Høringssvar vedrørende Tung trafik strategi

Oprettet: 26. august 2009
Svarnummer:
28

Indsendt af

Connie Hundrup

Postnr.

1370

By

København K

Høringssvar

København, den 26. august 2009 Høringssvar om ”Strategi for tung trafik” - nedenstående drejer sig specielt om "belastningen i Søgaderne"! Hermed skal jeg først give udtryk for frustration over behandlingsforløbet af denne sag! "Forslag til kommuneplantillæg Forbudszone mod tung trafik", fremlagt for offentligheden i perioden mellem den 25.06.2008 og 24.09.2008 - mine bemærkninger hertil af 24.09.2008 er indsat nederst! Bemærkningerne skulle indgå i hvidbog, der ville blive udsendt! Dette skete ikke, idet man pludselig fandt, at "den foreslåede forbudszone ikke havde en gavnlig effekt på trafiksikkerheden" - derefter er der afholdt workshop, den 4. marts 2009, hvor man har inviteret parter fra branchen, interesseorganisationer og eksperter fra ind- og udland! Forvaltningen anbefaler godkendelse af etableret rutenet, hvor 1. etape etableres inden 1. oktober 2009 - heri bl.a. 40 km for alle byområder uden for det anbefalede rutenet! Strategiplan sendes i høring 1. juli 2009 - alt ifølge referat fra Teknik & Miljø af 27. maj 2009. (Her skal blot anføres, at det ikke har været muligt at få strategiplanen, hverken i Borgerservice eller på Hovedbiblioteket). På kommunens hjemmesider, Byens Trafik/Planlægning/Miljøzone i København - kan man bl.a. læse følgende: renere luft til københavnerne, miljøzonen indføres 1. september 2008. - at kommunen roser sig med, "Københavns bæredygtige transport, idet København er den by i Europa, der bruger cyklen flittigst i det daglige" - Borgerne inddrages/hensyn til cyklister og til ældre! Alt smukke ord - men desværre reelt uden megen indhold og facts! Det er meget beskæmmende at konstatere: 1. Manglende demokrati i egentligste forstand - hvorfor er borgere/ejere/organisationer ikke blevet direkte orienteret og inddraget i en så vigtig beslutning! 2. Det er da rigtigt, at vi, som borgere har de politikere, vi har valgt - og ja, vi har sikkert i stort omfang naivt troet, at såvel embedsfolk som politikere gjorde det bedste for os - men nu er grænsen nået for hvad en gruppe borgere vil finde sig i og derfor har iværksat en aktionsgruppe "Red søerne". 3. Hvordan har det overhovedet kunne lade sig gøre, at de 5 smukke historiske og fredede søer med tilhørende sti- system er blevet "misrøgtet" i et sådant omfang, så de mange tusinde borgere/besøgende/turister, der benytter området som en nærrekreativ oase i storbyen - her tænkes bl.a. på motionister, løbere alm. og organiserede, hundeluftere, folk med barnevogne/klapvogne, avis/boglæsere, folk med en kaffekop, et forelsket par, og ikke mindst cyklisterne til og fra arbejde mv. og mennesker i almindelighed, der blot vil nyde vuet med de store vidder, den "store himmel" i det offentlige rum - fornemme årstiden osv. 4. Forureningen af området/miljøbelastningen herunder også støjniveauet - må nu have nået nogle grænser, der langt overstiger det acceptable og tilladte - derfor må vi som borgere nu kræve dels at se dokumentation for, hvor galt det står til - og dels efterfølgende en omgående og aktiv indsats fra politikere/embedsmænd for at få forholdene ændret. 5. Endvidere skal det påpeges, at belastningen på såvel Øster- som Nørre Søgade inden for det seneste år er steget markant, hvilket vejene iøvrigt slet ikke er gearet til! En stor del af dagen er trafikken nede på 20-30 km (myldre- tidsproblemer) og sen aften/nat kan man til gengæld konstatere biler, der kører 80-90 km. Alt i alt et støjhelvede at befinde sig ved - det, der burde være en lise for sjælen morgen, middag, aften og nat på alle årstider - til glæde for de mange mennesker, der trods alt stadig benytter området, der engang var enestående og forhåbentlig bliver det igen! Connie Hundrup, Nørrre Søgade 37C, 1370 København K