Oprettet: 27. januar 2011
Svarnummer:
38

Indsendt af

Forældrebestyrelsen

Virksomhed / organisation

Den integrerede institution Garvergården

Postnr.

1666

By

København V

Høringssvar

HØRINGSVAR - Forældre indflydelse i ny institutionsstruktur Fra Forældrebestyrelsen Garvergården, Matthæusgade 3, 1666 Kbh V Vi ser store problemer med den fordeling af kompetencer som BUF lægger op til. Vores generelle indsigelser går på, at arbejdet med udarbejdelse af læreplan og pædagogiske principper nu ligger på klyngeniveau, vi mener de bør ligge i den enkelte enhed. Vi mener også, at forældrerådet (enheden) skal være dem, der har mest indflydelse på ansættelser af personale i enheden. Til gengæld er det vores opfattelse, at Børnemiljøvurderingen bedst foretages på klyngeniveau (det er lidt indspist, at det er lederen, der selv undersøger, hvordan børnene trives), enheden skal indarbejde evt. ændringer til forbedringer i en handleplan, som klyngen skal præsenteres for. Vores argumentation går på, at beslutninger, der påvirker dagligdagen i institutionen, bedst varetages af de mennesker, der påvirkes af beslutningerne (altså forældrene som repræsentanter for børnene). Vi går ind for en struktur, der placerer ansvaret for beslutningerne, der hvor udmøntningen af beslutningerne finder sted. Vi ser centraliserings tendensen i BUFs udkast som en fare for nærhedsprincippet, hvor de mennesker, der påvirkes af beslutningerne, ikke har juridisk kompetence til at ændre på tingene. I BUFs udkast er der overflyttet kompetencer fra enhedsniveau til klyngeniveau. I BUFs udkast er det klyngen, der udarbejder de pædagogiske principper og fokuspunkter, det var i før forældrebestyrelserne på enhedsniveau. Vi vil gerne have det tilbage på enhedsniveau, så det er os der har børn på stedet der finder de løsninger der passer os og ikke kun har ret til at udmønte de pædagogiske principper, der er blevet fastsat på klyngeniveau. Samtidig er alle juridiske kompetencer ved deltagelse og indsigelser ved ansættelser af personale også lagt på klyngeniveau; igen synes vi at det er vigtigt at det er os der er i institutionen der siger god for det personale der ansættes, ikke nogen der ikke har deres daglige gang i enheden. Sidst men ikke mindst, så er det vores erfaring, at det allerede på enhedsniveau er svært at få udrettet alle de opgaver, vi sætter os for, selv om vi afser meget fritid til det, og det bliver langt sværere at få entusiasmen og engagementet til at hænge sammen på møder, hvor det kommer til at handle om 5-600 børn, og der derfor ikke kan fokuseres ret meget på de enkelte institutioner – det bliver for stort og uoverskueligt. Vigtige beslutninger vedrørende f.eks. pædagogiske principper bør ikke ligge på klyngeniveau, men decentralt på enhedsniveau, hvor sådanne principper skal praktiseres. Vi ser det også som et problem at få et ordentligt forældreråd til at hænge sammen, hvis vi reelt ingen kompetencer har. Der er i forvejen mange afbud til vores møder, så gad vide hvad der sker, hvis de nære beslutninger ryger op på klyngeniveau? Udkast til ændret kompetencefordeling fra forældrebestyrelsen i garvergården Forældrebestyrelsen · Principperne for dagtilbuds/fritidstilbuds arbejde · Forældrebestyrelsen skal inddrages i børnemiljøvurderingen både mht. udarbejdelsen og evalueringen af denne · Forældrebestyrelsen skal præsenteres for og kan stille forslag til ændringer af: - Enhedens pædagogiske læreplan samt evalueringen af denne - Handleplanen for enhedens børnemiljøvurdering · Rådgive forældrerådet i forhold vedrørende den enkelte enhed og principielle problemstillinger vedrørende enheden · Forældrebestyrelse og klyngeleder fastsætter principperne for anvendelse af budgetramme · Godkendelse af institutionens budget og regnskab · Anvendelse af ikke-budgetterede indtægter som eksempelvis sponsorstøtte · Fastsættelse af lukkedage – koordinering i klyngen · Bidrage til samarbejde i klyngen på alle niveauer · Sikre inddragelse af forældrerådene Forældreråd · Forældrerådet står for: - Igangsættelse, vedligeholdelse og udvikling af arbejdet med enhedens læreplan. - Udvikling af enhedens pædagogiske principper og visioner samt udmøntning af disse i enhedens pædagogiske aktiviteter. - Enhedens fokuspunkt(er), læringsmål, handleplaner og fremgangsmåde (metode) · Udtaleret i forhold til forældrebestyrelsens behandling af sager, der vedrører enheden · Organisere afstemning om madvalget blandt enhedens forældre (hvert 2.år) · Prioritering af enhedens budget inden for de rammer og principper, der er fastsat i Forældrebestyrelsen · Inddragelse i prioriteringen af midler til pædagogiske aktiviteter · Indstillingsret ved ansættelse af leder og personale · Ret til deltagelse i samtaler ved lederansættelser · Deltagelse i ansættelsesudvalg ved ansættelse af pædagogisk personale i enheden. · Planlægge aktiviteter i institutionen i samarbejde med personalet · Forældrerådet kan stille forslag om placering af lukkedage til forældrebestyrelsen