Høringssvar vedrørende Københavns cykelstrategi 2011-2025

Oprettet: 19. juli 2011
Svarnummer:
2

Indsendt af

Charlotte Hansen

Virksomhed / organisation

Københavns Miljø og Energikontor

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

19. juli 2011 Høringssvar til ”Fra god til verdens bedste” Københavns Miljø- og Energikontor arbejder for at forbedre miljø- og energiforhold i København herunder en mere bæredygtig transport. Derfor har vi læst ”Fra god til verdens bedste” med fornøjelse, dog finder vi områder i høringsudgaven som også bør have en prioritering. • Motivation af den enkelte borger: Det er vigtigt at motivere folk til at cykle, især fordi den ekstra %-del der skal til at cykle i København ikke bare hopper op på cyklen. Derfor er det godt med mange forskellige indgangsvinkler for motivation, så mange som muligt bliver motiveret. Indgangsvinklerne kunne f.eks. være sundhed, daglig motion, spare penge, forbrænding af kcal, konkurrence med sig selv om hvor hurtigt man kan køre turen, få hele familiens logistik til at hænge sammen mm. Derfor skal sådanne aspekter ind tænkes i vejledning af borgere via forskellige metoder f.eks. møder, reklamer. Samt hvilke værktøjer borgerne har behov for får at bliv motiveret, det kan f.eks. være promovering af apps til telefonen om forbrænding af kcal, cykelruter mm. • Forskellige typer af cykler: For mange borgere er det at købe den rigtige cykel i forhold til deres behov svært. Derfor ville det være godt med udlånsstationer af forskellige typer af cykler, f.eks. elcykel, citycykel, racercykel, ladcykel mm. så inden borgerne investerer i en cykel, så har de fået vejledning og afprøvning af cykel i forhold til deres behov. • At få flere til at pendle samt virksomheder til at benytte cykler i arbejdstiden: Der er nogen fysiske forhold der skal være til stede, hvis medarbejderne skal cykle til og fra arbejde. Det kan f.eks. være badeforhold, cykelparkering, cykelværksted, løsninger i forhold til cykeltasker til computer og tøj. Derudover skal medarbejderne motiveres af virksomheden f.eks. ved at deltage i ”Vi cykler til arbejde”, cykeltøj med virksomhedens logo, konkurrence blandt medarbejderne om hvem der cykler mest. Derudover er der hele motivationsdelen, hvordan får man motiveret medarbejderne til at cykle, det kan f.eks. gøres ved Energitjenestens virksomhedskoncept ang. grøn transport, hvor fokus er på at motivere medarbejderne og hjælpe med at løse de barriere der er for medarbejderne i forhold til at cykle frem for at benytte anden transport. • Fokus på børn: Der er allerede i ”Fra god til verdens bedste” fokus på sikker skolevej. Men der er andre aspekter som er vigtige, hvis man skal have børn op på cyklerne. F.eks. kampagner med skolerne om bilfriskoler og fysik afspærring så bilerne ikke kan komme tæt på skolen. Derudover skal der være steder i København, hvor forældrene kan træne deres børn, til at blive cykelsikre dvs. cykellegepladser. Samt information (Dansk Cyklistforbund har en del) om hvordan forældre gør deres børn cykelsikre. Sådan materiale kan også deles ud i børneinstitutioner. • Forhold for cyklister: Odense har gjort mange ting, for at få folk til at cykle, som København kan lære af, f.eks. at ensrette mange gader og derved gøre det besværligt for bilister at færdes i Odense, det har gjort det meget tidsbesparende at cykle i Odense i stedet for at køre i bil. Bedre cykelparkering ved stationer, disse er virkelig dårlige mange steder i København. Det er også i dag besværligt at have sin cykel med, hvis man skal shoppe i flere butikker, da der er meget dårlige cykelparkeringsforhold ved butikker i København. Standere med pumper rundt omkring i byen, vil også højne forholdene for cyklister meget. I dag skal man finde en cykelhandler som måske har en pumpe foran sin butik og dette er ofte kun i butikkens åbningstid. Med venlig hilsen Charlotte Hansen Dagligleder af Københavns Miljø- og Energikontor