Oprettet: 18. januar 2017
Svarnummer:
24

Indsendt af

Indre By Lokaludvalg

Virksomhed / organisation

Indre By Lokaludvalg

Postnr.

1466

By

København K

Høringssvar

Teknik- og Miljøforvaltningen har den 23. november 2016 sendt lokalplanforslaget "Christiansholm" i høring med svarfrist den 26. januar 2017. Borgerdialog Indre By Lokaludvalg var sammen med Christianshavns Lokaludvalg og Teknik- og Miljøforvaltningen vært for et borgermøde den 7. december 2016 om lokalplanforslaget. I bilaget ses et referat af mødet. Det er lokaludvalgets indtryk, at borgerne ikke for alvor fik mulighed for at drøfte lokalplanforslaget med embedsmændene og med hinanden, bl.a. fordi der deltog 140-150 borgere og fordi forvaltningen havde afsat for kort tid til mødet. Lokaludvalget beder derfor om, at der afholdes endnu et borgermøde, før lokalplanforslaget forelægges til beslutning på Rådhuset. Lokaludvalgets holdning 1. Trafik Planlægningen af de trafikale konsekvenser af projektet skal ske, inden byggeriet går i gang. Planlægningen skal omfatte offentlig transport (Metro, bus, vandbus), samt hvordan en evt. forøget biltrafik kan klares både på Christianshavn og i Indre By. 2. Parkering Papirøen bør være et bilfrit område, dvs. kun varelevering, håndværker- og handikapkørsel er tilladt. Efter Indre By Lokaludvalgs mening skal der derfor ikke anlægges en parkeringskælder til 300 biler, men til måske 30 biler. Papirøens beliggenhed i forhold til kollektiv transport, herunder kollektiv transport ad søvejen, bør inddrages som grundlag for beslutningen om et parkeringsanlæg på Papirøen. For at beboerne på Papirøen ikke skal optage parkeringspladserne på Christianshavn, når der ikke indrettes parkeringspladser til dem i kælderen på Papirøen, opfordrer lokaludvalget til, at man som en forsøgsordning beder dem bekræfte ved indflytning, at de er indforstået med, at adressen på Papirøen ikke berettiger til en beboerparkeringslicens. 3. Visuelle udtryk Fronten ud mod Inderhavnen er massiv, set fra Indre By. Byggeriet ud mod Inderhavnen skal derfor være åbent, så man fra Indre By har et kig ind i det grønne gårdmiljø. Hovedparten af bygningerne bør ikke være højere end de eksisterende 5-etagers bygninger på Christianshavn, evt. forhøjet med et par meter, fordi underetagen (hallerne) er særlig høj. De såkaldte tårne skal også reduceres med 3 etager, og de skal placeres på øens nord- og øst-side, så byggeriet åbner sig mod havnen og Krøyers Plads. 4. Husbåde Der skal ikke anlægges husbåde i forbindelse med byggeriet. ”Husbåd” er en falsk varebetegnelse. "Husbåd” er ikke en båd, men en bygning, der optager en del af det fælles vand. Husbåde forøger reelt bebyggelsesprocenten uden at bebyggelsesprocenten formelt påvirkes. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand