Oprettet: 28. januar 2011
Svarnummer:
61

Indsendt af

Forældrebestyrelsen i Guldsmeden

Virksomhed / organisation

Guldsmeden

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Nørrebro d. 27.01.2011 Høringssvar fra forældrebestyrelsen i Guldsmeden på Nørrebro. Vedrørende forældreindflydelse i ny institutionsstruktur Overordnet finder vi i Guldsmedens forældrebestyrelse, Københavns Kommunes 1. udkast for mangelfuld. Vi har derfor følgende kommentarer. § 2 Forældrebestyrelse Guldsmeden indgår i en klynge á fem institutioner. Vi mener ikke at det er optimalt at der ikke er medarbejderrepræsentanter fra hver institution i klyngebestyrelsen. Eftersom intentionen fra Københavns Kommune er at holde fast i mangfoldigheden, mener vi at det er nødvendigt med personale som kan bidrage med konkrete observationer og tiltag fra deres dagligdag i den enkelte institution. Vi mener det vil være hensigtsmæssigt med 1-2 medarbejderrepræsentanter fra hver enhed, samt at den pædagogiske leder fra hver enhed ligeledes indgår i forældrebestyrelsen. I en tid hvor der skal spares og hvor ressourcerne kan være knappe bør det være af yderste relevans at man på tværs af institutionerne kan samarbejde ud fra den kompetence og viden, som man som uddannet pædagog er i besiddelse af. § 8, punkt 2 Forældrebestyrelsens opgaver Som forældrebestyrelse finder vi det nødvendigt at ordet ”inddrages” bliver specificeret, så det står lysende klart hvad der ligger i at forældrebestyrelsen skal inddrages i udarbejdelse, evaluering og opfølgning af den pædagogiske læreplan. Arbejdsdelingen omkring læreplaner virker usammenhængende i kompetencefordelingen mellem klyngeleder og enhedens pædagogiske leder. Den pædagogiske leder må nødvendigvis have det fulde ansvar for de pædagogiske læreplaner. Vi mener dog, at læreplanerne må ligge på enhedsniveau af flere årsager. For det første er det den eneste måde at leve op til intentionerne med den nye institutionsstruktur og bibeholde enhedernes mangfoldighed. For det andet er det den eneste måde at sikre at dem, der skal arbejde med læreplaner i praksis står bag dem. Ansvaret for læreplanerne må altså ligge i rådet, hvis de skal kunne bruges til noget og hvis man skal følge politikernes intentioner. I forlængelse af § 2 finder vi det endvidere vigtigt at der indgår medarbejdere fra hver enhed, når beslutningerne og principperne vedtages i forældrebestyrelsen. Hvis de skal være brugbare og kunne overføres til den pædagogiske praksis i de enkelte enheder er det vigtigt, at personalerepræsentanter fra alle enheder oplever sig inkluderet og hørt. § 11 Forældreråd Vi mener at det vil være mest hensigtsmæssigt at man ændrer følgende ”…og medarbejderne skal have mulighed for at være repræsenteret i forældrerådet”. Formuleringen bør i stedet for være at der skal være medarbejdere repræsenteret i forældrerådene, eller at der som det mindste opfordres til deltagelse på lige fod med forældrerepræsentanterne. Dette for at sikre et givende samarbejde på tværs af forældre og professionelle. § 12 Forældrerådets opgaver Som forældrebestyrelse ønsker vi en mere uddybende udmelding om hvad der ligger under hver enkelt punkt i forældrerådets opgaver, eftersom dette 1. Udkast har en tendens til at underminere pædagogernes faglighed og kompetence, sådan som vi vurderer det i forældrebestyrelsen i Guldsmeden. Med venlig hilsen Forældrebestyrelsen i den integrerede institution Guldsmeden på Nørrebro