Høringssvar vedrørende Fodgængerstrategi

Oprettet: 7. marts 2011
Svarnummer:
7

Indsendt af

Christianshavns Lokaludvalg

Postnr.

1420

By

Købh. K

Høringssvar

Christianshavns Lokaludvalg har med interesse modtaget materiale om Københavns Kommunes forslag til en Fodgængerstrategi. Vi mener også, at det, der skaber en god by, er de mennesker, der bor og færdes i den. Christianshavn er en lille afgrænset bydel med forholdsvis små afstande, med byrum meget præget af lokalhistoriske herlighedsværdier, men med få mødesteder. Høringsmaterialet til Fodgængerstrategien har flere forslag til fokuspunkter for et bedre fodgængermiljø i bydelene. Christianshavn har allerede naturlige ”gå-ruter”, idet mange af vores gader har attraktive lokalhistoriske turistmagneter, men vi ønsker alligevel at pege på steder, som kan forbedre hverdagens gå-kultur. De christianshavnske kanalgaders unikke sejler/vandmiljø er meget besøgt, både af turister og af lokale borgere. Derfor finder vi det overordentlig vigtigt, at både det unikke sejlermiljø prioriteres, og at tilgængeligheden langs bolværkerne er optimal. Vi mener derfor, at dels må udeservering kun forekomme i mindst muligt omfang, og slet ikke være tilladt tættere end 1 meter fra bolværket, dels skal alle unødvendige installationer, bl.a. faste cykelstativer på bolværket, fjernes fra stien langs kanalerne. Endelig mener vi, at parkeringen langs vandsiderne af kanalgaderne skal nedlægges, således at parkering i disse gader kun kan foregå på landsiden. Christianshavn har et grønt område, Christianshavns Vold, og vi ønsker os en grøn vandresti, som kan forløbe fra Langebro til Nyholm. Denne rute har en afvekslende natur, og kan byde på mange forskellige natur- og fugleoplevelser. Holmen er et nyt beboelsesområde, og der er fodgængerne ved at finde tur-stier. En yndet promenade er stien ved kanalkanten på Arsenaløens nordside. Den er i lokalplanen udlagt som promenade for fodgængere og cyklister, og vi opfatter det sådan, at det betyder, at dér skal de svageste trafikanter kunne færdes på samme vej/sti med hensyntagen til hinanden. Der er nu planer om at gøre denne promenade til en cykelsti med fodgængere. Vi kan ikke forestille os, at det kan blive en ligeværdig situation for de to trafikanttyper, og det vil blive fodgængerne, der taber denne kamp. Vi mener derfor, at Forvaltningen må sørge for, både i dette og i andre lignende tilfælde, hvor cykler og fodgængere skal færdes i samme område, at der er en ligeværdig status for de to trafiktyper. Fodgængerstrategi-materialet har fokus på Strøggaderne, som mulige gå-områder. Vi ser, at Torvegade er regnet for en strøggade. Vi er helt enige i, at ”Strøggaderne kan miljøprioriteres, så trafikken forløber mere glidende og lidt langsommere, hvorved det bliver lettere og tryggere at krydse gaden. Strøggadekvarterer kan indrettes som 30 km-zoner”. Vi har allerede sikret Torvegade i forhold til tilgængelighed, idet der i 2010 blev anlagt en tilgængelighedsrute igennem Torvegade helt til Christmas Møllers Plads. Men gadens tilgængelighedsproblem er krydsningen af gaden. Det er oftest ikke muligt udenfor lyssignalerne, og disse har en meget, meget kort passagetid. Det er ikke muligt for dårligt gående at nå hele vejen over gaden ved grønt lys. Det har været påtalt igennem mange år, men det har ikke været muligt at få ændret dette meget vitale fodgængerproblem endnu. Vi håber, at i forsøget på at skabe tryggere forhold for gående, vil der kunne blive skabt bedre passage-forhold for de forældre med børn, de gamle dårligt-gående og alle os andre, som næsten må løbe for at nå over Torvegade i tide. Materialet har endnu et fokusområde, som er vigtigt for christianshavnerne, nemlig trafikknudepunktet, som samtidig er Christianshavns Torv. Vi har noteret os, at materialet beskæftiger sig med tre vigtige elementer, som er sammenfaldende med vores ønsker for Torvet: En ordnet cykelparkering, en ordentlig, tryghedsskabende belysning og plads til at færdes til og fra transportmidlerne, metroen, busserne og cyklen eller til de omliggende butikker. Christianshavns Torv er på nuværende tidspunkt fyldt med uhensigtsmæssige installationer, et større cykelkaos (”en velorganiseret cykelparkering” og ”jævnlige cykeloprydninger” ønskes) og mennesker, som forsøger at bane sig vej til forskellige gøremål. Det ville være ønskeligt at skabe et fornuftigt rum, således at borgerne kan nyde at mødes, opholde sig eller færdes på Torvet – det bør være et fodgængermål i sig selv, da det er bydelens eneste Torv og trafikknudepunkt. Samtidig mener vi, at en fællesbelægning på Torvet og Torvegade udfor Torvet kunne være hensigtsmæssig, dels ved at dæmpe kørselshastigheden dels ved at skabe en oplevelse af et større fællesrum at færdes i. Hvis trafiklyset samtidig forlænger det grønne lys for krydsning af Torvegade, så mener vi, at gå-på-modet vil optimeres betragteligt. Borgerdialog Lokaludvalget har drøftet fodgængerstrategien samt lokaludvalgets holdning til sagen med borgerne på et Christianshavnermøde den 2. marts 2011. På mødet var der følgende kommentarer fra borgerne: • En aktiv gåkultur forudsætter, at der ikke er for langt hen til de gængse forretninger mv. • Det er svært at se den overordnede strategi i ”fodgængerstrategien” • Der skal opsættes flere toiletter i det offentlige rum. • Hjælpeskilt ved busstoppestedet på Torvegade: ”pas på cyklisterne, fodgænger” Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand