Oprettet: 26. marts 2017
Svarnummer:
5

Indsendt af

Kenneth Darre

Postnr.

2150

By

Nordhavn

Høringssvar

Etableringen af en badezone på Sandkajen har været ventet af mange beboer i området, og det er derfor positivt med den proaktive tilgang fra Københavns Kommune af. Men etableringen af badezonen må foregå på en måde, der er bæredygtigt for både beboerne og området. En løsning der ikke anerkender, eller tager hensyn til de udfordringer, som en et øget publikum vil medføre, vil have store negative konsekvenser for beboerne, besøgende og området. Det er vanskeligt at kommentere ansøgningen, når udformning ikke er endeligt bestemt, og detaljerne i materialet er både upræcist og mangelfuldt. Det er således umuligt at vurdere, hvorvidt projektet tager hensyn til området og dets brug, og indeholder det fornødne udstyr. Jeg indgiver på den baggrund følgende tre indsigelser imod projektet: 1. Indsigelse imod etablering af badezone uden samtidig etablering af fornødne toiletfaciliteter Etablering af badezone vil øge antallet af badende og andre gæster markant. Bryggen er tænkt som et rekreativt område, der indbyder til længere brug og ophold. Men uden et eneste offentlig tilgængeligt toilet i området, vil der med stor sandsynlig blive urineret rundt omkring i området med store lugtgener til følge. Allerede i sidste sæson var vi generet af lugtgener i området. Især området ved forposten, hvor gæster urinerede op af siderne og ovenpå containerne, var særlig ramt. Som roer og brugere af bådene i forposten, var det ganske ulækkert med mængden af urin, der trængte ind i containerne, hvor klubbens både og udstyr er opbevaret (se bilag). Det er hverken hygiejniske eller behageligt, at tage ud i en robåd med udstyr der stinker af urin. Jeg bor selv stueetagen i Harbour Park, og har tidligere oplevet, at en mand er hoppet over vores hæk for at urinere i haven. Jeg er derfor bekymret for om flere badegæster i kombination af de manglede toiletfaciliteter, vil motivere til mere af den type adfærd. Det er Københavns Kommune og By&Havn’s ansvar at imødekomme behovet for toiletter. Hvis badezonen etableres uden de fornødne forhold, som det eksempelvis er tilfældet med Konditaget, sker det med mangel på respekt over for områdets beboere og erhvervsdrivende, og de mange besøgende der tillige vil blive generet. Ansvaret for faciliteter kan ikke pålægges de kommende erhverv og butikker, der løbende etableres i området. 2. Indsigelse imod placering etablering af badezone uden samtidig etablering af en sikkerhedsmæssig forsvarlige affaldshåndtering De nuværende skraldespande var ganske overfyldte sidste sommer, hvor en relativ stor mængde gæster begyndte at bruge området til badning og udflugt med takeaway. Der er siden kommet flere af den samme type skraldespande til, som designmæssigt heller ikke er gearet til hverken pizzabakker eller glødende cigaretskodder. Jeg ser jævnligt gående rygere på brygge skodde deres cigaretter på kanten af skraldespanden, og smide skoddet i beholderen. Det er en ekstremt brandfarlig adfærd; indholdet og poserne i affaldsspandene er begge letantændelige, og skulle blot én enkel af de skraldespande, der er placeret direkte på bryggen bryde i brand, er der stor risiko, for at den vil antænde selve konstruktionen. Læg hertil risikoen fra varme engangsgrill, der løbende antænder græs, borde og skraldespande i Fælledparken. Hvis Københavns Kommune/ By&Havn ikke optimerer den nuværende affaldshåndtering i forbindelse med etablering af en badezone, vil det ikke alene medføre mere affald i området, men også udgøre en betydelig brandrisiko for de fælles faciliteter – og dermed bygningerne i området. 3. Indsigelse imod placering af badezone I ansøgningen er der markeret et område, hvor badezonen skal placeres. Den maksimale længde af badezonen er i ansøgningen angivet til at være 100 m. Det skitserede område, som strækker sig over to matrikler, har en længde på over 130 m. Hvis badezonen placeres i enden mod Harbour Park, som ligger kun 8 meter fra bryggen, vil zonen ligge klods op af bygningen. Det vil give unødigt megen støj og egner, og resulterer i flere konflikter mellem beboere og gæster. Jeg foreslår derfor, at badezonen begrænses til en placering foran Portland (se bilag), hvor længden vil kunne være over 80 meter. Placeringen er optimal til bryggens design, der har sit både bredeste og laveste punkt her. Hermed undgår de badende at hoppe de 1,5-2 m, som er i den anden ende af Sandkajen. Ved at koncentrere badezonen til det sted på bryggen, hvor folk i forvejen samles, begrænses støj og gener mest muligt. Hvis badezonen placeres ved det høje bolværk foran Harbour Park, vil både og robåde ikke vil kunne lægge til kaj ved de fortøjninger, som er placeret på kanten af bryggen. Dermed begrænses den samlede mulighed for at lægge til kaj, fordi en større del af bryggen i forvejen udgøres af det kunstige stenrev. Hvis Københavns Kommune/ By&Havn vælger at placere badezonen foran Harbour Park, på det punkt af bryggen som er både smallest og højst, vil det ikke alene give unødig støj og gener for beboerne, men også være gene for de bandende. Det vil resultere i flere konflikter, af den type vi allerede oplevede sidste år, og bidrage mere stadig mere irritation og utryghed. Opsummering Jeg har en klar forventning til, at København Kommune og By&Havn vil være lydhøre over for de indsigelser som beboerne i området har. Behovet for rekreative områder i området er stort, men løsningen må være bæredygtigt for at kunne fungere – både i forhold til de fornødne faciliteter, og dens placering i et tæt beboet område, hvor der ikke mulighed for støjreduktion. Konkret foreslår jeg følgende: - Placering af badezone foran Portland Towers med en maksimal længde på 80 m - Etablering af fornødne toiletfaciliteter der matcher mængden af besøgende - Etablering af en affaldssystem der kan håndtere højsæsonens spidsbelastning - En sikkerhedsmæssig forsvarlig løsning til håndtering af brandfarligt affald Med venlig hilsen, Kenneth Darre Sandkaj 37