved at bidrage til at skabe liv i området på vandet og dermed forbinde vand og landrummet. Samtidig vil vi bidrage til idrætslige aktiviteter til beboerne i bydelen ved at tilbyde ro-aktiviteter, der medvirker til at give flere muligheder for at dyrke motion og dermed højne livskvalitet og sundhed for byboere i et ellers tæt bebygget område. Adgang til de planlagte kanaler og vandrum af vandvejen vil dog være vanskelig fra området nord for Nordhavn indtil der er etableret en kanal fra Kalkbrænderihavnsløbet gennem Nordhavn til Københavns havn. Den planlagte etablering af krydstogtskaj og container terminal fra efteråret 2011 vil væsentligt forlænge og farliggøre passage af Nordhavn for robåde og kajakker og vi glæder os til og håber på en snarlig etablering af ”roernes kanal”. På den baggrund har vi følgende bemærkninger til Forslag til høring Ro- og kajaksporten vil øge oplevelses- og herlighedsværdien for Københavns Havn såvel som for de borgere, erhverv og turister, som en positiv del af en levende havn. Ro-og kajak aktiviteter vil kunne bidrage til at skabe liv i området, forbinde vand med land, også på skæve tidspunkter og ved lidt dårligere vejr, specielt når det ikke er muligt at ro på Øresund på grund af høje bølger. Dels ved roning i alle lyse timer og dels ved at tilbyde beboerne og turister i området attraktive sports- og oplevelsesaktiviteter. Fysiske forhold I forslaget er nævnt et” lommevandrum” i bunden af det nuværende Kronløbsbassin samt en kanal, benævnt ”Redmolekanalen”. For at optimere brugen af dette lommevandrum, vil det være nødvendigt at etablere fysiske forhold på land, der muliggør udnyttelsen af rummet. Vi ser her en god overensstemmelse med bemærkningen i forslaget s. 36, spalte 2 om at ”Stueetagerne [i bebyggelsen på Stubkaj] indeholder publikumsorienterede serviceerhverv samt kulturelle og fritidsprægede funktioner.” Vi foreslår at det projekterede byggefelt på Stubkajen klassificeres som udadvendt stueetage ud mod lommevandrummet for at kunne hænge sammen hermed. Ro- og kajakklubber vil kunne anvende arealet til f.eks. klubfaciliteter, hvor robåde og kajakker kan opbevares på betryggende vis, samt omklædningsfaciliteter. Adgangsforhold Det glæder os også at se, at der på side 46, spalte 2 nævnes: k) Langs Stubkaj skal etableres ramper, slæbesteder og trapper der går direkte ned til vandet. Langs Kronløbspladsen skal der etableres en bred trappe, der kan bruges som siddeplads. l) Langs Fortkaj skal anlægges træbrygger til anløb for mindre både. Vi foreslår: Det er af stor betydning for både søsætning og optagning af både såvel kajakker som robåde, at ramperne er beliggende i niveau med vandet. For robådenes vedkommende er det desuden mest fordelagtigt, at et slæbested er vinkelret på vandet, alternativt ramper af en længde der muliggør nedkørsel af bådvogne med både med en længde på 8 til 10 meter. Vi foreslår: Derudover skal der fra oplagringspladsen og omkring slæbestedet være plads til at komme ”hen og rundt” med både / bådvogne og kajakker. Endelig er det nødvendigt med en bro/rampe til ombord- og udstigning for roere i tilknytning til slæbestedet og lav bro til ind-og udstigning af kajakker, hvilket kræver en bro af min. 5 m længde (kajak er 5,20 m) uden stolper imellem. Vi foreslår: Af hensyn til bådenes skrøbelighed, vil det være påkrævet at faciliteterne omkring søsætning og ilandtagning er beklædt med træ. Ligeledes er det vigtigt, at der er en form for ”håndgreb” ved landingspladsen, f.eks. en lægte beklædt med gummi eller plastic, til at holde fast i når båden ikke er fortøjet (ved ombord- og udstigning), samt bøjer eller øjer til fortøjning af bådene. Vi foreslår: Vi vil desuden påpege, at kanalerne bør have en bredde, så 2 både kan passere hinanden. Bådenes bredde med årerne ude er ca. 8 m. Kanal fra Kalkbrænderihavnsløbet Vi ser faciliteterne i Kronløbsbassinet som en ”afværgeforanstaltning” frem til etablering af en kanal fra Kalkbrænderihavnsløbet, idet besejlingsforholdene til Københavns Havn fra klubberne nord for havnen vil blive vanskeliggjort med etableringen af den nye krydstogtskaj og containerterminal fra efteråret 2011. Vi vil blive presset ud i meget udsat og farligt farvand på Øresund mellem internationale sejlrender. Vi har derfor med glæde set bemærkningen s. 2 øverst i bilag 7 til borgerrepræsentationen materiale til behandling af forslaget. I bilaget med ”Betinget udbygningsaftale” mellem By & Havn og Københavns Kommune fra 3.5.2011 står, at der påtænkes en ”roernes kanal”. Derfor ser vi også frem til en præcisering af tidsperspektivet for denne kanal. Vi foreslår: En fremskynding af etableringen af kanalen så robåde og kajakker kan passere indenom om anlægget af krydstogtkaj og containerterminal. Vi ser helst, at kanalen etableres før arbejdet med udvidelsen af Nordhavn påbegyndes. Alternativt, at der etableres en midlertidig kanal med en anden linjeføring, idet den meget lange anlægsfase vil betyde, at kulturen omkring ture til og fra Københavns Havn vil gå tabt, hvis roningen må indstilles. Hermed vil havnens rolle som samlende kraft for ro- og kajaksporten i København vil lide unødvendig skade. Københavnskredsen i DFfR og DKF stiller os gerne til rådighed i forbindelse med detailplanlægning. Med venlig hilsen Mette Bacher Dansk Forening for Rosport, Københavnskredsen, formand E-mail: info@bachers.dk Tayo Lill Andreasen Dansk Kano og Kajakforbund, bestyrelsesmedlem E-mail: tayo.lill-andresen@kano-kajak.dk