Høringssvar vedrørende Københavns cykelstrategi 2011-2025

Oprettet: 12. august 2011
Svarnummer:
6

Indsendt af

Indre By Lokaludvalg

Postnr.

1550

By

København V

Høringssvar

Teknik- og Miljøforvaltningen har den 19. maj 2011 bedt om et høringssvar om Cykelstrategi 2011-2025. Fristen for svar er den 12. august 2011. Borgerdialog Lokaludvalget har givet borgerne mulighed for at udfylde spørgeskema på lokaludvalgets hjemmeside om Cykelstrategien. En opsummering af de 136 modtagne svar er vedlagt. Endvidere har vi vedlagt opsummeringen af cykelworkshoppen, som vi havde i januar 2011 på Nørreport som led i vores bydelsplanproces. Lokaludvalgets holdning Lokaludvalget mener, at Cykelstrategien er et godt bud på, hvordan cykeltrafikken i kommunen kan fremmes. Svagheden er selvfølgelig, dels at den ikke er finansieret, dels at der mangler en større vision for København som verdens bedste cykelby. Her bør vi nå meget længere i realitetshandling omkring bl.a. bilfrie områder i hver bydel, samt en målsætning for byen om at nedsætte biltrafikken betragteligt for derved at skabe en meget bedre by at bo i og besøge. Overordnet må visionen være, at trafikken i kommunen – og i hvert fald i Indre By – i langt højere grad foregår på beboernes, de besøgendes og de ”svage” trafikanters betingelser. Udgangspunktet er jo, at biler, lastbiler og busser forurener i voldsom grad og derved via disse luft- og støjgener påfører os alle, der bor i byen, et sundhedsskadeligt miljø og dermed også mange udgifter til sygdomsbehandling mv. Det er desværre udgifter, der ikke direkte kan påvises. Den nugældende trafikpolitik har en langsigtet økonomisk belastning, som bør tages i betragtning. Dertil kommer de menneskelige omkostninger i form af for tidlige dødsfald og øvrige følgeskader. Anlæg af flere parkeringspladser fremmer ikke cykelstrategien. Tryghed og sikkerhed Ud fra vores dialog med borgerne, bl.a. i bydelsplan-sammenhæng, mener vi, at det især er vigtigt, at der er plads til alle cyklister på cykelstien/cykelruten/cykelgaden, uanset om man cykler hurtigt eller langsomt og uanset om man benytter en racercykel eller en christianiacykel. Det giver tryghed cyklisterne imellem. Vi har noteret os, at utryghed i trafikken kan få cyklister til at vælge en anden transportform. En tydeligere opdeling af færdselsarealerne, så ingen er i tvivl om, hvor cyklisterne skal være og hvor fodgængerne skal være, vil også gøre det at cykle mere tiltalende. Især ved busstoppesteder kan der være problemer med fodgængere på cykelstien. Derudover vil lokaludvalget pege på følgende, som kunne være af betydning for sikkerhed/tryghed: - Stålsteeler i stedet for kantsten ved cykelstier, idet det er en temmelig sikker måde at udelukke biler fra at køre op på cykelstien for at parkere (midlertidigt) ligesom vejens indretning forholdsvis let kan ”ommøbleres” til andet brug (f.eks. legegade mv.) - Forbudet mod brug af hovedtelefoner/mobiltale/sms bør håndhæves for alle trafikanter. - Markér opstreget areal til cyklister foran biler i vejkryds! - Man skal undgå at blande forskellige trafikarter omkring vejarbejder. I Vester Voldgade er fodgængere og cyklister i øjeblikket henvist til at benytte samme smalle areal, hvilket skaber farlige situationer. Fremme af brugen af cykler Derudover har vi følgende forslag til fremme af brugen af cykel: - Opgradér cykelstierne i Nørre Søgade, Øster Søgade og i Vester Søgade, så de kan løse behovet for en ordentlig, sikker og tryg cykelforbindelse på tværs af brokvartererne og Indre By. Den påtænkte opgradering af Søruten på den anden side af Søerne er velment, men vil være en lappeløsning, der ikke fuldt ud tilgodeser behov for sikkerhed, tryghed og fremkommelighed for såvel cyklister som fodgængere. Det er ikke mindst Sørutens forbindelse til Østerbrogade, der udgør et problem, som en opgradering af cykelstierne i Søgaderne vil kunne løse. - Ved nyt erhvervsbyggeri bør der kræves overdækket cykelparkeringsareal, kompressorpumpe, opladningsfaciliteter for el-cykler og omklædnings/badefaciliteter. - Tillad cyklister at svinge til højre for rødt lys. - Vedligeholdelse af cykelstier skal opprioriteres, idet opprioriteringen af vedligeholdelsen gør det mere sikkert at færdes på cykelstierne, hvorved flere motiveres til at cykle Endelig mener lokaludvalget, at indretningen af Nørrebrogade og Dronning Louises Bro er et eksempel til efterfølgelse. Cyklisternes behov for fremkommelighed, tryghed og sikkerhed er blevet opfyldt og man har tillige fået skabt et spændende og attraktivt fodgænger- og opholdsareal. Indre By Lokaludvalg har godkendt dette høringssvar i sit møde den 11. august 2011. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand