Oprettet: 25. januar 2017
Svarnummer:
33

Indsendt af

Rasmus Vistisen

Virksomhed / organisation

Bådlauget Halvtolv

Postnr.

1436

By

København K

Høringssvar

Høringssvar til Lokalplanforslag Christiansholm Indsendt af Bådlauget Halvtolv; en maritim forening funderet i AB Halvtolv på Arsenaløen med 160 aktive medlemmer, der sejler kajak, kano, inrigger, motor- og sejlbåde fordelt på 65 bådpladser. Lokalplanforslaget rummer mange gode tiltag og enkelte udfordringer set fra et maritimt synspunkt. Vi er meget positive omkring forslaget om at åbne dæmningen mod Trangraven. Det vil forbedre muligheden for kajak og robådssejlads betydeligt og bl.a. bevirke, at man ikke behøver sejle ud i selve Inderhavnen for at komme ind i Christianshavns Kanal. Det vil især have betydning for vores børnehold, da det vil være en langt mere sikker sejlrute. Der ud over vil det også sikre en bedre udskiftning af vandet i kanalen til gavn for miljøet. En af udfordringerne i lokalplanforslaget er mulighederne for en bro mellem Papirøen og Operaen. Her er der flere åbenlyse problemstillinger vi bør gøre opmærksom på: - For sejlere ved Halvtolv, Shifters mm vil det betyde, at der skal åbnes 3 broer når man skal ud at sejle (pt skal Frederiksholmbroen samt Proviantmagasinbroen åbnes). Fra vores erfaring med broåbning af de nuværende broer ved vi, at det vil betyde ca. 45 min-1 time for at sejle ud/ind. Vil man på aftentur på sundet og tager afsted kl 18 er man ude af havnen kl ca 19 og har derfor kun små 2 timer inden man igen skal under broerne for at være på plads kl 22. Halvdelen af aftenen går altså med bropassage. - For sejlere bag Operaen betyder det, at de nu skal åbne 2 broer (mod nuværende 1). Det vil også for disse sejlere få alvorlig betydning for sejladsmulighederne. - Den nye mulige bro er placeret meget tæt på selve inderhavnsløbet. Løbet er især i sommerperioden stærkt trafikeret af motorbåde, havnerundfarter, havnebusser, færger til Hven og Flakfortet, udlejningsbåde, kajakker og robåde. Vandet er derfor ekstremt uroligt at sejle i og navigationen kræver stor forsigtighed og årvågenhed. Hvis der bygges en bro på den foreslåede placering, vil der også skulle etableres ”venteplads”/kajplads for de både, der gør klar til at komme under broen. Det vil være et højst usikkert sted at ligge fortøjet pga af trafikken og de mange dønninger. De lodrette kajanlæg kaster dønninger og bølger fra side til side og det vil betyde materielle skader på skibene at ligge fortøjet her. Det vil ikke være forsvarligt at fortøje en båd under disse forhold. Det vil derimod give langt større mening at placere broen som på vedhæftede skitse (markeret med gul). Det giver en række fordele: - Billigere etableringsomkostninger (kortere bro ca 35 m mod ca 65 m, broen behøver ikke kunne åbne) - Billigere drift og vedligehold (ingen bevægelig mekanik der skal serviceres og betjenes) - Langt bedre forbindelse til den nuværende cykelsti og Havneringen - Ingen konsekvenser for sejlere