Høringssvar vedrørende Tidlig indsats- og inklusionspakke

Oprettet: 28. september 2011
Svarnummer:
12

Indsendt af

Skolebetyrelsens ved Christianshavs Skole

Virksomhed / organisation

Christianshavns Skole

Postnr.

1422

By

København K

Høringssvar

Christianshavns Skole d. 26. september 2011 Høringssvar vedr. – Tidlig indsats og inklusionspakken Skolebestyrelsen ved Christianshavns Skole kan kun bifalde, at der udarbejdes en koordineret indsats omkring inklusion, der skal sikre børnenes faglige, personlige og sociale udvikling, så alle børn oplever sig som aktive deltagere i fællesskabet men det er svært at overskue det samlede forslag, med alle de aspekter der er i spil. Vi oplever allerede nu de udfordringer der følger med den øgede inklusion og de vanskeligheder i en skolehverdag, der stiller store krav til sociale kompetencer, der netop er et af de problemer disse børn kæmper med. For skolebestyrelsen er det vigtigt, at der etableres den rigtige løsning både for barnet og dets forældre, men også for den pågældende klasse, som de inkluderede børn skal have deres dagligdag i. Skolebestyrelsen ser positivt på, at pengene følger barnet, men med skepsis på modellen, hvor hele finansieringen for det pågældende barn trækkes tilbage, hvis det f.eks. efter 3 mdr. viser sig, at skolen ikke kan rumme det inkluderede barn og barnet må vende tilbage til specialskole tilbuddet. Det vil føre til ustabile forhold i lærerkollegiet og svække muligheden for at fastholde de kvalificerede lærere, hvis ledelsen bliver nødsaget til at skære i medarbejderstaben, når hele finansieringen trækkes tilbage. Skolebestyrelsen lægger vægt på, at der skal være tydelige og ens kriterier for enkeltintegration på alle skoler, ligesom der skal være tydelige og ens kriterier for, når børn føres tilbage til specialskolerne, det må ikke blive økonomien, der styrer om et inkluderet barn bliver på en skole eller ej. Det er derfor positivt med den store opmærksomhed, der er på kompetenceudvikling af skolens personale i høringsmaterialet. Der skal være fuld økonomisk dækning for de følgeudgifter, der pålægges skolerne, bl.a. i form af øgede IT udgifter, ændrede lokaleindretninger, efteruddannelse af lærere, samt adgang til supervisering af lærerne af folk fra specialskolerne. Skolebestyrelsen ser med tilfredshed, at der arbejdes med en ekstra tilførsel af psykologtimer på skolerne, men mener også at socialrådgivertimer og sundhedsplejersketimer på skolerne skal øges, da de ofte spiller en meget vigtig rolle ved kontakten og overgangen mellem skole og hjem. Det er vigtigt for skolebestyrelsen at understrege, at en stor del af disse områder kræver blivende bevillinger. Øget inklusion af elever er krævende for de fysiske rammer på skolen, hvorfor skolebestyrelsen med tilfredshed har bemærket det fokus, der er i høringsmaterialet omkring analyse og justeringer af de fysiske rammer. Skolebestyrelsen vil derfor gerne understrege vigtigheden af, at der kan være skoler, hvor enkeltintegration ikke er eller kan blive fysisk muligt og det skal tænkes med i beslutningen. Der lægges i høringsmaterialet op til, at omdrejningspunktet er undervisningsdifferentiering, hvor ressourcecenteret skal yde hjælp til de enkelte lærere. Dette kræver kompetenceudvikling af ressourcecenteret, med efteruddannelse og et øget timetal til AKT-, læse-, IT- og evalueringsvejledere, men også flere hænder i klasserne. Hænder der skal udmøntes i varige stillinger besat af kvalificerede medarbejdere og ikke midlertidige løntilskudsmedarbejdere. Med venlig hilsen Anja Clausen Formand for skolebestyrelsen ved Christianshavns Skole