Høringssvar vedrørende Broåbningspolitik

Oprettet: 25. januar 2011
Svarnummer:
11

Indsendt af

Stina Schröter

Virksomhed / organisation

Havne Forum København

Postnr.

1431

By

Kbh. K

Høringssvar

Høringssvar til broåbningspolitik Som udgangspunkt er HF fortsat af den opfattelse, at selv en permanent broåbningsordning ikke bidrager væsentligt til de grundlæggende indsigelser mod broerne. En meget stor bekymring er afviklingen af gennemsejling i særligt de smalle kanaler om sommeren, hvor trafikken af både sejlere, roere og havnerundfartsbåde mv. er meget stor og hvor et ophold i afventning af broåbning må anses for særdeles både vanskelig og farlig. Der henvises i øvrigt til HavneForums tidligere fremsendte høringssvar i forbindelse med brosagen I forbindelse med denne høring, der alene omfatter en mulig broåbningspolitik, såfremt de planlagte broer etableres, finder vi at det bør præciseres, at det grundlæggende synspunkt for broåbninger i åbningstiderne er, at gennemsejling er gratis for alle sejlere. Det bør ligeledes fastslås som princip, at enhver senere ændring af gældende broåbningspolitik forinden godkendelse af fredningsmyn-dig¬hederne og igangsættelse fremsættes til høring hos minimum den samme kreds, som den nu igangværende høring omfatter og samme principper for høringsfrister mv. Desuden bør broåbningspolitikken være gældende for en periode af minimum 5 år, hvori kommunen forpligter sig til ikke at fremsætte forslag om ændringer, der yderligere indskrænker sejlernes muligheder for gennemsejling. Dette vil have stor betydning for såvel bådpladslejere på faste kontrakter, men ikke mindst for bådejere, der enten skal forny deres bådpladskontrakter eller for helt nye bådpladslejere. Ligeledes vil det give mulighed for at aftaler om bådpladsleje kan opsiges med kontraktligt varsel, såfremt en ny bropolitik betyder væsentlige forringelser. Der bør etableres et kommunikationssystem, således brugerne – både indenlandske og udenlandske kan få let adgang til oplysninger om broåbningstider, spærretider m.v. Der skal fastlægges en klar ansvarsfordeling mellem de involverede parter, By og Havn og Københavns kommune. Informationerne om broåbning mv. bør løbende meddeles til eksisterende havnelodser, til søfartsmyndighederne og til kommuni-kationskanalerne via VHF m.v. samt til søredningstjenesterne. Herunder bør der fastlægges beredskabsplaner for de perioder broerne er ubemandede for tilfældet af brand eller ulykke i både, der ligger i kanalerne. Broerne i Inderhavnen (Knippelsbro, Langebro, Bryggebroen, teglværksboen og ny bro over inderhavnen): Broåbningspolitikken bør suppleres med en tjeneste, hvor sejlere, der ikke har bestilt broåbning efter de foreslåede regler har mulighed for at se /høre, hvornår der er bestilt broåbning af andre sejlere og i givet fald så kan tilslutte sig den/disse gennemsejlinger. Den foreslåede tjeneste kunne både være internetbaseret og baseret på en automatisk telefonsvarertjeneste. Broerne i de sekundære vandløb (Ny bro over Proviantmagasingraven, Cirkelbroen, og de nye broer over Christianshavns Kanal og Trangraven: Der gøres opmærksom på, at det af det netop tilrettede forslag fremgår, at der ingen forskel er i broåbningtiderne for høj- og mellemsæson. Vi har på trods heraf valgt at kommentere broåbningerne opdelt i de tre sæsonkategorier, der er nævnt i forslaget. Højsæson: Generelt bør højsæsonen udvides, så den dækker ugerne 22 – 35 (begge inklusive). Mandag til fredag: Bør ændres således af broerne fra kl. 24.00 og indtil 1. planlagte morgenbroåbning står åbne for fri passage af både, idet antallet af passerende gående og cyklister må formodes at være betydningsløst i forhold til generne for sent - eller tidligt – ankommende/afgående både. Spærretiden bør aflyses i højsæsonen, da der efter kommunens oplysninger på grund af feriesæsonen kun passerer et mindre antal cykler i denne periode. Weekender og helligdage: Bør ændres således af broerne fra kl. 24.00 og indtil 1. planlagte morgenbroåbning står åbne for fri passage af både, idet antallet af passerende gående og cyklister må formodes at være betydningsløst i forhold til generne for sent (eller tidligt) ankommende både. Mellemsæson: Bør tilsvarende ændres til uge 14 til 21 og 36 til 43 (alle nævnte uger inklusive). Dette af hensyn til at mange sejlere (ikke mindst udenlandske) bruger påskedagene til åbning af bådsæsonen. Mandag til fredag: Bør ændres således af broerne fra kl. 24.00 og indtil 1. planlagte morgenbroåbning står åbne for fri passage af både, idet antallet af passerende gående og cyklister må formodes at være betydningsløst i forhold til generne for sent (eller tidligt) ankommende både. Weekender og helligdage: Bør ændres således af broerne fra kl. 24.00 og indtil 1. planlagte morgenbroåbning står åbne for fri passage af både, idet antallet af passerende gående og cyklister må formodes at være betydningsløst i forhold til generne for sent (eller tidligt) ankommende både. Lavsæson: Konsekvensændres til uge 44 til 13 (begge inklusive). Mandag til fredag: Det giver ingen mening, at broerne skal åbnes frem til kl. 16.00 da spærretiden begynder kl. 15.30. Den foreslåede åbningstid giver alene mulighed for at sejlere, der ikke er tilknyttet arbejdsmarkedet, sejler i lavsæsonen. Åbningstiderne bør derfor som minimum udvides til kl. 20.00. Weekender og helligdage: Åbningstiderne bør udvides til kl. 20.00. Med venlig hilsen Havneforum København Stina Schröter Formand