Høringssvar vedrørende Ny skolestruktur på Amager

Oprettet: 14. november 2010
Svarnummer:
1

Indsendt af

Kirstin Nattestad

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Som forælder til to børn på Højdevangen Skole har jeg nu gennemlæst de tanker, der fra politikernes side er gjort i forhold til skolesammenlægning og bliver både forbandet træt og meget bekymring. Jeg kan intetsteds på denne side læse, hvordan man forholder sig til den følelsesmæssige belastning en skolesammenlægning har for børnene - særligt når beslutningen tages uden tingene tilsyneladende er undersøgt til bunds. Børnene omtales nogle steder ligefrem som "enheder" og Anne Vangs udtalelser i diverse medier får det til at lyde, som når lægen siger: "Det er bare et lille stik". Hvilke erfaringer er der gjort i forhold til trivslen i de klasser, som er blevet sammenlagt på andre skoler. Jeg ved, at der i mine børns klasser har været lagt meget energi i at skabe socialt velfungerende og sammentømrede klasser og har erfaring for, at selv når kun en ny elev starter i klassen skaber det uro i forhold til klassens fælles kultur. Hvordan er erfaringen, når der er tale om en sammenlægning af forskellige klassekulturer? Hvilke planer på dette område er der for at sammenlægningerne på de 4 Amagerskoler? Bliver der sat ekstra midler af hertil. Hvis Højdevangen Skole kommer til at fungere som skole for de ældste klasser, må jeg vel implicit forvente, at mit yngste barn skal rykke skole. Det vil dels betyde længere skolevej over stærkt befærdede veje - som der ikke synes at være taget højde for, da man fandt 4 skoler nær hinanden på Amager. Betyder det også, at hun skal skifte lærere? Skifte klassekammerater? Skifte fritidshjem - fordi det kommer til at ligge for langt væk? Jeg kan ikke svare hende på det, da jeres beslutning om at sammenlægge skolerne er ukonkret og ikke gennemarbejdet. Men I skal tænke på, at I ved I ved at haste sådan en beslutning igennem ødelægger det, der skulle være en rar begyndelse på et forhåbentligt langt skoleliv. Det her er ikke "enheder" eller procenter eller kroner og ører. Det her handler ikke kun om at få plads nok - det handler om mennesker. Og dem er I jo så herligt fri for at forholde jer til, så længe I bliver siddende oppe på Rådhuset. Min søn var til høring med Anne Vang i skolen og hans referat til mig, da han kom hjem var: Mor, lærerne fik at vide, at de slet ikke måtte spørge. Og vi var børn mor, så vi havde jo ikke en chance". Hvad angår det mere lavpraktiske, kan jeg ikke læse, om der er lavet en undersøgelse for, hvor mange lokaler en skolesammenlægning konkret vil "frigive"