Høringssvar vedrørende Tidlig indsats- og inklusionspakke

Oprettet: 29. september 2011
Svarnummer:
19

Indsendt af

Bodil Benn Sørensen

Virksomhed / organisation

PPR

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

27.9.2011 Høringssvar vedr. ”Tidlig indsats-og inklusionspakke” Fra tillidsrepræsentanter fra PPR organiseret i KLF/DLF. Gruppen består af tale-hørelærere, pædagogiske psykologer og inklusionskoordinator organiseret i KLF/ DLF. Kaldet PPR –TR gruppen. PPR-TR gruppen vil gerne gøre opmærksom på at PPR består af en blandet medarbejdergruppe. Når der skrives om PPR, oplever vi at man ofte kun tænker på psykologer og glemmer de øvrige medarbejdergrupper. Vi er enige i, at PPR skal have en tæt kontakt med brugerne. Vi mener, der er flere måder at være synlig på. Der er behov for at bevare metodefriheden og arbejde forskelligt alt efter sagens karakter. Alle psykologer og tale-hørelærere har deltaget i efteruddannelse i konsultative arbejdsformer, som naturligt anvendes i arbejdet. Psykologer og tale-hørelærere har således stor kontakt med brugerne i form af samtaler med og vejledning til forældre, pædagoger og lærere. Vi har opbygget en hurtig sagsbehandling gennem åbent hus, tværfaglige konsultationer, kvik-kontakt samt mulighed for direkte rådgivning. Vi vægter det tværfaglige samarbejde, og vil gerne styrke det. Vi ser frem til at hele området tilføres flere midler i budget 2012, ikke mindst på talehøreområdet. Det tværfaglige samarbejde på skolerne er en god ide. I den forbindelse går vi ud fra, at det er en fejl at tale-hørelæreren, der sædvanligvis deltager i tværfaglige konferencer, ikke er medtaget som deltager i skolernes ressourcecenter. I forbindelse med ønsket om større synlighed på skolerne, antager vi at lokale og arbejdsplads til psykolog og talehørelærer på skoler og institutioner stilles til rådighed. Dette letter arbejdet og giver mere nærvær, idet mange samtaler med forældre og pædagogisk personale naturligt lægges her. Tidlig indsat betyder for os at indsatsen starter tidligt i barnets liv. Tale-hørelærerne og psykologer arbejder med børn fra 0-18 år og indsatsen starter ofte i vuggestuealderen. Angående PPRs organisering har både psykologer og tale-hørelærere behov for en klar ledelsesstruktur. Vi ønsker en leder der kender og forstår de særlige betingelser i arbejdet, og derfor er i stand til at påtage sig både den faglige ledelse og personaleledelsen. Vi mener ikke dette opnås ved en fælles koordinator for alle de faglige støttefunktioner. Personalet i PPR er ansat på forskelige vilkår. Vi har alle brug for at blive mødt med tillid. Tillid til at vi kan prioritere og differentiere vores opgaver, så de løses tilfredsstillende. Med venlig hilsen Tillidsrepræsentanterne for talehørelærere og pædagogiske psykologer.