Høringssvar vedrørende Rabarbervej 2 og 10-12

Oprettet: 22. februar 2017
Svarnummer:
3

Indsendt af

Pia Koch-Hansen og Sebastian Kepfer Rojas

Postnr.

2400

By

København NV

Høringssvar

Jeg er stor modstander af byggeriet og håber ikke, at der vil blive givet dispensation. Årsagerne er flere: 1) Tab er grønne, rekreative områder Det er først og fremmest rigtig ærgerligt, at det lille grønne ’åndehul’, hvor vi kan slappe af og vores børn kan lege frit, vil forsvinde. I den smalle ende af Grøndalsparken, som reelt blot består af en sti, og godt klemt inde af store og trafikerede veje, er dette særlig betydningsfyldt. Grønne områder i byerne har stor rekreativ værdi. Det giver livsglæde, mentalt velvære, mindre stress og depression. 2) Bygningen lukker sig væk fra det eksisterende boligområde Bygningens U-form, der vil åbne sig mod banelegemet, vil samtidig afskærme sig fra resten af området. Jeg synes det er rigtig uheldigt, at der ikke er tænkt i, at den nye bygning skal blive en integreret del af boligområdet fremfor en isoleret bygning med åbning væk fra de eksisterende bygninger og et indre gårdmiljø, der ”holder folk ude”. Det indbyder ikke til et fællesskab og er langt fra de værdier, som er blevet opbygget på Jordbærvej. Samtidig vil bygningen blive opført så tæt på de eksisterende bygninger på Jordbærvej (som i forvejen ligger meget tæt), at det vil føles nærmest klaustrofobisk, mørkt og trist med bebyggelse over det hele. Herunder er det problematisk, at områder som hævede opholdsarealer, tagterrasse og et lukket gårdareal i vandværksbygningen, som udelukkende kommer beboerne til gode (og ikke andre folk i lokalområdet), kan tælle med som friareal. 3) Farlige trafikforhold og for få parkeringspladser Trafikken vil stige og med veje, der ligger tæt op ad vores huse, ser trafiksikkerheden ud til at blive forringet betydeligt. Dette er særdeles problematisk i et område fyldt med børn og gangbesværede. Der er disponeret med alt for få parkeringspladser, på trods af at det drejer sig om ungdomsboliger og at det ligger tæt på Fuglebakken station. Flere og flere unge har i dag bil, og i en undersøgelse lavet af Kuben over præferencer i forhold til ungdomsboliger, svarer 41 pct. at bilparkering har betydning for valg af bolig, jf. http://www.denalmeneforsoegspulje.dk/media/257284/fremtidens_almene_ungdomsbolig_15.12.14_med_logo.pdf side 36. Samtidig må man forvente, at de vil få besøg af familie og venner i bil. Ud over dagligdagsgener med at finde en parkeringsplads, kommer dette til at betyde, at biler vil blive parkeret rundt omkring på de smalle veje, stier og opholdspladser, hvilket igen betyder farligere trafikforhold og at opholdsrummet til at leget og bevæge sig frit bliver mindsket. Der er allerede i dag problemer med parkeringspladser i hverdagene, hvor dem der arbejder i den gamle KPMG-bygning parkerer på Rabarbervej og ned langs stien til den grønne grund. 4) Forringet værdi af eksisterende boliger med risiko for fraflytning til følge Byggeriet vil forringe kvaliteten af de nuværende boliger på Jordbærvej rigtig meget. Fra at være et familie- og børnevenligt område med stor social sammenhængskraft, vil byggeriet med meget høj sandsynlighed få folk til at flytte væk fra området. Den sociale balance i Almen Bolig + rækkehusene vil uden tvivl ændre sig, da det vil være folk med økonomiske ressourcer, der vil flytte fra området (alternativt fravælge det). Dette kan også få negativ indflydelse på Rødkilde Skole, der har haft store problemer, men er ved at vende udviklingen. Her bidrager beboerne på Jordbærvej positivt, da der er mange børn fra ressourcestærke familier, og med et ønske om at prioritere folkeskolen. 5) Vandværksbygningen burde anvendes til sociale eller kulturelle formål Ved at anvende vandværksbygningen til kulturelle eller sociale formål, som det også anbefales i lokalplanen, vil mange flere mennesker få glæde og værdi af bygningen.