Høringssvar vedrørende Tung trafik strategi

Oprettet: 25. august 2009
Svarnummer:
17

Indsendt af

Anne Hansen

Postnr.

1355

By

København K

Høringssvar

Anne Hansen Gammeltoftsgade 24, 5.tv. 1355 København K Høringssvar vedr. tung trafik (2009-46669) Så har Teknik- og Miljøforvaltningen gjort det igen - udarbejdet en plan som vil berøre utrolig mange mennesker, idet man vil føre al tung trafik langs med søerne af en særlig “rød rute” der skal gå fra Tagensvej langs med Øster Søgade og Nørre Søgade til Gyldenløvesgade. Såfremt Teknik- og Miljøforvaltningen kommer igennem med projektet, vil det medføre en yderligere belastning af en i forvejen stærkt trafikeret vej, som i stort mål har måttet bøde for Nørrebrogades lukning for biltrafik. Man vil nu i en endnu større målestok, blande personbiler og cyklister sammen med lastbiler, tankvogne (tænk hvis en sådan blev involveret i en ulykke), dobbeltdækkede turistbus- ser m.v.. Man har bl.a. i projektet understreget, at trafiksikkerheden er blevet vægtet højere end at trafikken blev afviklet hurtigt, hvilket står i skarp kontrast til, at man vil bibeholde en hastighedsgrænse på 50 km/t i modsætning til vejene udenfor den røde rute, hvor man vil sænke hastigheden til 40 km/t i indre by og for Nørrebrogades vedkommende til 30 km/t. Der bliver ikke lagt skjul på i udvalgets projekt, at det skal være “lokkemad” for at få de tunge trafikanter til at vælge den røde rute frem for andre veje. Det kan undre, at man vælger Øster- og Nørre Søgade til den tunge trafik, da der her er tale om en meget smal vejbane der kun har ét vejspor i hver retning og hvor ambulancer til Rigshospitalet, politibiler og udrykningskøretøjer i det hele taget, vil få endnu svære ved at komme frem når de skal passere store lastbiler m.v., hvilket vil gøre det endnu mere utrygt for cyklister og fodgængere. Den støj og luftforurening som den øgede tunge trafik vil medføre - og det kan Teknik- og Miljøfor- valtningen ikke nægte vil ske - vil være til så stor gene for beboerne langs ruten, samt alle der i stor udstrækning benytter Søerne, som er et af de smukkeste områder i København - hvor sjovt er det lige at gå tur med barnevognen, løbe rundt om Søerne eller side på bænkene, når man er omgivet af støj og forurening og når man nu ved hvor sundhedsfarligt det er - især for børnene. Yderligere synes jeg det er foruroligende, at Københavns Rådhus ikke er i stand til at komme med en mere langsigtet strategi for den tunge trafik, særlig i betragtning af, at vi er en af de ti mest CO2 udledende nationer.