Høringssvar vedrørende Støjhandlingsplan

Oprettet: 29. november 2010
Svarnummer:
36

Indsendt af

Nørrebro Lokaludvalg

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Nørrebro er et af Københavns mest støjbelastede områder. Bydelen har flest boliger i den høje og uacceptable ende af skalaen i forhold til de foretagne undersøgelser. Derfor ser vi fra Nørrebro Lokaludvalg med glæde frem til alle initiativer der gør at støjbelastningen mindskes. Vi er enige i, at farten bør nedsættes. Men Lokaludvalget syntes absolut ikke, at det er nok at man kun nedsætter farten fra 60 km/t til 50 km/t på 15 km. af byens veje. Vi foreslår, at man indfører max. 40 km/t i hele byen. Det er en god ting at bruge støjdæmpende asfalt trods merudgiften og den korte levetid. Det giver livskvalitet til beboere og naboer til disse veje og færre hospitalsindlæggelser mv. – jfr. regerings strategi for bekæmpelse af vejstøj. Den årlige rate på foreløbig 12 km veje med støjsvagt asfalt skal derfor øges. Man bør også se på kriterierne for at belægge med støjsvagt asfalt og overveje om støjsvagt asfalt med fordel kan bruges på veje med mindre trafik. De boliger, der ligger op til de hårdest belastede områder bør som udgangspunkt have tilbudt 100 % finansiering af støjreducerende tiltag så som støjskærme og støjdæmpende vinduer. Endvidere bør man – efter trafikomlægningerne bl.a. på Nørrebrogade gå ind og revurdere de nu meget trafikbelastede sidegader, som Baggesensgade, Fælledvej, Guldbergsgade m.fl.. Forslaget om at afdække behovet for tilskud til støjdæmpende vinduer mv. ved hjælp af en forsøgspulje er som start en god ide. Man bør udarbejde og offentliggøre planer over hvilke støjdæmpende tiltag der foretages frem til 2015 med angivelser af hvor og hvornår disse foretages. På den måde kan beboere op til stærkt støjbelastende veje se, hvornår de kan forvente, at der kommer en løsning på deres støjproblem. Hvis der er lange udsigter til dette, om der i så tilfælde er mulighed for, at opnå tilskud fra puljer el. lign. til at få løst Deres støjproblemer. Nørrebro Lokaludvalg kræver at man for alvor tager fat på de store færdselsårer – såsom Ågade/Åboulevarden og Tagensvej og får gennemført støjdæmpende løsninger i gadernes fulde længde og ikke kun på korte stykker. Nørrebro Lokaludvalg ønsker at fastholde at biltrafikken ikke stiger eller sikre at den falder og støtter tiltag til at dette sker. Københavns Kommune bør også hæve ambitionerne omkring den bilpark man selv har indflydelse på via egen drift eller udbud, f.eks. busdrift og renovationskørsel, således at denne kørsel fremover bliver erstattet af mindre støjende køretøjer og forurenende el - og brintdrevne køretøjer. Vi ønsker en glidende trafik som giver mindre støj, men uden at dette åbner for mere pendlertrafik i København med mindre det foregår via tog og Metro. Dette gennemføres via intelligente trafiklysløsninger som skifter efter trafikintensiteten suppleret med ”grønne venstresvingspile”, hvor dette kan lade sig gøre. Dette kan hindre megen tomgangskørsel, opgasning og nedbremsninger. I forbindelse med disse løsninger skal der naturligvis i vid udstrækning tages hensyn til at cykel- og fodgængertrafik kan afvikles nemt, glidende og hurtigt. Der bør også arbejdes på at indrette trafiklys på busruter, så de reagerer på eller betjenes fra bussen – dette ville formentlig give færre støjende opbremsninger og en mere glidende bustrafik. Samtidig bør man bl.a. via udbud kræve at busselskaberne skal efterse deres bremser, hydraulik og motorer oftere end nu for at undgå unødvendig støj fra disse. Endelig bør man skæve til strategien for Tung Trafik – herunder specielt opdele byen i zoner med restriktioner for tung trafik samt udbrede læssezonerne fra Nørrebrogade til andre dele af byen og lave forsøg med grøn varelevering. Ved renovering og nyopførelse af institutioner (skoler, daginstitutioner og plejehjem) bør der stilles skærpede krav om støjdæmpning f.eks. ved materialevalg og omkringliggende trafikanlæg. Vi hilser alle tiltag til mindre støj på Nørrebro velkommen. Med venlig hilsen Formand Kim Christense