Oprettet: 25. januar 2011
Svarnummer:
8

Indsendt af

Thomas Moltke

Virksomhed / organisation

Emdrup søgård fritidshjem og klub

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høring svar om forældreindflydelse i ny institutionsstruktur,: Kommentarer til Børne- og Ungdomsudvalgets forslag til rammerne for forældrebestyrelsen og forældrerådet i den nye institutionsstruktur fra forældrerådet på Emdrup Søgård fritidshjem og klub. Forældrerådet på Emdrup Søgård har drøftet Forældreindflydelsen i ny institutionsstruktur (2010-143398) med udgangspunkt i indstillingen be-handlet på BUU den 8. dec. 2010. Overordnet set finder vi indstillingen god, med en fin fordeling mellem hhv. forældrebestyrelsens og forældrerådets kompetencer. Som vi læser indstil-lingen, skal fastlæggelse og udmøntning af de pædagogiske principper også fremover være forankret i de enkelte enheder og forældrebestyrelsen skal kun forholde sig til de overordnet ramme for de pædagogiske principper. Dette er meget godt i overensstemmelse med vores forventning på bag-grund af tidligere udmeldinger fra forvaltningen om, at enhedernes særpræg skal bevares og om, at de pædagogiske kompetencer og opgaver skal ligge i den enkelte enhed. Forældrerådet er i den forbindelse dog bekymret for, at der lægges for stor vægt på forældreindflydelse generelt og især mht. forventningerne til forældrerådet. Det er vigtig at fastholde, at den faglige pædagogiske eksper-tise og erfaring er blandt personalet og det er dem, der skal varetage de opgaver, der er forbundet hermed. Forældrerådets opgaver er primært i forbindelse med høring og rådgivning, mens den konkrete opgaveløsning er et pædagogisk ansvar. I forlængelse heraf mener vi derfor, at punkt 7 under forældrerådets kompetencer ”Planlægge aktiviteter i institutionen i samar-bejdet med personalet” bør udgå. Vi mener, at det er en for stor indgriben i personalets arbejdsopgaver og faglighed. Vi mener, at forældrerådets ind-flydelse på aktiviteterne i enheden er repræsenteret ved punkt 5 ”Inddra-gelse i prioriteringen af midler til pædagogiske aktiviteter”. Alternativt skal punktet omformuleres, så det klart fremgår, at det er personalet, der har ansvaret og kompetencerne, mens forældrerådet kan kommentere på prin-cipperne i forhold til enhedens aktiviteter. Afslutningsvis har vi en enkelt kommentar til afsnittet vedrørende sammen-sætningen af forældrebestyrelsen i klyngerne. Med den model, der er fore-slået, kan en klynge som eksempelvis vores komme ud for, at ikke alle en-heder er repræsenteret fra den pædagogiske side i forældrebestyrelsen. Dette mener vi er en mangel og svaghed for bestyrelsens arbejde og klyn-gen som helhed. For at kunne skabe den bedste synergi og dialog mener vi, at der skal være en repræsentant fra den pædagogiske side fra hver enhed i forældrebestyrelsen. En forældrerepræsentant kan (og skal) ikke have til-strækkelig med viden om enhedens pædagogiske og faglige arbejde. Derfor kan forældrerepræsentanten ikke sparre i forhold til de pædagogiske drøf-telser, der kan være af betydning for den enkelte enhed, og så sandelig også for klyngen som helhed. Vi anbefaler derfor, at der gives mulighed for, at alle enheder er repræsen-terede på den pædagogiske side. For en klynge med eksempelvis 5 enhe-der, kan det fx ske ved deltagelse af 3 medarbejder repræsentanter, 1 en-hedsleder og 1 enten enhedsleder eller medarbejder repræsentant (valgfrit i klyngen). På forældrerådets vegne Mette Hoé Forældrerådsformand