Høringssvar vedrørende Ny skolestruktur på Amager

Oprettet: 18. januar 2011
Svarnummer:
42

Indsendt af

Lasse Høgh Andersen

Virksomhed / organisation

Far til elev i Højdevangens Skole

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

Kære politikere Jeg er far til en pige i 0. klasse på Højdevangens Skole, og jeg ønsker at gøre indsigelse mod de planlagte skolesammenlægninger på Amager involverende min datters skole. Der fremgår af de tilgængelige mødereferater, at der er tre erklærede formål med sammenlægningen (reference 1): A Få plads til flere elever, B få en bedre fordeling af tosprogede og C at spare penge. Men... Ad A) Ja, sammenlægningen skaber plads til flere, men nej, det er ikke den eneste måde. Vi vil ikke have en kæmpestor skole. - Ingen forældre, børn eller lærere ønsker en mega-skole. Der bliver for langt mellem mennesker. Byg dog nyt! - Det er manglende respekt for børnene at man kaster dem ud i fundamental usikkerhed samt langvarigt unødigt byggerod og midlertidig indkvartering. På vores skole har børnene lige måttet tåle en omfattende renovering af gård og indendørs faciliteter. Stopper det aldrig?! Er et børneliv i København lig med permanente lappeløsninger, skurvogne, trådhegn og lukkede legepladser? - Erfaringerne fra lignende projekter er dårlige! Både hvad angår faglighed og tilfredshed fra brugerne. Det anføres på kommunens hjemmeside (reference 2), at erfaringerne fra andre skolesammenlægninger er ”hovedsageligt positive”. Som effektparameter angives den efterfølgende søgning til skolen. Naturligvis er søgningen god – der er jo ikke noget reelt alternativ for langt de fleste børn. På Amager skal man for praktiske formål skrives op fra fødslen, hvis man ønsker at få plads på en privatskole. Tilfredshed med sammenlægninger skal måles i… tilfredshed. - Store enheder er i øvrigt upraktiske, når man om føje år pludselig har overkapacitet pga. små årgange eller stor fraflytning - eller mindre søgning af folkeskolen, hvilket kan blive en konsekvens af den førte politik. Ad B) Det er en fin målsætning af fordele tosprogede mere ligeligt, men den opfyldes ikke af den model, hvor skolerne sammenlægges to og to. Så vil Dyveke-Højdevang få en uforholdsmæssigt høj andel (48% ifølge de opgivne tal i kommunens faktaark (reference 3)) tosprogede i fht. Sundbyøster-Gerbrand (18%), og så er missionen jo absolut ikke løst. - I stedet for at operere med fordeling af to-sprogede, bør man nok snarere operere med fordeling af børn af forældre med ikke-vestlig baggrund. Det fremgår bl.a. af Skolerådets rapport fra 2008 (reference 4). Hvis bedre fordeling af tosprogede er en målsætning, hvorfor angår planen så kun fire skoler? Hvad med resten af Amager, fx. "den hvide ghetto-skole" Skolen Ved Sundet? - Skæv fordeling af tosprogede børn i skolerne er et resultat af skæv fordeling af tosprogede rent geografisk. Når man kaster vores børn ud i usikkerhed, byggerod, klasseopbrud og påtvinger dem en uønsket mega-skole, så lader man dem betale prisen for byens fejlslagne boligpolitik og byplanlægning. Ad C) Ombygningsomkostningerne på 80 mio kr (en post der særdeles ofte sættes for lavt i forhold til virkeligheden) står i skærende kontrast til den forventede driftsbesparelse på 3,2 mio kr/år fra 2013 (en post der særdeles ofte sættes for højt i forhold til virkeligheden). Selv hvis de angivne beløb mod al sandsynlighed skulle holde stik, vil projektet først gå i nul efter 25 år! I realiteten nok senere eller aldrig... Jeg er klar over, at det er vanskeligt at løse problemerne på området. Mit ukvalificerede bud ville være, at man forlader distriktskole-tanken og i stedet fordeler bydelenes tosprogede børn mere ligeligt. Det vil give mange længere til skole, men det vil kunne løse fordelingsproblemet og måske hindre enkeltskoler i faglig deroute og elevflugt. På daginstitutionsområdet fordeles man jo over et større område, hvor der snildt kan være et par km. til børnehaven. MVH Lasse Andersen Bekymret far Referencer (1) http://www.kk.dk/eDoc/B%c3%b8rne-%20og%20Ungdomsudvalget/08-09-2010%2013.15.00/Referat/13-09-2010%2014.32.58/5743695.PDF (2) http://www.kk.dk/Borger/PasningOgSkolegang/ISkole/NySkolestruktur/AmagerNySkolestruktur.aspx#1a (3) http://www.kk.dk/eDoc/B%c3%b8rne-%20og%20Ungdomsudvalget/08-09-2010%2013.15.00/Referat/13-09-2010%2014.32.58/5721506.PDF (4) http://www.skoleraadet.dk/sitecore/content/skoleraadet/viden_om/beretninger/~/media/Raadet/VidenOm/Beretninger/2008/Samlet%20tryktUdg.ashx