Oprettet: 28. januar 2011
Svarnummer:
80

Indsendt af

Katrine Juul

Virksomhed / organisation

Børnehaven Hestestalden

Postnr.

1656

By

København V

Høringssvar

Børne- og ungdomsforvaltningen Sekretariatet Rådhus 1599 København Vedr.: Høring – ændring af styrelsesvedtægter i forbindelse med ny klyngestruktur Forældrebestyrelsen i Børnehaven Hestestalden, Eskildgade 17, 1656 København V, har følgende bemærkninger til udkastet til ændring af styrelsesvedtægter i forbindelse med ny klyngestruktur: Repræsentation i forældrebestyrelsen og fastlæggelse af pædagogiske principper Vi er stærkt bekymrede for den skævhed der tegner sig hvis ikke alle institutioner, er repræsenteret både med medarbejderrepræsentanter og forældrerepræsentanter i forældrebestyrelsen. Specielt når forældrebestyrelsen også skal fastlægge de pædagoiske kompetancer. Vores børnehave er desuden delt i en A og B og de fungerer principielt som to børnehaver. Hvordan sikrer man at alle bliver hørt hvis ikke begge er repræsenteret. Det skal derfor som minimum være en repræsentant for hver enhed. Vi forslår derfor at: §2, linje 4 ændres til: ”samt af ____ …én medarbejderrepræsentant fra hver enhed valgt af …” . Således at der sikres en repræsentation af hver enkelte enheds pædagogiske medarbejdere i forældrebestyrelsen. Arbejdet med læreplaner Vi er bekymrede for den ensretning der vil ske hvis der skal laves generelle overordnede pædagoiske læreplaner for hele klyngen. Her kunne det ønskes at læreplanerne udarbejdes i forældregrupperne i samarbejde med den enkelte institutions pædagoiske personale. Vi er bekymrede for, at læreplaner, som primært udformes og besluttes i forældrebestyrelsen, vil blive for generelle - og mere vil blive et administrativt redskab end et konkret pædagogisk udviklingsredskab, der tager udgangspunkt, og anvendes, i daglig praksis. Særligt kan det blive en udfordring i store klynger med mange forskellige aldersgrupper at udforme fælles pædagogiske principper. Det vil altså, mener vi, resultere i, at arbejdet med læreplanen flyttes for langt væk fra den enkelte enheds pædagogiske medarbejdere. For at de pædagogiske principper og pædagogiske læreplaner skal fungere som udviklingsredskab for den enkelte enhed, er det vigtigt at sikre, at de forankres i det daglige arbejde med børnene. Den pædagogiske læreplan skal helst være et redskab, der tager afsæt i den enkelte enheds børn, dvs. alder, særlige behov m.m. – sådan at den pædagogiske ledelse og pædagogiske medarbejder kan bruge den som et konkret udviklingsredskab. Ligeledes er forældrenes input til dagtilbuddets kvalitet, vilkår og betingelser mest værdifulde i forhold til den enkelte enhed, hvis daglige pædagogiske praksis de kender – altså fra forældreråd til enhedsledelse. På nuværende tidspunkt er det uklart i styrelsesvedtægterne §12 forældrerådets opgaver, bullit 8, hvad der ligger i begrebet: ”enhedens del af læreplanen”. Hvilke dele af læreplanen vil kunne fastsættes og besluttes på enhedsniveau og hvilke dele skal fastsættes på institutionsniveau? Ligeledes står der under §8, linje 14-15 under forældrerådets opgaver at: ”Det er lederens ansvar at inddrage forældrebestyrelsen i udarbejdelse, evaluering og opfølgning af den pædagogiske læreplan” . Hvilken rolle skal forældrerådet have i udarbejdelsen af læreplanen i forhold til forældrebestyrelsen – og vil forældrebestyrelsen kunne afvise den læreplansdel, som den enkelte enhed har udformet, selvom forældrerådet har bakket op omkring denne? Og vil der kunne være institutioner i klyngen som kører efter helt andre pædagoiske principper end de andre? Vi forslår derfor at arbejdet med læreplaner præciseres yderligere i styrelsesvedtægten, sådan at arbejdet med de pædagogiske læreplaner fortsætter med at være stærkt forankret på enhedsniveau, og udarbejdes af den enkelte enheds pædagogiske ledelse. Dermed kan de blive et redskab tæt på pædagogernes og børnenes dagligdag som vi forældre kan støtte op omkring. Med venlig hilsen Katrine Juul, på vegne af forældrebestyrelsen i Hestestalden