Høringssvar vedrørende Støjhandlingsplan

Oprettet: 18. november 2010
Svarnummer:
16

Indsendt af

Vesterbro Lokaludvalg

Virksomhed / organisation

Vesterbro Lokaludvalg

Postnr.

1665

By

København V

Høringssvar

Høringssvar vedr. "Støjhandlingsplan 2013" Mål for handlingsplan Københavns kommune har udarbejdet en støjhandlingsplan for at vise hvad de vil gøre for at mindske støjen frem til 2013. I 2013 vil man så udarbejde en ny handlingsplan frem til år 2015, så man kan indfri den samlede Borgerrepræsentations beslutning i 2007 om at ”alle københavnere i 2015 skal kunne sove i fred for sundhedsskadelig støj fra trafikken og at alle skoler og daginstitutioner i dagtimerne, kun må være udsat for et lavt støjniveau fra trafikken.” Meget flotte mål der er sat, men med meget få midler afsat. Konklusion Med de meget få penge som er sat af til støjbekæmpelse af trafikstøj i Københavns Kommune, så vil kommunen nok få meget svært ved at nå de mål man har sat sig, om at alle københavnere skal kunne sove godt om natten og at skoler og daginstitutioner skal have et lavt støjniveau i dagtimerne inden år 2015. Lydskodder og støjdæmpende asfalt Denne første støjhandlingsplan har nogle udmærkede initiativer til at få nedsat trafikstøjen, især den trafikdæmpende asfalt og udvendige lydskodder ser ud til at have været virkningsfulde, uden at være meget dyre løsninger. Kommunen har dog ikke brugt disse muligheder nok fra 2007-2010. Kun 1 pilotprojekt og 1 støjpartnerskab om lydskodder og lokal støjafskærmning er ikke nok, hvis intentionerne inden 2015 skal nås. Der bliver også udlagt for lidt støjdæmpende asfalt, kommunen har indtil nu udlagt støjdæmpende asfalt på 35 km kommunale veje og planlægger kun at udlægge på yderligere 48 km veje indtil udgangen af 2013, det er i alt 83 km ud af 155 km støjbelastede københavnske veje. Så er der små 2 år til at nå de sidste 48 % støjbelastede kommunale veje inden 2015. Det når kommunen nok ikke. Andre indsatser mod støj Kommunen skal satse på indsatser som de 2 ovennævnte, da mange af de andre nævnte muligheder for støjdæmpning, vil være udenfor kommunal indflydelse. Kommunen kan f.eks. ikke påregne at få en betalingsring eller andre trængselsafgifter foreløbig - i hvert fald ikke med den nuværende regering og måske heller ikke med en evt. ny regering, og selv hvis en ny regering om 1 års tid godkender det, vil det tage yderligere 2 år at implementere afgifterne. Kommunen kan ikke diktere udenlandske dækfabrikanter og slet ikke de danske bilejere at producere/købe støjdæmpende dæk. Kommunen kan formentlig heller ikke få de udenlandske bilproducenter til at fremstille rimeligt billige brintbiler. Elbiler, som også stadig er for dyre, kan man prøve at få københavnere til at køre i, men foreløbig med et meget pauvert resultat. Kommunens intention om 85 % el/brintbiler i 2015 i kommunal regi er en rigtig god ide og de kommunale medarbejdere bør selvfølgelig gå forrest ved kun at benytte elbiler i arbejdstiden. Det er også godt (og på høje tid) at kommunen nu vil opsætte flere elstandere i byen, da der er langt mellem dem i øjeblikket. Kommunen tager hensyn til cykeltrafikken og har planer om flere cykelstier i byen og det er også rigtig godt. Man kunne prøve at udbrede den glimrende ide fra Metro-selskabet som sender deres arkæologer rundt til Metro-udgravningerne i København på cykel. Støjpartnerskaber Ideen om støjpartnerskaber er rigtig god, men kommunen skal fremover tydeligt annoncere muligheden for at opnå 50% tilskud ved indgåelse af disse støjpartnerskaber, således at alle ejere af bygninger, der alligevel f.eks. skal ombygge/reparere/male facader, vinduer eller tag eller som af en anden grund skal have sat stillads op på gadesiden i et støjplaget område, kan søge om tilskud. Dette vil kunne sætte gang i en kraftig støjreduktion i de støjplagede områder, hvis pengene ellers bliver sat af, der er øjensynlig ikke afsat nogen midler til disse støjpartnerskaber. Skoler og daginstitutioner København har desværre 5 støjplagede skoler og 10 støjplagede daginstitutioner og BR har vedtaget et projekt til 8 mio. kr. til støjbekæmpelse af trafikstøjen ved disse skoler/institutioner. Der er dog slet ikke afsat nogle penge til projektet, og man vil i stedet fremover lade støjbekæmpelse indgå i eventuelle renoveringsprojekter pga. vedligehold eller genopretning af disse støjplagede skoler og daginstitutioner. Da ingen projekter er nævnt, ses denne mulighed for støjreduktion af skoler og daginstitutioner ud til at være meget lille. I støjhandlingsplanen vil man lave en konsulentundersøgelse og spilde penge på det. Vi mener at det vil være bedre at bruge konsulentpengene til støjdæmpende foranstaltninger som lydskodder på så mange skoler/institutioner som muligt inden år 2015. Støjberegning Det er utroligt irriterende at der er så mange forskellige grænseværdier og måleværdier nævnt i materialet. Alt fra 30 til 73 dB nævnes i én skøn pærevælling, det er utrolig vanskeligt at sammenligne tallene. Det virker også helt forkert at man opererer med forskellige støjniveauer for togstøj og trafikstøj, tog må åbenbart støje meget mere end almindelige biler, busser og lastbiler. Det kan ikke være rigtigt. Man burde i øvrigt også måle og måske indregne støj fra f.eks. kirkeklokker, som vi er en del besværet af på Vesterbro, med de utrolig mange kirker vi har i bydelen. Med venlig hilsen René Rud Mikkelsen Fungerende formand