Høringssvar vedrørende Ny skolestruktur på Amager

Oprettet: 20. januar 2011
Svarnummer:
72

Indsendt af

Troels Hauch Tornmark

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Selvom jeg er overbevist om at Anne Vang og især forvaltningen har besluttet sig for at eksperimentere med Amagers børn, ved enten at hasarderet prøve en overbygningsskole på Højdevangen, eller forsøge et uigennemtænkt integrationsprojekt med baggrund i Dyvekeskolens udfordringer med tosprogede elever, vælger jeg alligevel her at få borgerrepræsentationenen til at genoveveje beslutningen om skolesammelægningen. Det er på intet tidspunkt lykkedes forvaltningen eller Anne Vang at lægge argumentation eller bevis frem for at de løsninger der skal "vælges" mellem er fremkommet med baggrund i en faglig analyse af hvad der pædagogisk er bedst for vores børn. Den eneste bekymring som der fra fovaltningens side er taget hånd om, er skolevejen. Der bliver der lavet analyser. Men om en skolesammelægning som i de tre fremlagte scenarier, har en positiv eller negativ effekt på børnenes indlæring, trivsel og på integration i lokalsamfundet, det har man ikke fundet væsentligt før man har taget beslutningen. Jeg har også svært ved at se demokratiet i denne process, da hverken skolebestyrelser, ledelse eller lærere, er blevet taget med på råd før sammenlægningsbeslutningen er taget. De kan godt involveres, inviteres til brunch hos Anne, for at blive "hørt" om hvilken en af de katastrofale løsninger der skal tages, så har borgmesteren da i det mindste gjort sit til at foregive et involverende demokrati. Jeg synes mest af alt denne sag stinker af de folkevalgtes og forvaltningens disrespekt for de dygtige lærere og engagerede forældres holding til hvordan deres skole skal se ud. Hvis vi i det mindste var blevet forelagt korrekte tal, gennemsigtige forslag, og var blevet mødt af politikere der havde egne visioner udover at være forvaltningens tamme budbringer, var vi måske endt med en løsning alle kunne bakke op om. Jeg har søgt om aktinsigt i kvalitetsundersøgelser omkring overbygningsskolen i Heimdalsgade og generelt angående skolesammelægninger i københavns kommune. Der er ikke i forvaltningens besvarelse belæg for at en overbygningsskole eller en sammenlagt skole højner kvaliteten af undervisningen, nedsætter lærenes sygefravær og fremmer intergrationen. Der er måske heller ikke hensigten i den foreslåede skolestruktur, men det er det der optager forældre og lærere. Derfor bliver dette for mig, endnu et bevis for at denne strukturøvelse, udelukkede handler om økonomi og helt tilsidesætter det essentielle, vores børns tarv og udvikling.