Høringssvar vedrørende Ny skolestruktur på Amager

Oprettet: 14. december 2010
Svarnummer:
10

Indsendt af

Tine Ødorf

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Til de københavnske lokalpolitikere. Vores datter Frida startede på Højdevangsskolen i sommeren 2010. Vi havde som forældre meget bevidst valgt at melde hende ind i en folkeskole, da vi mener der ligger en masse værdier i den danske folkeskole (også på trods af den megen snak om dårlige PISA resultater). Opstarten for vores datter, og for os som forældre på sidelinien, var meget positiv. Vi blev mødt af en yderst enggageret skoleleder, der ikke lagde skjul på at han havde store forventninger til samarbejdet mellem skolen og hjemmene. Der blev på første skoledag fortalt om hvordan skolen har "uddannet" 7. klassebørn til "lege-igang-sættere", der hjælper de yngre børn i frikvartererne. Samtidig blev vores datter mødt af entusiastiske, glade og kompetente pædagoger i børnehaveklassen. Dag for dag er vi benovede over hvor gode pædagogerne er til at skabe sammenhæng i klassen, til at tage sig af det enkelte barn og til at undervise. Vores datter kommer hjem og har hver dag nye fremskridt at vise os. Hun stråler af glæde ved at lære og hun elsker at komme i skole hver dag. Hun kommer glad hjem og fortæller om hvordan hun og hendes veninde har fulgtes rundt med en sød dreng fra 8. klasse, da skolen hold fødselsdagsarrangement med boder rundt på skolen. Samtidig møder vi forældre til børn i hendes klasse, der på hver deres måde, engagerer sig i at give vores børn en god start på skolelivet. Nyheden om den kommende skolesammenlægning slog en smule skår i vores meget positive møde med den københavnske folkeskole. Vi ville være kede af at Højdevangsskolen, der på trods af sin i forvejen store størrelse, ville risikere at miste engagementet for det enkelte barn og det store arbejde de ligger i fællesskabet. Vi kunne frygte at dette kan forsvinde i en skole der er så stor at den deles over flere matrikler, at den samhørighed der opstår mellem ældre og yngre klasser mistes hvis der oprettes flere indskolings-skoler og én udskolings-skole. Vi håber de københavnske lokalpolitikere vil lytte til skoleledere, lærere, forældre og elever i denne sag og trække forslaget om skolesammenlægning på Amager sammen. Venlig hilsen, Tine Ødorf