Oprettet: 14. november 2010
Svarnummer:
5

Indsendt af

Thomas Birger Hansen

Virksomhed / organisation

Håndværksrådet

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Til: Københavns Kommune Teknik- og Miljøudvalget 11. november 2010 Høringssvar: Parkeringsstrategien for Indre By I Teknik- og Miljøforvaltningens redegørelse omkring parkeringsstrategi 2010 af 27. maj 2010 i afsnit 3 – P-strategi for Indre By – Forslag – fremhæves de problemstillinger som parke-ringsstrategien skal håndtere. Det drejer sig bl.a. om: - Forbedring af byrummet og trafikal færdiggørelse - At transport til butikker, forlystelser og andet erhvervsliv skal tilgodeses Håndværksrådet anerkender behovet for aktuelle og fremtidige forbedringer af byrummene og det trafikale miljø – ligesom vedvarende udfordringer og arbejde med miljøproblemer, i bred forstand, er vigtige at adressere. Det er naturligt at forbedre adgangsforholdene ”…til butikker og erhverv i Indre By”, ligesom muligheden for beboerparkering ”…særligt aften, nat og i weekenderne…” opretholdes – som der bl.a. står i Målsætninger for Indre Bys P-udbud. Det er alle forhold, der skal være med til at gøre Indre By tiltrækkende for beboere og gæster, og derved være med til at skabe attraktive rammer for et godt liv – og erhvervsliv – i Indre By. Gennem de seneste år er der nedlagt hundredvis af gadeparkeringspladser. Endvidere er der i Parkeringsstrategien lagt op til at tillade beboerne at parkere ved deres egen bopæl i dagtimerne. Det vil medføre udstedelse af flere beboerparkeringslicenser, som kraftigt vil be-grænse antallet af parkeringspladser. Derved bliver det endnu vanskeligere at finde en par-keringsplads i Indre By, hvilket medfører en række problemstillinger, som en revideret parke-ringsstrategi bør tage højde for. Håndværksrådet vil påpege, at yderligere beboerparkeringer i dagtimerne og dermed færre parkeringspladser i Indre By betyder at: - Vilkårene for de forretningsdrivende i Indre By, der som en del af deres forretningsgrundlag har behov for at parkere i nærheden af deres forretningssted, forringes betydeligt. - Adgangen for små og mellemstore virksomheder – herunder håndværks- og servicevirksomheder – til at betjene deres kunder i Indre By bliver yderligere vanskeliggjort. (Erhvervs-transport dækker andet end ren varelevering og afhentning). - En yderligere forhøjelse af parkeringsafgiften i bl.a. Indre By fordyrer serviceringen af borgere og erhverv i Indre By. Fordelingen af berettigede parkeringsinteressenter er sådan fordelt, at også virksomheder og kunder må tilgodeses. De udgør en stor berettiget del af bydelens liv og må derfor indgå på lige fod med beboere i prioritering af parkeringsforholdene. Et lokalt erhvervsliv, der skaber værditilvækst er en forudsætning for en Indre By, der trives og udvikler sig – og som understøtter overborgmesterens vision om vækst i København ”København åben by – en vækststrategi”. Håndværksrådets mener, at Københavns Kommunes nye parkeringsstrategi bør håndtere ovenstående problemstillinger til gavn for Indre Bys udvikling.