Høringssvar vedrørende Jagtvej 171 - lokalplan 475

Oprettet: 17. januar 2011
Svarnummer:
11

Indsendt af

Mads Schenstrøm Stefansen

Virksomhed / organisation

A/B Aldersrogade 11/Teglværksgade 14-16

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Hermed fremsendes, vegne af beboerne i A/B Aldersrogade 11/Teglværksgade 14-16, høringssvar vedrørende lokalplansforslaget for Jagtvej 171. Arkitekturen I lokalplansforslaget beskrives den eksisterende bebyggelse på grund som værende ”utidssvarende småskalabebyggelse”, der fremstår ”med en opløst og lavintensiv karakter”. Dette må med andre ord forstås som, at den ikke passer ind i den omkringliggende bebyggelse. Det samme kan man sige om det fremlagte forslag til et 11 etagers kontorhus! Karréen Jagtvej, Aldersrogade, Teglværksgade er, med undtagelse af Jagtvej 171 samt Aldersrogade 3 & 5, ligesom resten af området en randbebygget karré med en nogenlunde ensartet bygningshøjde. Selvom karréens bygninger er af ret forskellig karakter, er der alligevel en del fællestræk for den eksisterende bebyggelse. Den er opført i perioden ca. 1885-1935, hvilket tydeligt kan ses på forskellene i facadeudformning og -udsmykning, men trods denne relativt store spredning i tid, er det også ret tydeligt, at der ikke er den store byggetekniske forskel. Alle bygninger er opført af tegl, enten pudset eller malet/kalket. Alle bygninger har nogenlunde de samme proportioner og størrelse på de enkelte bygningselementer såvel som selve bygningskroppen. Teglværksgade er ét og samme hus, mens homogeniteten og balancen i husrækkerne på Jagtvej og i Aldersrogade er en mere hårfin og egentlig kun eksisterer på grund af en ensartet anvendelse af materialer på bygninger med den tilnærmelsesvis samme form og skala. Det fremlagte forslag for Jagtvej 171 deler ingen af de tre ovennævnte karaktertræk med resten af karréen, hvorfor bygningen på ingen måder vil passe ind i den eksisterende bebyggelse. Materialeanvendelsen, store glasflader og synligt træ, er direkte fremmed. Den såkaldt ”skulpturelle” form er radikalt anderledes end alt andet i nærheden. Bygningens skala virker ekstremt dominerende selv over for ret store huse som Egmontkollegiet og IBM’s kontorhus på to af de andre hjørner på Vibenshus Runddel. Desuden er det meget usædvanligt at placere et højhus i en eksisterende karrébebyggelse. Dermed ikke sagt, at der ikke skal bygges nyt på grunden, men et byggeri, der kun skiller sig ud på et ud af de tre punkter, vil med større sandsynlighed stadig passe ind i den eksisterende bygningsmasse. Det vil stadig være muligt at bygge et hus, der samtidig kan være et ”identitetsskabende vartegn” for Vibenshus Runddel, uden æstetisk at skævvride hele karréen for ikke at sige hele kvarteret med et umenneskeligt stor og formmæssigt aggressivt bygningsvolumen. Eller som det er formuleret i Københavns Kommunes arkitekturpolitik: ”Nye, urbane rum skal tage udgangspunkt i den københavnske egenart, der i høj grad knytter sig til byrummenes menneskelige skala”. Trafik og parkeringsforhold Som beboer i kvarteret har man to modsat rettede holdninger, når det kommer til trafik og parkeringsforhold. Det er i beboernes interesse at holde mængden af trafik i vores gader på et absolut minimum samtidig med, at vi er meget interesserede i, at der er nok parkeringspladser. Af samme grund skal der her ytres bekymring overfor, at der etableres en parkeringskælder med til- og frakørsel via Aldersrogade, mens 1 parkeringsplads pr. 200m2 kontor eller i alt 27-30 pladser virker fuldstændigt utilstrækkeligt. Problemet med den øgede lokaltrafik kunne løses, hvis der i stedet blev etableret til- og frakørsel for parkeringskælderen ud til jagtvej, på samme måde som det er tilfældet for IBM komplekset på den modsatte side af Lyngbyvej. Stationsnærheden med den kommende metrostation er i sig selv ingen gyldig grund til at fastholde et så lavt krav til antallet af parkeringspladser. Allerede i dag er der i dagtimerne udpræget mangel på p-pladser i området, mens der er tålelig kapacitet udenfor normal arbejdstid. Det er ikke urealistisk at forestille sig, at kombinationen af stationsnærhed og den korte afstand til Helsingørmotorvejen vil øge behovet for parkeringsmuligheder, idet folk, der kommer ind nordfra, vil sætte bilen så tæt på metroen som muligt og tage toget videre ind til byen. Det sker til en vis grad allerede i dag, hvor der er en del, som skifter fra bil til cykel på grund af den lavere parkeringsafgift (det er pt. gratis). Et andet trafikalt punkt, der ikke er taget tilstrækkeligt højde for, er cykeltrafikken mellem Vibenshus Runddel og Aldersrogade. Den er i dag, især i myldretiden, ret betragtelig og foregår hen over fortovet ud for netop Jagtvej 171. Fra behandlingen af lokalplansforslaget den 14. oktober 2010 kan man læse følgende i referatet: ”Der fastlægges en offentligt tilgængelig grøn plads dels på ejendommens ubebyggede arealer, dels på det tilstødende vejareal på Aldersrogade. Den grønne plads skal indrettes efter et samlet projekt, hvor indretningen skal udformes med en høj kvalitet og opholdsmuligheder samt på en måde, så der er passage for cyklister. Al parkering skal etableres i kælder med tilkørsel fra Aldersrogade”. På det fremlagte forslag er der ingen dedikeret passage for cyklister, hvilket nødvendigvis må give anledning til en hel del farlige episoder i fremtiden. Det må derfor på det kraftigste anbefales, at cyklister og fodgængere skal kunne færdes adskilt, idet det er naivt at forestille sig, at man kan tvinge cyklisterne til at trække cyklen henover pladsen. På den måde undgår man samtidig nogle hundrede daglige overtrædelser af færdselsloven. Indvirkning på lokalområdet Uanset hvad man kan mene om den foreslåede bygnings æstetiske kvaliteter, vil den med sin højde på 44,3m være til gene for de omkringliggende ejendomme. Først og fremmest vil den skygge for morgensolen for de ejendomme, der ligger i Aldersrogade og i Teglværksgade op mod Aldersrogade. Dette vil være tilfældet den del af året, hvor solen står op før klokken ca. 0830. Derudover vil den meget høje facade skæmme udsynet for samtlige beboelseslejligheder i Teglværksgade og Aldersrogade. Endvidere er der en betydelig risiko for, at glasfacaden vil forårsage generende genskær det meste af eftermiddagen. Selvom karréen Jagtvej, Teglværksgade, Aldersrogade i forvejen er meget tæt bebygget med en gennemsnitlig bebyggelsesprocent på 231, vil en bebyggelsesprocent på 559 for bare en enkelt ejendom medføre en væsentlig fortætning af området. Ideen om en grøn plads på det sidste stykke af Aldersrogade er særdeles tiltalende. Der er dog et par ting, der bør tages i betragtning for at sikre, at man får det bedste resultat. Udover, at der som før nævnt bør tages højde for cykeltrafikken, er det ønskeligt at få vurderet vindforholdene omkring bygningen samt også overveje lys- og skyggeforholdene på pladsen. Den indsnævring af gadens bredde, der lægges op til med de udkragede etager, kan i værste fald forårsage en vindtunneleffekt, som under ugunstige vindretninger vil forstærke vinden på pladsen. Når man ser på skyggediagrammerne ser det ud til, at der kun er sol på pladsen ganske få timer om dagen. Bedst ser det ud i juni, mens der den øvrige del af året kun vil være sol eller delvist sol om formiddagen og om eftermiddagen omkring kl. 1600. Det er ikke usandsynligt, at det vil have stor betydning for vækst af træer og anden beplantning. Opsummering og ændringsforslag Det nuværende forslag til bebyggelse på Jagtvej 171 og anlæggelse af plads på Aldersrogade ud mod Vibenshus Runddel bør som beskrevet ovenfor ændres på flere punkter. Der bør udarbejdes et helt nyt projekt for ejendommen, der er tilpasset de omkringliggende bygninger og generer naboerne mindst muligt. Dette bør gøres ved:  At bygge i samme højde som de omkringliggende bygninger dvs. 4-6 etager, og således undgå langt de fleste gener med hensyn til skygger, genskær og udsyn.  At tilpasse bygningens form og/eller materialer til resten af kvarteret  Tilsikre at der er tilstrækkelig parkeringskapacitet, for eksempel 1 parkeringsplads pr. 50m2 kontorareal i stedet for 1 pr. 200m2.  At undersøge muligheden for ind- og udkørsel til underjordisk parkeringsanlæg via Jagtvej Ved udformningen af pladsen ud for huset skal følgende ting indarbejdes eller undersøges nærmere:  En cykelforbindelse/korridor mellem Aldersrogade og Vibenshus Runddel  Beplantningen bør tilpasses de lys og skyggeforhold som især et hus på Jagtvej 171 vil give  Vil husets størrelse og form forårsage nogen vindtunneleffekter? Med venlig hilsen Mads Schenstrøm Stefansen, Marlis Erichsen, Andrea Louise Enevoldsen, Mathias Lisby Bestyrelsen for A/B Aldersrogade 11/Teglværksgade 14-16 Aldersrogade 11 2100 København Ø