Høringssvar vedrørende Tidlig indsats- og inklusionspakke

Oprettet: 29. september 2011
Svarnummer:
22

Indsendt af

Lisbet Borup Sommerand

Virksomhed / organisation

Skolen i Peter Vedels Gade

Postnr.

2300 København S

By

København

Høringssvar

Skolebestyrelsen ved Skolen i Peter Vedels Gades høringssvar vedr. Tidlig indsats- og inklusionspakke. Skolen i Peter Vedels Gade er en specialskole med undervisnings- og fritidstilbud til elever i den skolepligtige alder. Alle elever har autisme spektrum forstyrrelse. Flere børn har tillægsdiagnoser så som ADHD, OCD. Skolebestyrelse hilser specialreformeversion 2 velkommen. Skolebestyrelsen ser positiv på en samlet pakke, der skal sikre børn og unge, som har brug for særlig undervisningsmæssig eller pædagogisk indsats, gode tilbud. At sikre det enkelte barn muligheden for udvikling og trivsel både fagligt og socialt er den store udfordring. Som forældre til børn på en specialskole har vi erfaringer med, at børnene under de givne forhold, der blev dem tilbudt på daværende tidspunkt, hverken trivedes eller udviklede sig i de almene miljøer, som de tidligere var en del af. Børn er forskellige og har forskellige behov. Kapitel 1. Tidlig indsats. Det er skolebestyrelsens holdning, at det er en rigtig prioritering, at øge fokus på den tidlige indsats men ønsket om at inkludere flere børn i almen området i gode tilbud kræver investeringer. Investeringerne omfatter fx kompetenceudvikling (for ledere, for det pædagogisk personale, for PPR ansatte), fysiske rammer (mindre grupperum, afskærmning, flytbare vægge) men bestyrelsen ønsker at understrege, at kompetenceudvikling og ændrede fysiske rammer ikke gør det alene. Det er af afgørende betydning, at der tages hånd om barnets samlede situation herunder også barnets familie, hvorfor et samarbejde med SOF bliver afgørende. Kapitel 2. De inklusionsparate skoler Da kapitel 2 omhandler den almene folkeskole vil skolebestyrelsen blot understrege, at den almene folkeskole skal have de rigtige rammer og forudsætninger for at kunne tilvejebringe et læringsmiljø, hvor de børn, for hvem det er muligt, kan inkluderes og trives. Dette kræver som påpeget under pkt. 1. investeringer. Kapitel 3. Fritids- og klubområdet I dag er det sådan, at børn 6-9 år kan modtage støtte i både almen skole og støtte i fritidstilbud. Skolebestyrelsen hilser forslaget om, at udvide mængden af støtteressourcer velkommen således at de 10-13 årige kan få støtte i deres fritidstilbud svarende til de 6-9 åriges. Skolebestyrelsen ser frem til en klarlæggelse af fritids- og klubbehovet for børn/unge med særligt behov idet det er skolebestyrelsens klare opfattelse at især klubtilbud til unge med autisme spektrumforstyrrelse mangler. Der er i dag kun klub Rughave, som er beliggende i Valby. At udvide fritids- og klubtilbud til unge med særlige behov i aldersgruppen op til 25 år hilser skolebestyrelsen meget velkommen idet unge uden relevant tilbud har en væsentlig risiko for et begrænset socialt liv i deres fritid og deraf social isolation. Kapitel 4. Kompetenceudvikling At der i pakken er afsat midler til kompetenceudvikling er for bestyrelsen absolut positivt. Det er dog uklart for os, hvorledes specialskolerne bliver tilgodeset i den forbindelse. Kapitel 5. Fokusering af den pædagogiske, psykologiske indsats Skolebestyrelsen hilser et ydelseskatalog fra PPR velkommen. At psykologen får sin gang på skolerne og at psykologens vejledning knyttes direkte til lærernes praksis i klasserummet er begge gode forslag. Skolebestyrelsen håber, at psykologerne fra Børnecenter København, som betjener specialskolerne tillige omfattes af ovenstående tiltag. Skolebestyrelsen på Peter Vedels Gade er af den mening, at Børnecenter København har udspillet sin rolle nærmest før centret er ordentligt etableret set i lyset af ønsket om inkludering af flere børn i almen området. Skolen i Peter Vedels Gade kunne med fordel betjenes af psykologerne i område Amager og videndeling fra almen området til/fra specialområdet i distriktet kunne gerne ske i et samarbejde med områdets psykologer. Hvis psykologbetjening af specialskolerne overlades til områderne kunne specialviden deles af alle og sårbarheden og videnstab ved hyppig udskiftning af psykologer forhåbentlig undgås. Kapitel 7.1 og 7.2 Budgetmodeller og Prisstrukturer (7.1 Fordeling af enkeltintegrationsmidler til almenskolerne, 7.2 Etablering af fleksible tilbud) Vedr. fordeling af enkeltintegrationsmidler: Det foreslås i oplægget at midlerne til enkeltintegration udmeldes direkte til skolerne. Da det drejer sig om elever, der er inkluderet på almenområdet har bestyrelsen ikke umiddelbart nogen kommentar til dette forslag. Vedr. etablering af fleksible tilbud: Det er afgørende for skolebestyrelsen på Skolen i Peter Vedels Gade, at etablering af fleksible tilbud på normalskolerne kun sker for de børn, der har glæde heraf og at muligheden ikke benyttes som kapacitetsafhjælpning for specialområdet. Ligeledes er det meget vigtig at understrege, at der ikke opstår usikkerhed omkring specialskolernes økonomi i den forbindelse. Det fremgår af høringsmaterialet, at når der bevilliges et fleksibelt tilbud til et barn så vil almenskolen modtage midler til etablering af det fleksible tilbud og samtidigt bliver der lukket en specialplads på specialskolen for at financierer det fleksible tilbud. Bestyrelsen undre sig over socialudvalgets forslag om at nedsætte antallet af dagbehandlingstilbud – over to på hinanden følgende år foreslås 60 pladser omlagt og børnene skal i stedet visiteres til et alternativt tilbud i den almene folkeskole. Bestyrelsen ønsker at understrege, at når der peges på, at et barn har behov for dagbehandling er det fordi barnet har behov for noget helt andet end det den almene folkeskole kan tilbyde. Ventetiden for dagbehandling er i dag lang og bestyrelsen er bekymret for om ventetiden med dette forslag om at nedlægge 60 pladser vokser til stor skade for de børn, der har behov for dagbehandling. Kapitel 8. Ny stillingsstruktur på specialskolerne Skolebestyrelsen er meget bekymret over forslaget om at op til 20 % af det nuværende antal lærere foreslås erstattet af andet pædagogisk personale. En ændring i personalesammensætningen i den størrelsesorden sammen med besparelser (ændre budgetmodel på specialområdet) vil få afgørende betydning for elevernes mulighed for at erhverve sig kompetencer på Skolen i Peter Vedels Gade, der sætter dem i stand til at uddanne sig videre, fx på gymnasiet. Det giver således ikke mening for os, at vi sammen med de varslede besparelser, kommer til at undvære op til 5 lærerstillinger. Den pædagogiske begrundelse lyder, at arbejdet med eleverne vil kunne intensiveres ud fra en relationel vinkel og at pædagoger kan bidrage med viden og erfaring omkring arbejdet med livslæring, livsduelighed og herunder social træning. At dette arbejde er særdeles vigtigt skal der ikke være tvivl om, men vi har dog i forbindelse med en sådan ændring i antallet af uddannede lærere en bekymring i forhold til om eleverne kan bibringes et fagligt standpunkt, der sætter dem i stand til at gennemføre FSA og/eller FS10. Eleverne på Skolen i Peter Vedels Gade er normalt begavede videbegærlige børn, som for størstedelens vedkommende gerne vil undervises i de faglige discipliner. Vi oplever, at livslæring og livsduelighed også kommer gennem faglig læring. På vores skole oplever vi, ligesom på andre skoler, at det at mestre det relationelle arbejde ikke er bundet til uddannelsen som pædagog eller lærer. Efter vores mening kan man ikke føre elever med kontaktvanskeligheder til prøve uden at have en god relation til dem. Således en understregning af vigtigheden af de to faggruppers betydning for elevernes udvikling og læring. At samtlige almen skoler får en socialrådgiver ser bestyrelsen på Skolen i Peter Vedels Gade som et rigtigt og godt tiltag. Desværre er specialskolerne ikke omfattet af dette tiltag. Begrundelsen for at specialskolerne ikke er omfattet lyder, at børn med diagnose har egen sagsbehandler på Handicap Center København (HCK). På HCK er det besluttet, at sagsbehandlingen er opgaverelateret hvilket i praksis får den betydning, at en elev og dennes familie kan have flere forskellige sagsbehandlere. Dette afstedkommer store udfordringer i samarbejdet med HCK. Derfor ønsker bestyrelsen også socialrådgivere på specialskolerne. Med venlig hilsen For skolebestyrelsen ved Skolen i Peter Vedels Gade, Martin Kondrup Skolebestyrelsesformand.